Ja dit klopt wel met wat ik zie op de grootzakelijke markt (zie deze maand, net alsof we over een grote piek heen zijn) Verwachting is niet dat we weer op de prijsniveaus van de laatste jaren komen
Nee ik sprak ook niet over 'jou' persoonlijk, maar over 'je' in algemene zin. Dat had ik er misschien wat explicieter bij moeten zetten, excuus . Dat is ook niet netjes, maar het geeft wel de ernst van de situatie aan. Dat we tegenwoordig zo moeten denken en dit over een tijdje blijkbaar normaal gaan vinden.
Dat doe ik ook, maar dat zijn we de mensen waar mijn belastingen indirect naartoe gaan . En dingen die we kunnen beïnvloeden, tsja. Helaas kunnen we die hier allemaal niet wanneer het gaat om de politiek. Ja via stemgedrag, maar of dat ons nou heel veel verder brengt..
Pas sinds de jaren '60 hebben huizen in Nederland verplicht een badkamer in huis. Dagelijks douche is iets heel moderns waar we in korte tijd aan gewent zijn geraakt. Maar dat maakt het nog niet 'normaal'. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat beter is voor je gezondheid om dagelijks te douchen. Sterker nog, een dagelijkse douche heeft eerder nadelen, omdat het een negatief effect heeft op je huid. Dat je beweert dat mensen moeten inleveren op hun hygiëne is dan ook overtrokken. Dat je je smerig voelt, wil niet zeggen dat je ook smerig bent. Als je je niet dagelijks doucht, dan lever je in op je gewenning, maar niet op je hygiëne. En ja, dat kan als luxe worden gezien. Een beetje flauw om de bevalling erbij te halen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in het algemeen heeft het dus eerder gezondheidsnadelen dan voordelen voor je om dagelijks te douchen. https://www.health.harvard.edu/blog/showering-daily-is-it-necessary-2019062617193#:~:text=While%20there%20is%20no%20ideal,armpits%20and%20groin%20may%20suffice.
Voor 1 kind krijg je ongeveer 101 euro per maand. Dus de rest zal aanvulling zijn met alleenstaande oudertoeslag. Dat is iets van 3250 euro per jaar.
Oei, de vergelijking verse en diepvrieszalm kwam van mij en wordt op deze manier echt volledig uit z'n verband getrokken. Nog eenmaal (omdat ik weet dat er maar een enkeling zal nalezen wat ik daadwerkelijk schreef en het echt oneerlijk voelt zoals het hier nu staat). Ik heb niet geschreven dat ik in de problemen raak omdat we zijn overgestapt op diepvrieszalm. Wat ik schreef was dat ik me afvroeg hoe men gaat bepalen wanneer je recht hebt op de tegemoetkoming. En dan zou je dus eigenlijk iemand z'n hele leven in kaart moeten brengen en de aanpassingen die iemand daarin doet. Want daar hoort natuurlijk veel meer context bij. Als ik mijn rekening niet meer kan betalen omdat ik verse zalm blijf eten, 4 x per week een vers broodje in de kantine haal, etc dan vind ik daar wel iets van. En dat heeft met alle inkomensklassen te maken. Dus van uitkering tot aan topsalaris. Als je met een uitkering verse zalm blijft eten, liters bier in de sportkantine wegtikt maar vervolgens de rekening niet kan betalen vind ik daar wat van. Maar als ik blijf leven zoals ik leefde dan krijg ik het ook niet meer opgehoest. Dat was mijn context, dan zul je dus iemand z'n hele leven in kaart moeten brengen. En ik ben me er heel goed van bewust dat het punt 1 niet gaat en nog veel belangrijker, dat moet men ook niet willen. Dat is echt iets heel anders dan hoe het nu geschetst wordt, dat ik in de problemen zou raken omdat ik overstap op diepvrieszalm of naar Zeeland ben gegaan ipv een tropisch all inclusive oord.
