Energie bespaartips

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 11 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

consider vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Qua verder bezuinigen op verwarming blijf ik hier wat lastig vinden. Sowieso gaat hij al vanaf een uur of 20 uit, dan zit ik heerlijk onder een deken. Overdag stookten wij al niet enorm en wij zijn allevier helemaal bereid om een extra trui aan te doen. Maar 3 dagen per week vang ik hier kinderen op, en dan moet het zeker voor de baby's wel aangenaam zijn. Dus daar probeer ik een weg in te vinden.

3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.885
    18.679
    113
    Vrouw
    Zijn dat ook van die plakstrips met borstel?

4. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Als je thee zet mbv waterkoker, maak dan gelijk een kan ipv elke keer 1 kopje

5. Diggeltje

Diggeltje Lid

12 sep 2022
    8
    3
    3
    Vrouw
    Ik pak tegenwoordig steeds vaker mijn elektrische fiets om te besparen op andere rekeningen. Helpt enorm aan het eind van de maand!

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.543
    31.016
    113
    Vrouw
    Onze bank staat ook deels voor de radiator. Op dat gedeelte hebben we ook folie geplakt. En ventilator eronder zodat alle warmte omhoog wordt geblazen ipv dat het de bank in trekt.

Verder las ik een vergelijk artikel over oven vs airfryer vs frutuurpan:

Airfryer is meest zuinig vanwege kortere baktijd & voorverwarm tijd.
    Frituurpan het minst zuinig omdat je het vet moet verwarmen (en ookhet ongezondste)

Oven wordt dan weer wel aangeraden voor baksels die langzaam moeten garen.

Bij gebruik oven kijken of je kan combineren. Dus bijvoorbeeld ovenschotel en daarnaast gebakken aardappelen ipv aardappelen koken.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.543
    31.016
    113
    Vrouw
    Fiets op ecostand zetten: verbruik fiets lager. En doordat je harder moet trappen krijg je het warm. Kan bij thuiskomst de verwarming nog even laag blijven.

8. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    Als het koud is in bed leggen wij een fleecedeken over het hoeslaken heen waar we dan op liggen. Is ook een stuk warmer.

Chillin vindt dit leuk.
  9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Als de bank voor de radiator staat, is het dan niet een idee om radiatorfolie aan de achterkant van de bank te plakken?

10. tuc

tuc Niet meer actief

Om te voorkomen dat de warmte in de bank trekt?

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Ja, want een warme bank kan fijn zijn, als iedereen in huis daarop zit de hele dag. Ik zou toch meer kiezen voor verwarming van de hele ruimte.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zal er eens naar kijken, had helemaal niet bedacht dat de warmte in de bank trekt.

Vogelinnetje vindt dit leuk.
  13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Ik weet ook niet of er leden zijn die radiatorbekleding hebben, voor de sier? Die houden warmte ook heel erg vast.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Nog een vraagje voor de kenners hier:roflmao:
    Wat zou een nieuwe cv ketel doen qua gasverbruik? Want die van ons is 15 jaar oud. Maar een nieuwe ketel kost ook een boel geld, of je dan veel bespaart vraag ik mij af.
    En er komt toch over een paar jaar iets wat je bij de cv ketel moet, of dat hij dan juist vervangen moet worden? Weet niet meer exact wat dat was.

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Misschien is huren in deze tijd het beste. En dan kijken of in je huurcontract ook opgenomen staat dat de ketel vervangen/aangepast wordt bij nieuwe wettelijke verplichtingen.

Maar ik denk zeker dat een ketel van 15 jaar vervangen kan worden door een veeeel zuiniger.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.543
    31.016
    113
    Vrouw
    Scheelt echt veel in verbruik. Dus je haalt de investering er zeker uit.

Maar zou bij vervangen ook zeker de andere opties zoals (hybride) warmtepomp in overweging nemen.

17. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    Weet je wat voor CV ketel je hebt? Een HR, of een VR of een echt oude?

Wij hadden een HR ketel van 16 jaar oud. Die had een rendement van 85-90%. Een nieuwe HR heeft een rendement van 100%. Dat scheelt dus op jaarbasis 10-15%. Wij gebruiken normaal 1800m3 per jaar, dus het bespaart ongeveer 200m3 per jaar.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Dat laatste sowieso:roflmao:
    Of die warmtepomp verplicht is vanaf2026 voor alle cv ketels of alleen nieuw aangeschaft vanaf dan konden wij niet vinden.
    Maar huren zou dan evt een goede tussenoplossing zijn.:thumup:

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.543
    31.016
    113
    Vrouw
    Volgens mij zou het dan alleen voor nieuwe zijn. Dat je een gewone cv dan niet meer mag aanschaffen.

Lijkt me anders vrij onuitvoerbaar. En ook niet te controleren ook.

Dubbelgeluk en tuc vinden dit leuk.
  20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Klopt. Doe ik ook altijd en vooral bij het voeteneinde. Ik leg m'n benen erop en sla dan het overgebleven deel van de delen weer terug over m'n voeten en benen. Geen koude voeten meer:)

Fruity90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina