Een droogmolen, mijn beste aankoop op huishoudelijk gebied van de afgelopen 5 jaar. Zodra het zonnetje maar een beetje schijnt of het droog is en niet te veel vocht in de lucht, dan hang ik mijn was buiten aan de droogmolen. Echt het lekkerste wat er is, frisse was van de droogmolen. De droger gebruik ik in de winter in principe alleen voor het beddengoed, handdoeken, vaatdoeken, ondergoed en sokken.
Die van de primark zijn wel een stukker dikker dan die van de hema. Wel is die van de hema langer. Heb hem wel meegenomen, kan ik afwisselen.
Tot waar komt die van de Hema? Ik heb er 2 van de Primark maar ik ben maar 1.56m dus die komen bij mij tot mijn knieën Kan ze als ik op de bank zit ook helemaal over mijn knieën heen trekken.
Whahaha dan zal die van de hema tot je enkels komen ofzo. Ik ben 1.72 die van de hema komt net over mijn knieën. Die van de primark er een ruim stuk boven.
Wij hebben onze vloer extra geïsoleerd en vloerverwarming laten plaatsen. Snap wel dat dit niet zomaar kan, maar vermits we toch gingen breken hebben we daarin met het zich op de prijzen wel extra in geïnvesteerd Kort douchen, licht niet onnodig aan, extra deken en trui ipv verwarming, beetje de standaard dingen denk ik Tv niet meer aan als achtergrondgeluid We doen momenteel onze was bij mijn ouders, noodgedwongen, maar dat bespaart ons ook wel wat Normaal bak ik zelf veel, maar nu probeer ik de oven niet te veel lang te laten draaien, en de dingen die ik dan niet meer zelf bak proberen we dan ook wel zo weinig mogelijk te kopen We hebben geen gas in huis, daar ben ik momenteel ook wel blij mee
Nieuwe HR ketels zijn een stuk efficiënter. Ik zou ervan uitgaan dat je zeker 15% gas bespaart. Of het dan zinnig is hangt af van wat je betaalt per m3 en hoeveel m3 je op jaarbasis gebruikt. En of je het geld hebt om en een nieuwe cv te kopen en de hogere energiekosten te betalen natuurlijk.
Geen idee, maar wij geven sowieso regelmatig feestjes, dus de kosten voor dat extra eten en drinken hebben we toch al.
Die heeft Wibra ook. Ik heb hem vorige winter gekocht en dat ding is heet zeg! Ik heb hem, uiteraard, in panterprint.
Ja dat wordt even een uitzoekwerkje. Ik geloof wel dat de prijs stabiliseert of wellicht nog iets daalt, maar de prijzen die we gewend zijn komen vrees ik niet meer terug.
Ik ga ook weer meer opletten. Hoewel de prijzen nog niet zo gek zijn als in NL, stijgen ze wel en we waren best geschrokken van de afgelopen rekening. Dat was omgerekend 133 euro (voor twee maanden), terwijl we precies 1 jaar geleden misschien de helft betaalden. En dan te bedenken dat de airco op volle toeren draaide, dit jaar amper, dus ook hier wordt het steeds duurder. (Nu zullen sommigen vast denken dat dat enorm goedkoop is, maar even ter vergelijking: het termijnbedrag dat door bepaalde leden werd genoemd in het andere topic, is dus gewoon ons hele maandsalaris.) Wat we zoal doen: Was: Kritisch zijn met hoe snel iets in de was gaat, hierdoor blijft de hoeveelheid binnen de perken. We wassen kleding 's zomers koud (koud kraanwater is dan vaak alsnog rond de 30 graden), 's winters op 30 graden. Ook handdoeken en beddengoed 's zomers op 30 graden omdat de hitte van de zon buiten nagenoeg alle bacteriën doodt. 's Winters gaat dat wel op 60°. Droger hebben we niet, alles droogt gewoon buiten ongeacht het seizoen. Ik gebruik het kortste programma (45 minuten), de ecostand zou ik wellicht nog kunnen proberen maar aangezien ik vooral bij kouder weer alles zo vroeg mogelijk moet ophangen is dat niet erg praktisch bij een programma van 3 uur. Koelkast: bij voorkeur vlees e.d ontdooien in de vriezer. De koelkast staat niet erg koud, maar wel koud genoeg. Meestal is de koelkast redelijk vol, maar zo niet zet ik er wat flessen water in. Een lege koelkast neemt meer energie dan een volle om te koelen, en dat water wordt toch gewoon gedronken. Koken: wij koken op gas, dat is hier overigens ook veel goedkoper dan elektrisch, maar alsnog proberen we op te letten. Koken voor 2 dagen bv, om de dag (of twee dagen achter elkaar) eten we dan hetzelfde, eventueel met een andere zetmeelcomponent of salade ter variatie. Volgende dag alleen opwarmen scheelt een hoop. Vaak éénpansmaaltijden. En als ik peulvruchten kook (we eten flexitarisch) dan maak ik daar een grotere hoeveelheid van zodat ik porties invries. Met kikkererwten de hooimadam gebruiken, linzen zijn heel snel gekookt als je ze 3 uur weekt (zonder wellen duurt get koken iets langer maar alsnog niet erg lang). Oven ben ik steeds minder gaan gebruiken. Ik gebruik de oven nog wel, maar af en toe. Voor sommige dingen gebruik ik tegenwoordig de airfryer. We hebben een losse oven die niet voorverwarmd hoeft te worden, scheelt een hoop energie. Daarbij wordt de oven van boven erg warm en gebruik die warmte dan voor andere gerechten warmhouden of bv om oud brood mee te drogen. Als ik brood bak dan doe ik er twee tegelijk. Douchen: In de zomer douchen we "koud". Tussen aanhalingstekens, want dat is alsnog ruim 30 graden vaak. Alleen met kouder weer douchen we met warm water. Ik douche ook echt snel want ik zie het als schoon worden en niet per se als ontspanning o.i.d.
Flanel is lekker warm hebben ze ook op die site, heb daar in het voorjaar fijne hoeslakens gekocht en ook standaard overtrekken en was verrast van de kwaliteit. Moet hier voor ons ook nog een nieuwe maken ons dekbed is sinds dit jaar 260 breed en dan zijn de kant en klare super duur dus dat worden 2 van 140 aan elkaar zetten. Zag net dat ze de flanellen ook met 1 +1 hadden dus straks maar eens even gaan rondneuzen of ze een mooie print hebben.
Verwarming/koelen: hier geen cv, alleen een "ouderwetse" gaskachel in de woonkamer. Aangezien we niet groot wonen is die gaskachel genoeg voor de rest van het huis. Alleen de keuken wordt redelijk koud maar dat stoort me niet. De airco heeft ook een verwarmingsfunctie, al wordt die niet gebruikt. Verwarmen met gas is hier alsnog veel goedkoper. Deze zomer was best koel dus weinig gebruik gemaakt van de airco en meestal lukte het met een ventilator. De verwarming en airco gaan pas aan als het echt heel onaangenaam fris of warm wordt.
Wij hebben er 2 stuks van clage de mini serie, een in de keuken en een bij de wasbak op de badkamer. Ben er heel blij mee en werkt super fijn en snel we hebben ze nu z'n 6 jaar. Is dus wel een kleinere variant dan die van jou link. Wil je die bij de wasbak gebruiken of voor de douche?