Het is onderhand toch wel duidelijk dat de meeste Europeanen daar Afrikanen (of mensen met zwarte huidskleur) mee bedoelen.
En dat heb je nu he-le-maal fout. Zeggen dat ik racistisch praat terwijl ik het woord **land niet met welk land dan ook in Afrika vergelijk, laat staan huidskleur..... Ik doelde op plekken als India, Zuid Amerika etc. En ook rustig delen van Amerika. Heb je wel eens gezien wat voor zooi ze er daar van maken. En dan moeten wij de broekriem nog strakker aantrekken.
Ik zou je willen adviseren om nooit maar dan ook nooit meer een term als **land in de mond te nemen. Op z’n minst is het aanmatigend, welk land je er ook mee bedoelt. Maar ik denk ook echt oprecht dat je een totaal ongefundeerde uitspraak hier neer gooit. Definieer eens op welk vlak jij denkt dat ze er een zooi van maken? De ecologische voetafdruk van India komt bijv nog niet eens een beetje in de buurt van Nederland. Zelfde geldt voor de meeste Zuid-Amerikaanse landen. De VS dan wel weer. Het menen dat je meer mag verbruiken dan de wereld aankan, is namelijk vooral een welvaartsding. Blijkend uit jouw en andere reacties zijn er dus veel mensen hier die vinden dat het niet zo kan zijn dat zij hun luxe op moeten geven. Dat moeten landen die veel van deze luxe niet eens kennen dan maar compenseren?
Welk land je er ook mee bedoelt, het is verschrikkelijk om zo'n woord in de mond te nemen. Ik hoop maar dat dit online stoerdoenerij is en dat je dat IRL niet durft. En wat bedoel je precies met 'zuid Amerika'? Een heel continent met zoveel verschillende landen over één kam scheren is net zo generaliserend als wanneer je Afrika of welk ander continent dan ook zou bedoelen. En daarbij ligt de voetafdruk van de meeste zuid-Amerikaanse landen alsnog veel lager per persoon dan in landen als Nederland. Sterker nog, in de top 10 staat maar één zuid Amerikaans land, te weten Trinidad en Tobago (wat ook nog net onder midden-Amerika zou kunnen vallen). Verder staan er in de top 10 van landen met de grootste voetafdruk voornamelijk rijke landen. Ook India is nou niet bepaald een land waarbij de gemiddelde inwoner een grote voetafdruk heeft, zie afbeelding.
Wat mij in mijn familie opvalt... En er zullen nog velen meer zijn, Mijn broer heeft het afgelopen jaar alleen maar geklaagd over dat hij het zo slecht heeft, kan nauwelijks rondkomen, doucht op werk om gas te besparen maar zit nu wel met zijn drie kinderen in Italië.... Als je het zo slecht hebt, hoe kom je dan in Italië terecht, dan leg je imo de prioriteiten verkeerd.
Nou zou ik er niet achter zoeken. Zou eerder denken aan Amerika qua verbruik bijvoorbeeld. Maar goed, is een woord dat niet kan natuurlijk.
Ik heb bewondering en respect voor jouw zienswijze en manier van leven. Je doet het vaak klinken alsof het zo makkelijk en vanzelfsprekend is. Ik leer er veel van! 150 L water voor koffie, mijn hemel! Ik had geen idee.. Ik probeer de balans te vinden tussen aangenaam en duurzaam. Ook met oog op eten en voeding. En wat kinderen dat nodig hebben, en hoeveel ik dan eigenlijk weer niet weet. Ik gebruik het badwater om daarna de wc mee door te spoelen. Met emmers dus. Maar we badderen niet dagelijks. Water opvangen onder de douche gaat helaas bijzonder slecht. Het water uit het badje buiten gebruiken we daarna voor de tuin. En we plassen ook op elkaars plas in dit huis. Heel knus
Maar dat is weer zoiets persoonlijk e. Waar ik ook nooit op reis zou vertrekken als het financieel niet makkelijk gaat, sparen anderen liever wat uit op andere vlakken .
Dankjewel Ik haal echt voldoening uit deze manier van leven. Zoals iemand al zei, het is natuurlijk anders wanneer je dit ivm duurzaamheid dan noodgedwongen uit geldgebrek doet. En inderdaad, voor mij is dit gewoon vanzelfsprekend, maar uiteraard is het ook niet allemaal in één keer gegaan. Ik probeer echt stapje voor stapje verder te verduurzamen. Qua waterbesparing is het echt hard gegaan vanaf dat we emigreerden naar een land waar droogte een groot probleem is. In NL bewaarde ik bijvoorbeeld niet het groenten-was-water voor de planten, al zijn er geloof ik wel steeds meer mensen die dat doen. Overigens doe ik eigenlijk niets dat tegen mijn gevoel van comfort ingaat. Maar kennelijk ben ik gewoon niet zo veeleisend op dat vlak. Daarbij vind zie il het als plicht naar mijn medemens toe om deze planeet zo leefbaar mogelijk te houden (waarbij ik niet zeg dat anderen dat niet doen, iedereen draagt z'n steentje bij natuurlijk). Ik zie het maar zo, de één heeft een abonnement op de sportschool en haalt daar voldiening uit en ik doe lopend boodschappen, tuinier, bespaart water, leest over duurzaamheid etc.
