Energierekening... :-(

Discussie in 'De lounge' gestart door beebje082011, 22 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    #501 Nina Sanders, 11 aug 2022
    Laatst bewerkt: 11 aug 2022
    Maar serieus. Dit kan toch niet langer zo. De boodschappen zijn tov vorig jaar gem 1500€ per huishouden duurder. Gas er cetera zijn volgens mij zeker zon 4000€ duurder. Wat denk je van brandstofprijzen.. ik denk dat je als huishouden met kinderen tussen de 7k en 10k meer kwijt kan zijn. Met de inflatie van 10% klopt dit ongeveer ook wel maar feit blijft dat de overheid er niets aan doet. In andere landen stijgen de gasprijzen ook maar treffen ze wel andere maatregelen (maximum marktprijs bijv voor gas, geloof dat dit in Duitsland of België is). 3,30 voor een nieuwe klant is natuurlijk belachelijk tov bestaande klanten. Fijn hoor maar waarom eigenlijk? Om de winst zo hoog mogelijk te laten zijn?

Spoetnik vindt dit leuk.
  2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh nooo mensen, het ging over de energierekening. Hóe kan het nou dan weer over ‘**land’ gaan? o_O
    In die discussie ga ik me niet mengen. Maar ik denk dat bezuinigen momenteel vooral wordt gedaan om eigen financiële redenen. Duurzaamheid speelt ook mee, mensen die al langer om milieuredenen duurzame keuzes maken blijven dit doen. Om de juiste redenen natuurlijk. Maar zie mijn post hierboven. Als je als huishouden zo veel meer geld kwijt bent dan gaat je eigen persoonlijke financiën ook een grotere rol spelen.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.370
    2.851
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    De term **land wordt gebruikt voor onderontwikkelde landen (en door sommigen vanuit racistische motieven). Je straalt met zo’n term uit dat je jezelf verheven voelt boven al die mensen daar. Maar dat je in een welvaartsland woont maakt je niet beter dan een ander uit een ontwikkelingsland.

Je haalt een aantal specifieke voorbeelden uit een aantal landen aan, dank daarvoor want ik vroeg inderdaad waar je op doelde. Maar het lijkt wel alsof je niet begrijpt hoeveel de impact van een massaal luxe leven is op het milieu. Je doet nu alsof wij moeten compenseren voor zaken die in die landen niet op orde zijn, bijvoorbeeld doordat men niet de middelen heeft om daar verbetering te realiseren. Maar zonder dat die landen dat aanpakken, doen wij het alsnog veel slechter. Het is eerder dat ontwikkelingslanden als het gaat om vervuiling onder ons (welvaartslanden) te lijden hebben dan andersom.

Sowieso heeft het bijzonder weinig zin om naar anderen te wijzen als excuus om niet zelf een verandering in gang te zetten. Als we dat allemaal doen, verandert er nooit iets. En van mij mogen er heel veel industrieën aangepakt worden hoor. Ik denk dat steenkool, olie en gas tot de meest vervuilende behoren. Een deel daarvan kunnen we echter niet missen zolang we nog steeds overal de auto voor pakken, geregeld met het vliegtuig op vakantie gaan etc. Het zou mooi zijn als we wereldwijd een verandering in gang konden zetten. Maar we kunnen ons in elk geval niet verschuilen achter landen die bepaalde zaken minder op orde hebben, als we er zelf ook een puinhoop van maken.

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik heb melding gemaakt over de terminologie hierboven bij @Beheer. :)

citroenrasp en Suzy85 vinden dit leuk.
  5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Kunnen we overigens gewoon weer on topic blijven?

citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Maar die landen die die maatregelen treffen moeten dan geld toch ook ergens vandaan halen ? Dus dan lijkt het mij dat ze dat op een ander vlak weer merken of dat ze daar later toch voor moeten betalen.

Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Er wordt in Nederland gesproken over inkomstenbelasting verlagen, maar vermogensbelasting verhogen. Dan krijgt een grote groep net wat meer op hun rekening en dat wordt betaald door een andere groep. Maar dat is een politieke keuze waar de VVD bijvoorbeeld niet zo blij van wordt.
    Uiteindelijk is alles rondpompen van geld, maar je kunt kiezen om naar de ene kant minder te pompen of juist op een andere plek meer te pompen, maar dat zijn allemaal keuzes waar de ene partij eerder achterstaat dan de andere.

