Energierekening omhoog?

Discussie in 'De lounge' gestart door Boordevol, 4 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik vind sommige bedragen wel erg hoog hoor. Wij wonen vrijstaand met iets van 275 m2 woonoppervlak en hebben ons maandbedrag nu dus op 126 euro staan. Ik weet niet waar we precies op uit gaan komen, maar we hebben in december 325 euro verbruikt (gasloos en met warmtepomp en 14 zonnepanelen, die bijna niets opbrachten in die grijze maand) en verwachten in de zomer richting 0 op de meter te gaan. Dan kun je dus zien wat goede isolatie kan doen (ons huis is bijna een eeuw oud namelijk). Temperatuur hier beneden staat ook op 21 graden (dat moet wel, vanwege de warmtepomp, dat is een wat traag reagerend systeem, dus moet je niet te laag zetten), boven staat het op de slaapkamers lager (op 18,5 en 19 graden) en op de badkamer en zolder (werkplek) op 20. In ons vorige huis (2-onder-1 kap uit 1992 van 130 m2 ongeveer) betaalden we 190 euro per maand en dan kregen we wel wat terug. Nu dus ruim 2x zo groot en vrijstaand en hoogstwaarschijnlijk veel zuiniger. :)

2. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Wij betalen nu 150 euro per maand en gaan zoals het er nu uitziet 553 euro terug krijgen als we zo doorgaan. Wij hebben een vast contract ook bij Essent.
    In januari hebben we 386 KWH stroom verbruikt en 114 M3 aan gas.

Stroom is bij ons wel iets hoger, wat ik ook niet raar vind. Ik werk vanuit huis (trimsalon) en dat verbruikt natuurlijk ook wat stroom. En dan nog meer thuis geweest, dochter die meer tv kijkt etc etc. Dus dat zal wel iets hoger liggen maar nog niet schrikbarend vind ik.
    Gas schijnen wij behoorlijk zuinig te zijn als ik de gemiddelde mag geloven.
    Ik hoop dat het zo blijft hoewel ik het wel als een havik in de gaten hou.

3. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Wij betalen 150 euro per maand voor een maisonnette woning en zijn vorig jaar september (dat was echt net voor alle heftige prijsstijgingen) overgestapt naar vattenfall. Mijn contract bij mijn vorige leverancier liep in februari dit jaar af (Daar betaalde ik €140,- per maand). Ik krijg daardoor in oktober dit jaar nog €300,- cashback als we niet teveel hebben verbruikt natuurlijk. Maar met zo'n zachte winter + werken buitenshuis verwacht ik dat niet.

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    wij gaan van 260 naar 430... (best groot huis, jaren 50 dus slechte isolatie, altijd iemand thuis)

5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    ja enorm schokkend! en dan te bedenken dat je de grootste kosten in de winter maakt. Ws meer dan 1000 euro pm in de wintermaanden... dat is meer dan je nodig hebt om te eten...

In NRC Next stond afgelopen zaterdag ook een stuk met als kop: eating or heatin....
    hoe in het VK mensen met een heel klein budget door de inflatie nu soms moeten kiezen tussen eten of de verwarming aanzetten.
    we gaan weer 100jaar terug in de tijd lijkt het wel. heel schrijnend.

GoldenClown vindt dit leuk.
  6. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Mijn rekening was ook bizar. Krijg 500 euro terug maar mijn maandbedrag gaat 80 euro omhoog. :eek: nu naar 240 euro per maand. Ik vind het echt bizar veel geld.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik zit er ook bovenop maar vooralsnog gaan we terug krijgen als ik essent volg. Wonen in een rijtjeshuis van 165m2. Betalen 165 euro per maand en als ik essent volg krijgen we naar schatting 550 euro terug.

8. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik heb in juli een nieuw 4 jarig contact afgesloten wat afgelopen november is ingegaan. We betalen ongeveer 175 euro per maand. Voor een hoekhuis van 132 m2 met altijd iemand thuis en 4 dagen per week thuiswerken. wij verbruiken ongeveer 3800 kwh stroom en 1100 m3 gas. Hebben ons huis geïsoleerd en triple glas in kunststofkozijnen. We hebben vloerverwarming. Helaas kunnen we nog niet van het gas. Maar dat zouden we wel graag willen. We wachten even de plannen af van de gemeente op dat gebied. Zonnepanelen hebben we nog niet doen. we hebben 2 dakkapellen en ik vind de kosten van zo'n installatie nog niet opwegen. Ons dak is ook nog niet op optimaal op dat gebied.

9. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Ik heb het idee als ik de berichten hier lees dat de grote aanbieders toch de voordeligste zijn? En niet de kleine leveranciers die in normale tijden stuntten en nu gigantische hoge tarieven hebben?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ik zit al jaren alleen bij grote leveranciers. Eerst variabel bij Essent en overstappen kon eigenlijk nooit uit. Ik september ben ik overgestapt naar vattenfall, bewust voor een vaste prijs gekozen. Ik snap sowieso nooit zo goed waarom mensen elk jaar overstappen, mijn vader doet dat ook altijd, maar volgens mij was ik altijd goedkoper uit.
    Nu betalen we wel iets meer, maar vond een vaste prijs met deze prijzen toch een fijner idee.

Saartje33 en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Nee, zo zitten wij ook, twijfel wel erg, maar nu met de energie verlaging kan het helemaal niet uit. Wij gebruiken veel stroom, in januari 357 kwh. Kostte ons 28 euro. Willen we genoeg panelen kost dat minstens 10000 euro, krijgen we er dan toch nooit uit?

12. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Precies dat. Mijn zus huurt ze voor 70 per maand. Maar dat is nog steeds hoger dan wat we per maand verbruiken. Ik vind het niet opwegen. Gas is de grootste kostenpost. 2/3 van de rekening is inmiddels gas. Ondanks elektrisch koken en lage temperatuurverwarming. Zonnepanelen doen daar helaas niets aan. Ik zou eerder investeren in goede isloatie. De goedkoopste warmte is die je niet gebruikt. Wij willen over 10 jaar of verhuizen of verbouwen en dan defintief van het gas gaan. warmtepomp, zonnepanelen en dan wellicht ook een thuisbaterij en nieuwe badkamer met warmteterugwinning. Wij wachten het dus nog even af.

suus1983 en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  13. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Vrienden van ons gaan ipv zonnepanelen (wat ze overigens ook hebben) nu een boiler met panelen installeren (ik weet niet meer hoe het heet precies, maar die panelen op hun dak gaan een grote boiler verwarmen, dat wordt hun eerste bron van warm water in huis) Hij is loodgieter en dat gaat hij zelf doen, volgens hem is het rendabeler dan zonnepanelen, omdat de boiler als een soort batterij functioneert, het slaat de energie op die je niet gebruikt om het later (als je gaat douchen) weer terug te geven.

Patty86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina