Energierekening... :-(

Discussie in 'De lounge' gestart door beebje082011, 22 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.200
    6.622
    113
    Het watergebruik thuis is wel het meest tastbaar, maar zeker goed erbij stil te staan dat overal water voor nodig is. Denk ook aan je kleding (irrigatie en verfbaden).

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik las even mee..
    Maar is het niet zo dat iedereen die nu ineens bezuinigt dat doet voor zijn portemonnee? De mensen die dat vanuit milieu perspectief bezuinigingen hebben daardoor een hele andere drijfveer en down dit al langer.

Met andere woorden; als je het niet kunt betalen voelt het als gedwongen stukje basis welvaart inleveren. Bij milieu redenen doe je dit omdat je dit zelf wilt.

Vooral mbt douchen ,korter/kouder of toilet wel/niet doorspoelen maakt dat kwa beleving een groot verschil.

Ik zelf ben bewust met water en energie gebruik en let zeker een beetje extra op, maar zal op sommige dingen toch pas echt bezuinigen als t mij financieel niet meer lukt. Ik douche liever wat korter maar wel warm en met hardere straal dan dat ik lauw of koud ga douchen. En ja idd om een stukje comfort te behouden aan het douchen.
    Idem toilet doorspoelen, ik geef toch echt de voorkeur om direct weg te spoelen. Ik ervaar dit niet als luxe..

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.968
    113
    Vrouw
    Wij hebben hier (Spanje) ook een septic tank, maar het doortrek systeem is het zelfde als in Nederland, dus ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.
    Wel hebben we hier geen bad, er is mij ooit vertelt dat als er in 1 keer te veel water in de septic tank komt, deze dat niet aan kan, en dus overstroomt. Geen idee of het waar is, maar het klinkt best logisch.

Overigens is het hier momenteel zo droog dat ons leidingwater momenteel uit een andere rivier komt, omdat de normale bijna droog staat. Overal zijn er waarschuwingen om zuinig te zijn met water en op waarschuwingsborden boven de wegen zelfs waarschuwingen in het Engels voor het gevaar van bosbranden.

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Er zijn grenzen

Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.200
    6.622
    113
    Dat denk ik ook. Ik doe het al even vanuit milieuoverwegingen, maar zelfs dan kom ik erachter dat het me lukt om nóg meer te bezuinigen op water en elektra (wij hebben geen gas). Niet bezuinigen financieel gezien, want wij hebben de luxe dat we alle prijsstijgingen kunnen opvangen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Of beide, dat kan ook nog ;) Wij kunnen niet ongelimiteerd geld uitgeven en vinden duurzaamheid belangrijk.
    Ooit zijn we begonnen met zuinig leven/consuminderen uit noodzaak, nu is het meer een bewuste keuze voor het milieu maar alsnog ben ik wel zuinig vanwege het geld.

Gewooniemand, Saartje33 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Hier verkopen ze inmiddels "koffie" op basis van dadelpitten :) Schijnt echt op echte koffie te lijken, zonder caffeinekick natuurlijk. Maar het is wel een lokaal product dat niet helemaal uit Brazilië of de andere kant van Afrika hoeft te komen. Als mijn man dat lekker vindt gaat hij daar zeker op overstappen. Maar we hebben nog veel echte koffie dus dat zal hij eerst moeten opmaken.

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Als t er genoeg op lijkt wil ik t wel overwegen. De caffeine kan ik wel zonder, maar ik hou van mn dampende bak koffie.

Fruity90, Nina Sanders en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Vraag me alleen af of het echt veel uitmaakt qua impact. Het schijnt dat er zelfs koffie in de Canarische eilanden wordt geproduceerd, dat is maar net iets verder dan waar de dadels in Afrika vandaan komen. Wat wel zo is, is dat dadelpalmbomen relatief weinig water nodig hebben. Dus qua watervoetafdruk scheelt het wellicht iets, maar de rest maakt denk ik niet zoveel uit. Maar omdat het voor ons een lokaal product is vind ik het wel interessant.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.723
    18.825
    113
    Vrouw
    https://www.daffee.nl/

Vero0504 en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.188
    10.780
    113
    Hier ook team wassen-met-water, maar dan wel graag met wc papier om nr2 eerst te vegen en om na te drogen. Vind t helemaal niks als je je broek weer over een natte onderkant op moet trekken.

12. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113
    Nav dit topic eens ingedoken. We zitten bij oxxio flex contract want vaste 5 maanden geleden afgelopen. We betalen nu €1,47 per kuub. Nieuwe klanten gaan €3,30 betalen. 22/9 krijgen we weer een nieuw tarief :( maar omdat we al klant zijn zal t lager zijn dan nieuwe klanten betalen gaven ze aan, maar hoeveel t wordt was nog koffiedik kijken. :( :(

13. RoosAnne

RoosAnne Actief lid

23 feb 2018
    227
    228
    43
    Vrouw
    Ik snap niets van mijn energierekening. Ik dacht dat in november dit jaar mijn 3-jarige contract afgelopen zou zijn en dat ik dan in de problemen zou komen.
    Blijkbaar liep mijn contract vorig jaar november al af en zit ik nu aan iets vast voor onbepaalde tijd (waarschijnlijk variabel). Ik betaal al het hele jaar 135 euro per maand en dan voor juli 1,07 per m3 en 0,22 per kWh normaaltarief.
    In april betaalde ik 1,18 per m3 en 0,25 per kWH normaaltarief. Bij een variabel contract en in deze tijd had de prijs toch enorm moeten stijgen en mijn maandbetaling toch ook?

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Veel lopende variabele contracten wisselen een paar keer per jaar van tarief (vaak 2x) en niet elke maand. Dat kost namelijk teveel tijd en werk voor de maatschappij, dus dat doen ze op vaste momenten. Het kan dus zijn dat je pas volgende maand een aanpassing in je tarief krijgt bijvoorbeeld.
    Als je inlogt op je gegevens, dan kun je het daar meestal zien.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. Sjanani

Sjanani Bekend lid

1 aug 2019
    506
    273
    63
    Vrouw
    Dat snap ik nou ook niet helemaal. Bij ons liep die in juli af en wij zijn dus al van 200 naar 400 naar nu bijna 700 gegaan. Om mij heen hoor ik ook mensen die al sinds een half jaar variabel zitten en alleen maar een keer van 200 naar 250 naar 350 zijn gegaan. Word ik nu zo besodemieterd? Hoe kunnen andere met een variabel tarief zoveel lager zitten, want die hebben ook echt een veel lager kwh en gastarief dan ons (ik snap dat het verbruik hier alles mee te maken heeft, maar sommige hebben hetzelfde of een hoger verbruik dan ons).

16. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    #476 Amaranthas, 10 aug 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2022
    Naar mijn mening komt er ook nog bij dat wij (gezin en ik) ook nog een beetje normaal willen leven. Als dat voor ons betekend dat we de wc doorspoelen na elke plas dan is dat zo.
    Ik ben niet tegen besparen maar ik vind persoonlijk dat wij al genoeg doen. Ik recycle ons glas, papier, de groenbak en restafval. Batterijen en apparaten gaan apart, ik probeer niet onnodig eten te verspillen etc. We zijn zo zuinig mogelijk met elektriciteit en ons gas maar het moet wel leuk blijven.
    Ik ga me niet in allerlei bochten wringen om die paar liter water per jaar te besparen terwijl er een heleboel landen en plekken in de wereld zijn die er allemaal hun reet mee afvegen.
    Zou mooi worden dat ik nog meer moet inleveren omdat ze in een of ander **land nergens naar kijken, dat dacht ik toch even niet.

17. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Zo… **land
    Ik ben even sprakeloos

Gewooniemand, Kundera, Mississippi en 14 anderen vinden dit leuk.
  18. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.370
    2.851
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Onze voetafdruk ligt waanzinnig hoog.

Sado, Chayammy, Linda86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    3,5 aarde nodig als iedereen zou leven zoals de gemiddelde Nederlander…

Gewooniemand, Mississippi, Chayammy en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Wat een nare en bovenal racistische reactie. Bah.

Gewooniemand, Kundera, Mim89 en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina