Energierekening... :-(

Discussie in 'De lounge' gestart door beebje082011, 22 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Gebruik je de airco ook om te verwarmen? Hier is het verbruik in de zomermaanden 10 keer zo laag als in wintermaanden. Nu hebben we een paar zonnepanelen, maar onze grootste kostenpost zit in het gas en dat verschil is bij ons dus veel groter tussen zomer en winter.
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Deze maand tm gisteren 7,83m3 gas, vorige maand 10m3

    Voor de paniek, overwegend voor t gasverbruik:
    elektrisch koken,
    slowcooker,
    Simpele dingen als aardappels voor 2 dagen tegelijk koken, water in je pan eerst voorverhitten door de waterkoker in te zetten.

    Overigens elke dag douchen is ook niet nodig, ene dag douchen andere washandje kan ook prima.

    Wanneer budget beschikbaar overwegen spouwisolatie evt te upgraden?
    Elektrische boiler voor douchen?
     
  3. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je eerst moet beginnen met inzicht; wat verbruiken jullie elke dag? Hoeveel elektra en hoeveel gas?
    Heb je een slimme meter, download de app, heb je dit niet, download de app van essent en vul daar elke dag de meterstanden in en zet ze op papier. Noteer ook wanneer je wast en kookt etc
    Op deze manier krijg je inzicht wat jullie verbruik is.

    Ons verbruik is nu 150kwh per mnd en gas rond de 50m3 deze mnd. En per jaar ga ik het even uitrekenen want wij gaan in juli omhoog en wij hebben sinds dec zonnepanelen en we krijgen nu alleen maar geld terug.

    Dus eerst de basis; inzicht in je verbruik
     
    dreumesje, chrystel73 en Nellie4 vinden dit leuk.
  4. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik gebruik zo’n 1200m3 gas per jaar en zo’n 5500kwh stroom.
    Wij hebben hem nog tot juli 2023 vast staan en gaan voor die tijd zonnepanelen laten leggen.
    Hopelijk blijft dan het maandbedrag ongeveer gelijk met wat we nu betalen. 227euro..
     
  5. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    wauw dat doen jullie echt netjes!!!
     
  6. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Ja het is wat die prijzen.
    Wij hebben een aantal weken geleden 3fase aangevraagd bij Liander zodat er op inductie gekookt kan worden maar de slimme meters zijn op en onduidelijk wanneer die geleverd kunnen worden.... dus elektrisch koken zit er voorlopig nog niet in voor ons
     
  7. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ze hebben zonnepanelen en ook geen kinderen, dus dat is wel een heel andere situatie.

    Verbruik mei:
    Stroom: 361 kwh
    Gas: 49 m3

    Januari als piekmaand (waren we ook allemaal thuis door corona e.d.)
    Stroom: 462 kwh
    Gas: 412 m3

    Dat verschil qua gas is echt enorm.
    Oktober t/m februari waren in die trant, de overige maanden vallen mee.
    Dan moet het toch echt de verwarming zijn en gebrek aan isolatie.
    Als we de Stroom al kunnen opvangen d.m.v. zonnepanelen gaat dat al goed schelen, lijkt me.
    De wasmachine draait vaak 2 x per dag. We hebben een grote vriezer, die volgens mij ook wel behoorlijk wat verbruikt.
     
  8. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.862
    7.625
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja die gebruik ik zeker om te verwarmen, scheelt bakken met geld en ik heb ook een gaskachel. 10.5 kilo gas voor 35 euro en daar verwarm ik ongeveer 15 dagen mee. Dus in de winter valt ons gasverbruik ook best mee.
     
    nelta vindt dit leuk.
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ah dan snap ik hem.
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook een factor 10 verschil in gasgebruik tussen zomer en winter en dan hebben wij nog energielabel a :|
     
    Mapje vindt dit leuk.
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Wij zaten tot vorig jaar november op een maandbedrag van 180,- toen ging onze leverancier failliet en werden we overgenomen door Eneco. Toen werd ons maandbedrag opeens 324,-
    We zijn toen op zoek gegaan naar een andere leverancier. De overstap duurde even, maar per 1 april zitten we bij een ander.
    We hebben 5 maanden bij Eneco gezeten en hebben dus per maand die 324,- moeten betalen. Om ons gasverbruik drastisch te verminderen is hier begin januari een hybride warmtepomp geïnstalleerd. Maar na de overstap maakte Eneco de eindrekening op en moesten we nog ruim 800,- bijbetalen. Dus al met al kostten die 5 wintermaanden ons zo'n 500,- per maand.

