Binnenkort verhuizen wij naar een woning met zonnepanelen, de huidige eigenaren wekken ongeveer 7000kwh per jaar op. Ze hebben een slimme meter, maar even geen idee of dit een dubbele of een enkele meter is. Nou gaan wij bij lange na niet 7000 kwh op jaarbasis opmaken dus ik zoek een energiecontract met een gunstig terug lever tarief. Ik ben druk aan het kijken welke aanbieder voor ons het goedkoopste is, maar ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer . Zijn er hier dames die ook terug leveren? en welke aanbieder hebben jullie en hoe bevalt dat. Verdere tips zijn ook heel welkom
Ik lever ook veel terug en heb een contract bij Greenchoice ,deze hebben een gunstig teruglever tarief.Verder heb je vandebron nog.Als ik het goed heb heeft Eneco hun teruglever tarief verbeterd.Wat wel slim is om het voor een paar jaar vast te zetten omdat het salderen gaat veranderen, je gaat (dacht ik) minder verdienen aan de panelen.De energie zal sowieso goedkoop zijn voor je, ik betaal nu 35euro per maand maar ik verwacht een flink bedrag terug omdat ik zoveel terug lever.Het minimale bedrag wat je moet betalen is 5 euro, het eerste jaar is een bedrag van bv 20 euro aan te raden omdat je je verbruik nog niet precies weet.Heb je nog wel gas of ook niet meer? Misschien ook interessant om te weten ,niet alle groene stroom leveranciers zijn ook groen,sommige scoren juist heel slecht ,de consumentenbond heeft pas geleden een mooie top 10 gemaakt.De 3 leveranciers die ik noem scoren ook heel hoog hier in. Bij zonnepanelen heb je altijd een slimme meter nodig,dit is automatisch een dubbele meter. edit ,als de woning een warmtepomp,wtw installatie en zonnepanelen met omvormer heeft dan is het verbruik hiervan al bijna 3000kwh. "Eigen" verbruik is ongeveer 100wkh per maand.
Nog een toevoeging ,Pure energie heeft ook een mooi aanbod maar die heeft een teruglever maximum ,dit hebben meerdere leveranciers (behalve die ik net noem).De ene heeft een max van 1500 kw ,de ander 5000kw...Als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik heb nu al ruim 3600 kw "over" ,volgend jaar word het nog meer omdat dit jaar de zonnepanelen pas vanaf maart goed gingen opwekken (stekker zat los).Ik zoek dus ook bewust naar een leverancier zonder teruglever max of een max van 10000kw.
Bedankt voor de tips! Ik heb al gezien dat de huidige salderingsmethode blijft tot 2023. Nu zie ik wel dat er 3 verschillende methodes zijn voor het salderen, maar nergens kan ik vinden wat nou de voordeligste methode is. Ook zie ik dat sommigen een terug lever vergoeding incl. btw hebben en andere excl. btw. Is hier iemand die weet wat het voordeligste is?
Op een analoge meter kun je ook zonnepanelen hebben. De meter draait terug wanneer er meer wordt opgewekt als gebruikt. Slimme meter heeft 4 telewerken 2 voor levering en 2 voor teruglevering
Hoeveel panelen hebben jullie dan? Wij krijgen binnenkort 21 panelen en zoek ook nog nieuwe leverancier. Maar nog geen idee wat we terug kunnen gaan leveren...
Ik ken maar 1 regeling?Volgens mij werkt het bij iedere leverancier hetzelfde... Je verbruikt bv 1000kw ,je wekt 3000kw op dus heb je 2000 kw over ,dat krijg je vergoed voor (Greenchoice) 11 cent per kw (incl btw).Er word uiteraard ook nog gekeken naar normaal en dal tarief maar dit is de simpele uitleg.Bij veel leveranciers "mag" je max 1500/5000kw terugleveren ,daar zit je zo aan als je veel panelen hebt,daarna krijg je geloof ik maar 4 cent per kw ofzo.Bij greenchoice is de max 10000 kw.De een legt het uit zonder btw ,de ander met, het is inderdaad lastig rekenen.Volgens mij kan je ook veel vinden via independer. @catlady ,er zijn idd woningen met een analoge meter maar omdat ts het heeft over een woning die 7000kw opwekt ging ik er al vanuit dat er een nieuwe meter inzat.
Hier liggen er 27 op het dak...op de zonnige kant 19 ,achterkant 8. Ik heb ,nav dit topic, gekeken hoe ik er nu voor sta...ik heb tot nu toe 1292kw verbruikt en 4536kw opgewekt, dit betekend dat ik 931euro terugkrijg van de leverancier.Nog even aankijken hoe het na de winter is omdat je dan niet veel opwekt maar ik word er wel vrolijk van.
We hebben in het nieuwe huis inderdaad al een slimme meter. Er liggen 36 zonnepanelen. Goede tip van Independer, daar zie ik het wat duidelijker uitgelegd staan