Ik denk ook dat het te maken heeft bewustwording en de waarde inzien van het geheel, dat maakt dat je bepaalde dingen niet meer kunt verantwoorden naar jezelf, omdat je weet wat het kost, stuk kan maken etc. Een soort stoppen met roken; je kunt je lijf dat geweld niet aandoen..het staat zo haaks op gezond leven en dus doe je het niet meer. Het is het niet waard.
Klopt. Liever het hele jaar zuinig met alles dan mijn geliefde 2/3 weekjes kamperen inleveren. Maar klagen doen we als goede Nederlanders wel hoor. Steen en been over de prijzen in de horeca. Maar er is deze vakantie nog geen dag voorbij gegaan zonder hapje en/of drankje op het terras Ot: Energie besparen we in de winter met een lagere thermostaat. (19 ipv 20.5). Door geen airco aan te schaffen en de ventilator alleen tijdens werk als het echt niet te harden is op zolder. Door korter en max 3x per week douchen. Door apparaten echt uit te schakelen ipv stand-by (was echt een eye opener hier hoeveel sluimerverbruik we hadden) Door de koelkast én diepvries voor vakantie leeg te maken en uit te zetten 2.5 weken. Bij korte vakanties doen we dat niet) Door plaatsen van radiatorfolie en ventilatoren. Huis is al bij bouw goed geïsoleerd en voorzien van zonnepanelen. En na de vakantie gaan we ons verder oriënteren op warmtepomp en inductie voor koken. Financieel is voor ons niet de hoofd drijfveer. Klimaat baart me meer zorgen Maar beetje besparen kan geen kwaad met de huidige prijzen (zie hierboven over de terasjes)
Mooie vergelijking. Denk dat het voor veel mensen ook een beetje zo voelt. Je vind dat het anders moet. Maar het is toch moeilijk om te veranderen. Want het warme water nog even over je lijf laten stromen voelt wel erg goed. Of de auto pakken ipv de fiets als het waait/regent is wel erg makkelijk. Soort verslaving aan luxe. We willen wel stoppen. Maar ergens toch ook niet.
Ik vind dat er overdreven wordt gereageerd op het woord **land. Alsof ik zojuist genocide heb gepleegd. Valt allemaal wel mee vind ik. Het is een omschrijving en ik kan veel ergere dingen bedenken dan een land een **land noemen. Maargoed gelukkig mag ieder erover denken hoe ze willen. Dat dikgedrukte. Ja, zo zie ik het wel. Het klinkt heel hard maar dat is dan heel jammer. Ik heb er niet voor gekozen om hier geboren te worden, die mazzel had ik gewoon. Dat niet iedereen de luxe heeft die "wij" hebben is heel vervelend (op zijn zachts gezegd voor sommige) maar niet volledig mijn/ons probleem. Je kunt het ook omdraaien. Dus omdat veel van die landen onze luxe niet kennen moeten "wij" dat maar compenseren? Ik vind van niet. Althans niet volledig nee. En jij hebt het over de ecologische voetafdruk. Als ik zoek naar een pagina met informatie daarnaar staat Nederland op plaats 38. Goed? Nee, maar ZO slecht ook weer niet. Daarnaast doel ik op meer. Nooit die filmpjes gezien met rivieren vol afval in Brazilië of India? Of hoe de mensen leven daar in sommige sloppenwijken. Dat vind ik minstens net zo erg hoor, al dan niet erger. Voor mens EN natuur. Wat dacht je van de vlees en zuivel industrie wereldwijd? Of de groei van avocado's? Wat dat allemaal kapot maakt. Er is zoveel meer waar naar gekeken zou moeten worden en waar men wat aan zou moeten doen. Dat ik wat luxe behoud gaat dat allemaal niet verbeteren hoor. Edit: Toevallig zag ik dit even later. https://www.ad.nl/klimaat/sommige-vuilnisbelten-stoten-net-zoveel-uit-als-1-5-miljoen-auto-s~a9c60551/?fbclid=IwAR0__uaalJuOR1j48hy0FtnQMVw0jeCxPAOUpfXDndm-GIDVdelAXbvASzI Dit is nog zo'n puntje waar ik dus op doel.
Dit heeft niets met stoer doen te maken. Ook recht in jou, of ieders gezicht zou ik inderdaad zeggen wat ik wil zolang het niet erg is. En nee, het woord **land vind ik dus niet erg.