Neskio, Nina Sanders en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.723
    18.825
    113
    Vrouw
    Plek 14 js ook geen applaus waard :D

citroenrasp vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.723
    18.825
    113
    Vrouw
    De belastingsdruk in België is algemeen hoger en die op werk een stuk hoger.
    Dus het is zoals je zegt: geld word echt wel ergens gehaald.

Neskio en Nina Sanders vinden dit leuk.
  10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.188
    10.780
    113
    Enig idee waar veel van het gedumpte (plastic) afval in die landen vandaan komt? ;)

Gewooniemand, Kundera, Mississippi en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.918
    1.506
    113
    Vrouw
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf........

Als iedereen met vingertjes blijft wijzen, wordt het nooit beter. Bewustwording is stap een. En misschien zijn deze hoge prijzen daar wel voor nodig. Mensen die nooit zouden bezuinigen op energie, moeten nu wel om financiële redenen. Misschien gaan er toch wat kwartjes vallen. Dat er een hoop mogelijkheden zijn om te bezuinigen en dat sommigen helemaal niet moeilijk zijn.

Gewooniemand, Nellie4, Chayammy en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113

Stond gister ook stuk over op nu dat de overheid nu eigenlijk wel moet gaan ingrijpen. Maar hoe is de vraag. Soms denk ik ook hoe gaan we dit redden, maar mijn vriend zei, terecht, zo lang we nog kunnen sparen kunnen we het redden maar teer je daar op in. Alleen t is niet echt meer leuk ofzo…

Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ja idd.

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    @Anan sparen loonde sowieso al minder (AH koopzegels, waar ik groot fan van ben, levert je nog meer op) maar als je straks je spaarrekening moet gaan aanbreken voor je vaste lasten dan is dat niet leuk nee. Tuurlijk, ik heb ook wel eens een grote uitgave of een grotere rekening die ik in 1 keer wil betalen en daarom zet ik het ook opzij. Maar sparen voor je vaste lasten (dus eigenlijk niet meer sparen) klinkt wel heel deprimerend. :)

15. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wij zijn dus van die mensen die maandelijks geld overboeken van de spaar naar de lopende rekening om alles te kunnen betalen.

Heel zwart wit kunnen we alles prima betalen, maar dan moeten we niet met een ziek dier naar de dierenarts, geen verjaardagscadeaus meer kopen, nooit een uitstapje maken, nooit nieuwe schoenen of kleding voor ons en dochter kopen.

Maar we hebben nu eenmaal dieren omdat we daar gelukkig van worden, als dochter of wij naar een (kinder)feestje gaan, willen we nou eenmaal een (klein) cadeautje geven en kleding aan je kont en schoenen aan je voeten heb je nou eenmaal toch nodig.

We zijn al zover dat we via de gemeente een duurzaamheidslening aan gaan voor een warmtepomp omdat we het gas gewoon niet meer kunnen betalen en de lening goedkoper is dan de prijsverhoging van het gas.

Het zijn lastige tijden en zeker als je het einde van je spaargeld in zicht ziet komen. Mijn man doet nu naast zijn gewone baan klussen bij savonds en in het weekend. Is niet leuk, maar we doen wat nodig is en kan..

16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113

Ja enorm! Maat aan de andere kant, we kunnen nog sparen. Als je sommige maandbedragen van gas hoort… als wij nu naar €700 per maand zouden gaan wordt t sparen bijna gehalveerd. Niet grappig

17. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113

Dat is toch treurig… nu ken ik jullie situatie niet maar als ik naar ons zelf kijk: we werken beiden (40 uur en ik 36-30 uur door ouderschapsverlof), hebben echt een prima/goed inkomen, doen geen bizar rare dingen met ons geld, maak de meeste kleding voor de kinderen zelf, gaan 2x per jaar uit eten en hebben een museum kwarktaart voor de uitstapjes. Als wij geld op moeten gaan nemen van onze spaarrekening om rond te kunnen komen zou ik eerlijk niet weten hoe wij echt structureel zouden kunnen besparen want we doen al niet extreem veel. De dagelijkse dingen zijn gewoon behoorlijk duur geworden…

18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Museum kwarktaart :roflmao:

chrystel73, Nellie4, Dubbelgeluk en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    upload_2022-8-11_9-33-44.jpeg

NiVa0230 en Anan vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439