Ik snap je punt, maar heel eerlijk. Ik kom niet uit de jaren 60 . Ik ben geboren in de jaren negentig en ja, douchen is voor mij normaal. Waarom mag ik het niet normaal vinden? Alleen maar omdat de situatie vroeger anders was? Welke reikwijdte moet ik dan aanhouden? Ik snap je punten, maar ik ben het gewoon niet met je eens. Dagelijks water op je huid heeft echt niet alleen maar nadelen. Misschien als je je elke dag met agressieve zeep wast, dat is een ander verhaal. Maar als ik kijk naar wat ik over het algemeen op een dag doe (op dit moment doe ik niet zo heel veel, laat dat duidelijk zijn want zo mobiel ben ik niet meer), ja.. dan is opfrissen geen luxe. Je wast je handen toch ook vaak? Je wast je gezicht toch ook? Sorry, ik ben het gewoon niet met je eens.
En dan nog, stel dat jij op 20 punten in je leven aanpassingen doet, bezuinigt, je huis verduurzaamt, minder eet, weet ik veel wat en enkel die ene zalm is een heikel punt voor jou waar je niet op wíl inleveren, dan nog is het je goedrecht. Het is echt niet zo dat je al je keuzes hoeft te verantwoorden. Zolang je je maar kunt verantwoorden richting je eigen portemonnee
Energie vertaal ik als elektriciteit, maar kolen waren in de tijd van ot en Sien inderdaad ook een issue. Sterker nog, eigenlijk was alles een issue, daarom verbaasd het me zo dat mensen daarnaar terug zouden verlangen.
Nou, dan kunnen we iig niet meer tegen elkaar aan klagen op dit forum want dan hebben we geen smartphone of laptop
Ik begrijp dat jij het gewent bent en dat mag je normaal vinden. Ik schrijf niet dat je het niet normaal mag vinden. Maar dat jij het normaal vindt, maakt het nog niet de waarheid dat het minder hygiënisch is als je je niet dagelijks doucht. Een mening als een feit verkondigen maakt het nog geen feit. Daarom zeg ik ook dat het inleveren is op gewenning. En jij kunt er voor kiezen om dat te blijven doen, dat is je vrij.
Dit is natuurlijk onzin he... Je hebt gewoon stromend water en zeep. Washandje met zeep erop, jezelf wassen. Washandje even onder de kraan uitspoelen, over je lijf halen om zeep eraf te halen en klaar. Wij zijn tegenwoordig echt verwend. Ik werk in de wijkverpleging , al 22 jaar en bijna alle mensen waar ik kom, wassen zich aan de wastafel. En dan 1 of 2x in de week douchen. Dit zijn de gewend. Ik ook van huis uit. In mijn tijd was dat normaal. Elke dag douchen was uitzondering. Met een washandje aan de wastafel wordt je PRIMA schoon en ik zie dat ook niet als achteruitgang in hygiëne of wat dan ook.
Maar hier gaan we toch nooit in uitkomen? Is douchen gewenning, verwenning, luxe, noodzaak? En dat geldt voor alle thema's. Moeten we 7 dagen per week een gezonde warme maaltijd kunnen nuttigen of volstaat 4 a 5 keer ook en kun je dat aanvullen met boterhammen pindakaas? Moeten we nog een droger hebben want we kunnen allemaal de was in de wind drogen? Moeten we 2 auto's voor de deur hebben staan, 1 of stappen we voor zover de gezondheid het toelaat allemaal op de fiets? En mag deze fiets van electrisch zijn? Moeten we een tv hebben of kunnen we ook naar de radio luisteren? En in hoeverre hebben we überhaupt warmte van een radiator nodig of mag die volledig uitblijven en trekken we allemaal wollen ondergoed aan? Zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor de een is dit belangrijk en noodzaak, de ander vindt het luxe. En voor diegene telt weer iets heel anders als noodzaak. Maar we kunnen toch niet voor elkaar bepalen wat gewenning/verwenning of noodzaak is?
Ik denk dat het sowieso heel persoonlijk is. Want ik ken genoeg mensen die om de dag douchen als volkomen normaal beschouwen. En na een bevalling zullen ze vast een keer extra gaan. Maar het is dus niet zo dat elke dag douchen nu de norm is en iedereen straks daarop moet inleveren.
Daarmee stel je bijna dat de douche overbodig is omdat je net zo schoon zou worden aan de wastafel. Dat jij dat schoon genoeg vindt is toch prima. Maar dat betekent niet dat het alternatief gelijk ‘verwend’ is.
Maar ook niet dat je op hygiëne moet inleveren Douchen kan zeker prettiger voelen, maar qua hygiëne maakt het niks uit.