    Inmiddels hebben we een warmtepomp boiler besteld zodat ook voor het douchen geen gas meer nodig is.
    We hadden al een behoorlijk aantal jaren 14 zonnepanelen op het huis liggen. Een paar weken geleden heeft mijn man nog 6 panelen op het garagedak gelegd. Dus we wekken aardig wat energie zelf op.
    In april werd ons maandbedrag door de leverancier op 290,- gezet, maar mijn man heeft dat inmiddels teruggezet naar 190,-

    Ons huis is een hoekhuis, goed geïsoleerd: vloer, spouw en dak. Alleen in de woonkamer zijn de ramen aan vervanging toe.

    Als je iets kan investeren in duurzame energie (zonnepanelen, warmtepomp, warmtepomp boiler) en eventueel betere isolatie kun je een hoop winst behalen.
    Wij hebben dit jaar dus een warmtepomp en zonnepanelen gekocht en de warmtepomp boiler is besteld, die moet nog betaald. Wij gaan dit jaar niet op vakantie, maar dat vind ik niet erg.
    Met de hoge energieprijzen die er nu zijn gaat het terugverdienen van de investeringen extra snel.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Vind het wel veel gas idd.
    Hier met 5 man in januari 230m3 gas verbruikt.
    Jaren 80 huis, overal hr+++ glas, maar geen spouw-of vloerisolatie. We douchen allemaal elke dag zo ongeveer en koken ook op gas.
    Afgelopen maand zaten we op 38m3 gas.
    Stroom is hier zo'n 360 per maand. Wat ik wel veel vind, maar wat ook gemiddeld is met 5 man.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja hier vergelijkbaar en staat nog vast tot 2024. Wij willen ook voor die tijd nog zonnepanelen en/of een warmtepomp.
     
    lovemy2kids vindt dit leuk.
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Wow, wat een geld. Zit dat meer in gas of meer in stroom?

    Edit: Ik zag nu je post met aantallen. Wat kunnen jullie zelf doen om de isolatie te verbeteren? Met dit soort bedragen heb je dat geld er redelijk snel uit, lijkt mij. En hoe hoog staat de verwarming in de winter? Staat die dan in alle kamers aan? De hele dag?

    Hoeveel zou het schelen om nog korter te douchen of om kouder te douchen? Qua kosten zou je nog bij de sportclub kunnen douchen na het sporten ;)
     
  15. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Er blijkt meer in gas te zitten.
    Nee, alleen beneden en nooit boven 20 graden. Ik hoor echt van niemand in onze omgeving dat ze rond ons bedrag betalen, echt erg. :( Ja, we zijn aan het informeren wat er mogelijk is qua duurzame oplossingen. Maar toch vind ik de stijging enorm bij ons. Bij veel mensen (die ook een variabel contract hebben) lijkt het nauwelijks gestegen, in elk geval niet verdubbeld.

    We letten ook op de duur van de douches... we koken bijna nooit suddergerechten die langdurig op het gas staan ofzo, dus koken lijkt me ook niet buitensporig. Ik dweil wel bijna elke dag met heet water vanwege de kinderen. Maar naar mijn idee doe ik gewoon de basiszaken en het lijkt me niet dat een gemiddeld huishouden veel weiniger doet.
    Toch zegt de Essent app dat we nog ruim boven een 5-persoonshuishouden uitgaan.
     
  16. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.150
    113
    Hier geen gas, maar de kosten voor stadsverwarming zijn wel gekoppeld aan de gasprijs. Hier gaat de verwarming sowieso niet meer hoger dan 17 (en boven uit) - daar waren we afgelopen winter zo aan gewend, de kinderen hadden bv geen extra trui ofzo nodig, het was gewoon comfortabel. Als we ergens kwamen waar hij op 20 of hoger stond, vond ik dat echt ontzettend warm :D

    Verder douchen we sowieso nooit lang, en de kinderen douchen niet dagelijks.
     
  17. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Ik zou toch echt kijken of je kunt beginnen met isoleren. Alles wat je isoleert hoef je niet minder te stoken. Ook zou ik kijken waar je energie naar toe gaat. Je kunt echt heel veel tips op internet vinden om stroom te besparen. Op eco wassen, stekkers uit het stopcontact etc.

    Wij wonen zelf in een jaren '70 woning met spouw en vloerisolatie.

    Januari hebben wij 274 kwh en 74 m3 gas verbruikt
    Mei 190 kwh en 10 m3 gas.

    Moet erbij zeggen wij koken elektrisch en douchen niet elke dag. Ons huis ligt op het zuidwesten dus de zon warmt in de winter ook bij. We hebben alles geïsoleerd en aan de voorkant triple glas.
     
  18. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Van wat ik kan zien in de app van mijn energieleverancier, gaat het gasgebruik vooral zitten in het verwarmen van water (en verwarmen natuurlijk, maar daar is in de zomer geen sprake van). Dus het koken is niet de grootste kostenpost, ook suddergerechten dan niet. Je zou eens kunnen tellen hoeveel minuten in totaal de kraan open staat met warm water, in jullie huishouden. Misschien denk je dat het kort is, maar valt daar toch nog winst te boeken.

    Je kunt onder de douche ook jezelf nat maken, dan de kraan uitdraaien om jezelf in te zepen, en daarna weer afspoelen. Scheelt water en het verwarmen van water. Dweilen kan misschien ook koud? Ik heb een keer gelezen dat dat zelf beter is. Maar eerlijk gezegd dweil ik alleen met onze robotstofzuiger. En ik douche ook niet dagelijks. En de kinderen ook niet.
     
  19. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.699
    113
    't Gezellige Brabant
    #39 Lief of Stoer, 23 jun 2022
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022
    Maar wat is nu precies je jaarverbruik? Dat heb ik nog nergens gelezen. Op 2 maanden is dat moeilijk in te schatten.

    Edit: Ons vorige huis was er ook eentje uit de jaren 60 (2/1 kap). Het grootste verschil werd daar gemaakt met spouwmuurisolatie. Je voelde in de winter letterlijk de kou langs je nek. Na de isolatie was dat er niet meer. We gingen van 180 euro naar 80 euro per maand (ook met nog ander maatregelen hoor en ook nog prijzen van toen natuurlijk). Glas kan ook enorm schelen. Als je nog oud dubbel glas hebt, is dat niet meer te vergelijken met het HR+ van deze tijd. Je kunt de productiedatum van je glas in de sponning aflezen.
     
  20. FreeRose

    FreeRose Bekend lid

    12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik werk in de energiebranche (bij een energieleverancier) en ik kan je vertellen dat helaas heel veel Nederlanders hier nu mee te maken hebben. Niet elke energieleverancier kan meer een vast contract aanbieden, waardoor zij klanten verplichten variabel te blijven met als gevolg ENORM hoge tarieven per kilowattuur en kuub.

    Je kunt natuurlijk veel investeren in zonnepanelen, warmtepomp, isoleren etc. maar ook dan heb je nog te maken met deze hoge kosten.

    Misschien kun je eens kijken wat voor contract je nu hebt. Daarnaast wordt de btw van 21% naar 9% verlaagd in de periode 1-7-2022 t/m 31-12-2022. Je zou je termijnbedrag hierop aan kunnen passen. Sommige leveranciers doen dit automatisch voor de klanten, sommige niet. Dus daar zou je ook nog naar kunnen informeren bij jouw leverancier.

    Als laatste optie (maar slechtste optie als je het mij vraagt) kun je natuurlijk het termijnbedrag lager zetten (te laag voor jullie daadwerkelijke verbruik), zo krijg je een naheffing op je jaarnota en daar kun je dan een betalingsregeling voor treffen. Ik raad dit overigens echt niet aan maar mensen doen het wel (als hun leverancier dat toe laat).
     

Deel Deze Pagina