Wij hebben gas: April 60 m3 Mei 18 m3 gebruikt. (4 personen) En april 161 kwh Mei 134 kwh . Gasverbruik is bij jullie in mei behoorlijk flinknaar mijn mening.
Kans dat eneco failliet gaat is niet heel groot. Samen met Vattenfall en Nuon de grootste energieleveranciers van NL. Al die kleine bedrijfjes lopen een veel grotere kans en dan zou ik dat idd ook niet gokken.
Dit is het bij ons op dit moment. Vanaf september zet ik het maandbedrag terug naar €115 per maand. Afgelopen jaar gigantisch veel terug gehad met een voorschot van €115 per maand, dus vandaar in de zomer periode nu wat lager gehouden.
Voor iedereen die relatief lage bedragen deelt en evt zn maandbedrag later lager wil zetten... let goed op welk contract je hebt en wanneer je tarieven wisselen. Zo kondigt oxxi.o pas 9 dagen voor een tariefwissel de nieuwe tarieven aan. Veel leveranciers gaan nu pas in juli van tarief wisselen omdat januari en juli daar vaste momenten voor waren. Wij krijgen daar ook mee te maken. We hebben een half jaar nog geluk gehad maar die van ons zullen bijna verdrievoudigen. Om dat al te ondervangen hebben we ons gasverbruik drastisch verminderd en het termijnbedrag verhoogd al eerder. Dus let goed op want ik maak echt geen grapje dat die van ons zowat verdrievoudigen en zeker de aankomende mama's komen beter niet voor extra financiele verrassingen te staan. Tenzij je superklein of zuinig woont zit je met een woning/hoekwoning vanaf +100m2 echt bijna onmogelijk met de nieuwe tarieven onder de 200 euro per maand voor beide. Heb je dat wel zijn het bijna zeker oude tarieven en is het dus opletten geblazen.
Ja dan merk je er ook niet heel veel van tot je contract afloopt (of opengebroken wordt) van de stijging van de energie en gas. Ik betaal nu ook nog voor energie 0.16 en voor gas 0.84 maar vanaf volgende maand is dat dus een heel ander verhaal en verdrievoudigen mijn bedragen met hetzelfde verbruik. Helaas.
Ja dat is idd vet balen en opengebroken kan natuurlijk, maar het is dus niet zo dat iedereen die nu een redelijk bedrag betaald standaard omhoog gaat. Wij staan nog vast tot 2024. Als ze het openbreken wordt het een ander verhaal, maar dat zien we dan weer
Hier ook vast tot 2026. Heb hem op zn laagst staan en krijg nog steeds 370 euro terug. Ik wil hem eigenlijk dus nog 20 euro naar beneden hebben, maar dat kan niet. Ik spaar liever op mijn eigen rekening dan bij de energiemaatschappij......
Nee open breken is nu niet aan de orde idd. Maar als je een vast contract hebt dan merk je nu niet echt wat. Ik ook niet tot deze maand. Maar ja, 3 jaar liep af
Wij hebben altijd een variabel contract gehad maar het verdrievoudigen van de prijs heb ik nog niet gezien.... vanaf wanneer zou ik dat moeten zien dan? Vanaf welke datum begon het verdrievoudigen? Het is zeker duurder geworden hoor, of merk je dat minder omdat je met variabel altijd al meer betaalde dan een contract ofzo?
Hier inderdaad vast tm 2026, dus wij zitten nog gunstig. Anders zijn die bedragen van ons onmogelijk. Maar wel mede zo laag door verduurzamen en daardoor laag gasverbruik
Hier ook variabel vrij onbeperkt bij eneco, kregen vorig jaar in september de nieuwe tarieven door. Ja het was hoger maar niet extreem. Schoonouders kregen m eerder en die betalen meer (zelfde type contract). Krijgen nu +-600 euro terug is de verwachting. Termijn staat op 128 (had ik al verlaagd) advies staat op 51. Hebben niet heel veel bijzonders gedaan naar mijn idee en zitten fors lager dan vorig jaar (en voorgaande jaren) qua gas. Terwijl met R. we de nachtrn echt hebben moeten stoken omdat hij verschrikkelijk moeite had met zn temperatuur. Man minder in bad, dat scheelt vermoedelijk wel. Andere kozijnen en dubbel glas in onze slaapkamer (kachel staat daar altijd uit, dus die zal t niet zijn denk ik), klein ruitje (28x74) woonkamer dubbel glas gemaakt (dat scheelt wel), speedfans onder de enige radiator in de woonkamer, toonprogramma teruggeregeld naar 21 ipv 23 in de "comfort" periode (avond kou er even uit halen, g. douchen). Alle radiatoren hadden we al een thermische knop gegeven toen we hier kwamen wonen (die is t dus ook niet).
Hier precies zo.... Ik lees dat de nieuwe taieven ong 2.50 gaan doen ip 0.84 dus ik ga per mnd voor gas ruim 200 euro per mnd betalen ipv 75 euro
Ja goed bezig! Als ik bij ons kijk naar ons verbruik zijn wij 30% minder gaan gebruiken als vorig jaar en betalen ongeveer hetzelfde. Dus dan zou het 30% duurder geworden zijn? Sinds vorig jaar dan... Edit : niks verduurzaamd sinds vorig jaar ofzo. Betalen 192 per maand. Verwachting is 150 euro terug.
Wij wonen in een oud, slecht geïsoleerd huurhuis (energielabel E), ongeveer 70m2. In het voorjaar en najaar ideaal als de zon schijnt want dan warmt het binnen al snel lekker op In de winter is het een heel ander verhaal natuurlijk. Ons contract loopt nog even door dus voor nu nog geen last van stijgende energieprijzen, maar door omstandigheden toch al heel erg opgelet afgelopen winter om alles te kunnen blijven betalen. Wij droegen extra truien, hadden kruikje erbij 's avonds. Het is niet eens een strenge winter geweest en toch viel het gasverbruik me tegen terwijl de thermostaat niet hoger heeft gestaan dan 16,5-17 graden (behalve een paar keer toen visite kwam, toen wel bijgestookt naar een temperatuur die voor anderen acceptabel is). We doen het er mee, ik maak er zelf inmiddels al geen probleem meer van (gevalletje het is wat het is), maar weet dat anderen hier vast wat van vinden. Als het goed is, gaat er iets aan dakisolatie gedaan worden dit jaar. Wie weet gaat dat schelen, al zet ik daar mijn vraagtekens bij want boven stoken we sowieso al nooit. Is er iemand hier die daar verstand van heeft? Als er boven nooit gestookt wordt profiteer je dan überhaupt wel van dakisolatie (plat dak)? Spouwmuurisolatie zou handiger zijn denk ik. Ook ligt ons huis op een houten vloer met natte/vochtige kruipruimte eronder. Niet geïsoleerd. Dauerluftung is ingebouwd bij de ramen maar ook al hebben we die altijd dicht natuurlijk, het is toch een zwakke plek waar we echt warmte door verliezen. Dat alles bij elkaar maakt het een vrij lastig verhaal om het huis fatsoenlijk warm te krijgen in de winter zonder bizar veel te stoken. Ik schrik ook echt wel van de bedragen die ik in dit topic voorbij zie komen, nog even los van of je het wel of niet gemakkelijk kunt betalen is en blijft het toch veel geld. Een digi knuffel voor iedereen die zich zorgen maakt.
Wij hebben tot juni 2024 ook nog vast contract bij Essent Krijg daarboven op ook nog extra 10% korting op stroom omdat ik al langer dan 10 jaar klant ben Betalen €150 in de maand( vrijstaande woning ) Hebben 1,5 jaar geleden een nieuwe (die aan de huidige standaarden moet voldoen) 8kw houtkachel aan geschaft.. Zonnepanelen sinds vorig jaar juni Koken inductie Boven airco Wij gebruiken op een jaar nog 265m3 aan gas Douchen / bad / keuken Stroomverbruik (ik ben altijd thuis) geschat op 2800 Verwachting bedrag dat we terug krijgen €1565 Zal vast nog naar beneden gaan
Het scheelde bij ons (schuin dak) wel. Warmte stijgt, daarom stoken we nooit boven, maar je merkt dat warmte weglekt naar de gang en naar boven en zonder dakisolatie vliegt dat zo weg. We hebben onze zolder toen verbouwd en daarbij helemaal geïsoleerd. Op zolder nooit een verwarming aangelegd (wel alles voor aangelegd, maar nooit volledig aangesloten) omdat het toch wel warm genoeg werd door de stijgende warmte. Mijn werkplek was op zolder en dat was warm genoeg, warmer dan nu in mijn nieuwe huis in de studeerkamer.