Wie heeft er ervaring met het huren van zonnepanelen? We hebben zelf niet het geld (op moment) om investering uit eigen zak te doen, maar met huren (ook al betaal je dan onder de streep uiteindelijk waarschijnlijk wel een stuk meer) worden kosten gespreid en na huurperiode neem je de zonnepanelen over. En ga je vooral 'later' een stuk minder betalen tav energiekosten. Het steentje bijdragen aan duurzaamheid vind ik ook wel belangrijk. Ik vind het wel aantrekkelijk klinken en de folder is natuurlijk prachtig, maar ik vroeg me af of dit inderdaad een goede 'deal' is?
De enige die er beter wordt is de verhuurder ( zelfstroom). Je betaald een paar duizend euro meer aan huur in 10 jaar tijd dan de nieuwwaarde. En na 10 jaar mag je de afgeschreven panelen kopen voor €50,- per stuk. Wat het rendement na 10 jaar nog is weet niemand. De salderingsregeling gaat in de komende jaren stopgezet worden waardoor je op de zonnige dagen niet meer kan terugleveren aan de energiemaatschappij en op de slechte dagen dus gewoon volle mep moet betalen voor je gebruikte stroom. Ik zou er niet aan beginnen. Het kiezen voor groene stroom bij een energiemaatschappij is financieel en wat betreft duurzaamheid de beste keus als je de middelen niet hebt om de panelen zelf te kopen.
Wij hebben ze zelf gekocht, maar in onze omgeving hoor ik wel eens van zonneplan. Dan neem je een lening van de overheid tegen zeer lage rente. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet. Schijnt een goede deal te zijn.
Hier is dat een tijdje geleden ook aangeboden door zo'n verkoper aan de deur. Ik heb het toen zelf uitgezocht en ook naar ervaringen op internet gezocht. Ten eerste is het idd veel duurder dan zelf kopen. Ik heb bij onze energie leverancier uitgezocht wat het zou gaan kosten als ik ze via hun zou kopen. Dat scheelde duizenden euro's. Ik heb er zelf 25 nodig omdat ons dak niet optimaal is. Dat zou 7500 euro gaan kosten inclusief installatie. Wij hebben er dus voor gekozen om het niet te doen, ook omdat het terugleveren straks niet meer kan. Heb je al eens bij de energie leveranciers gekeken wat het bij hun kost en hoeveel je er met jouw dak en verbruik nodig zou zijn? Als je dan alsnog zonnepanelen zou willen zou ik naar andere financieringsmogelijkheden kijken dan huren.
Nooit gaan huren met dit soort dingen. De partij die verhuurt wil aan jou verdienen en je betaalt altijd meer. Lenen idem dito. Spaar nog even door en verdiep je in de verschillende panelen. Soms kan je via je gemeente subsidie krijgen.