Energierekening... :-(

Discussie in 'De lounge' gestart door beebje082011, 22 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113

Hahaha niet eens gemerkt

Nina Sanders vindt dit leuk.
  2. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Ik heb het verwijderd.

Neuzeke en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    De landen waar ik over sprak zijn ook onderontwikkeld. En nee het is niet uit racistische overwegingen dat ik dat zei, ook niet omdat ik me beter voel. Het was een manier van zeggen maar prima, ondanks dat ik het overdreven vind zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.

Ik begrijp best wel de impact die luxe kan hebben voor impact maar dat betekend niet dat "wij" overal verantwoordelijk voor zijn. https://www.nationalgeographic.nl/godin-van-het-plastic-ganges#:~:text=Op het Indiase platteland wordt,zee wordt aangevoerd door rivieren.&text=In 2019 financierde de National,van die rivieren: de Ganges.
    Kijk bijvoorbeeld naar dit artikel. Zeggen "wij" als luxe en westers land dat die mensen hun afval in de rivier en op straat moeten dumpen? Is dat "onze" schuld dat mensen daar, en in sommige andere landen, zo met hun omgeving omgaan? Ik kan nog zoveel besparen, nog zoveel luxe inleveren maar als de mentaliteit van mensen niet veranderd, ongeacht waar je woont, dan heeft dat geen zin.

Daarnaast zeg ik ook niet dat ik geen verandering wil. Ik vind alleen dat IK al genoeg doe. Ik vind dat ik niet hoef te blijven inleveren of nog meer zou moeten doen voor het milieu of het klimaat als er andere zijn die er hun neus aan afvegen. En inderdaad, als we ALLEMAAL wat zouden doen zou de wereld er een stuk mooier en beter uitzien. (Met allemaal doel ik op mensen overal ter wereld, dus ja ook in NL)

4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.440
    21.827
    113
    Gewooniemand, Saartje33, Suzy85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.868
    18.642
    113
    Vrouw
    Eerlijk gezegd bereken ik nu ook wat ik per keer uit kan geven aan boodschappen. Ik doe 2x in de week boodschappen. Als er dan tussendoor nog een keer wat gehaald wordt, zitten we eind van de maand krap of komen we te kort op de gezamenlijke rekening. Ik denk dat we het bedrag wat we naar de gezamenlijke rekening overmaken opnieuw moeten ophogen. Dan hebben we minder voor onszelf om uit te geven, maar in ieder geval niet iedere keer dat ik van de spaar moet afhalen.
    Dierenarts of reparatie aan de auto wordt hier ook van de spaar gehaald anders niet te betalen. :rolleyes: Sparen voor een badkamer + keuken verbouwing is voor ons ook onmogelijk. En ik vind het dan ook belangrijker om te kunnen blijven sparen voor onze kinderen.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Als ik het Artikel lees staat er dat het gaat om afval wat gerecycled gaat worden. Wij sturen een derde van ons afval (in 2018 tenminste) en dan nog zijn andere Europese landen de grootste ontvangers. Er wordt ook duidelijk uitgelegd dat er hier simpelweg niet genoeg capaciteit is om dat plastic allemaal te verwerken en het daarom naar het buitenland gaat.
    "Het is gewoon een businessmodel. Er is onvoldoende recyclingcapaciteit hier in Europa om het totale aanbod te kunnen recyclen. Daarom sturen we het ook naar andere landen. Die zien er waarde in en hebben gewoonweg behoefte aan de grondstoffen."

Dit is dus nog steeds niet "onze" schuld als dat in een rivier eindigt zoals in het andere artikel wat ik plaatste.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.440
    21.827
    113
    Nee natuurlijk is het nooit onze schuld. Het is alleen maar zo dat wij al dat plastic gebruiken, en denken goed bezig te zijn door het te "recyclen" (wij zullen ondanks onze 3.5 aardbol toch het idee moeten hebben goed bezig te zijn...). Maar ach, wat erg wat al die barbaarse onderontwikkelde landen doen hè. Ons plastic niet correct verwerken, hoe durven ze.

Net als al die urenlange vluchten, toch vreselijk dat al die ontwikkelingslanden het voor ons faciliteren om daar op vakantie te gaan.

Gewooniemand, chrystel73, Nellie4 en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik zal het nog een keer plaatsen dan voor je.
    https://www.nationalgeographic.nl/godin-van-het-plastic-ganges#:~:text=Op%20het%20Indiase%20platteland%20wordt,zee%20wordt%20aangevoerd%20door%20rivieren.&text=In%202019%20financierde%20de%20National,van%20die%20rivieren%3A%20de%20Ganges

"De drie plastic voorwerpen die Jambeck op de Indiase straten het vaakst tegenkwam, waren sigarettenpeuken, vershoudfolie en tabakszakjes, losse portiezakjes waarvan er in Afrika en Azië miljarden worden verkocht. Zo’n veertig procent van het zwerfafval draagt een internationale merknaam, waaronder van bedrijven met een hoofdkantoor in de VS of Europa. Met haar onderzoek hoopt Jambeck de aandacht van zulke bedrijven te wekken."

Ik zeg niet dat wij het niet beter zouden kunnen doen maar je kunt simpelweg niet alles op de westerse en Europese landen afschuiven. 40% van het zwerfafval draagt dan wel een internationale merknaam maar dan nog komt 60!! % gewoon daar vandaan. Het is niet zo dat die landen ZO onderontwikkeld zijn dat wij onze boterhamzakjes daarheen sturen zodat zij kunnen leren wat het is of hoe ermee om te gaan. Dat zit allemaal in de mentaliteit ook van de regeringen en mensen daar, wat ze met hun eigen dingen doen. Daar hebben wij geen invloed op maar schijnbaar mag dat niet gezegd worden en is dat een erg impopulaire mening merk ik wel.

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.514
    30.973
    113
    Vrouw
    Zolang jouw ecologische voetafdruk 1 of lager is doe je genoeg. Zit je daarboven dan moet iemand anders voor jou compenseren.
    Dus jouw redenatie dat je niet nog meer wil inleveren omdat anderen het in jouw ogen niet goed genoeg doen klopt niet. (Ik vermoed sterk dat he persoonlijke afdruk nog een pietsje boven de 1 zit)

De mijne is ook nog te hoog hoor. Maar ik ben het me in rekening geval bewust en probeer van mijn 'verslaving' af te komen.

En als je de vervuiling in andere kanden zo erg vind. Koop je dan ook geen producten die daar vandaan komen? Of alleen die met duurzaamheidskeurmerk? Of vind je dat te duur?

Als je dan toch over schuld wil praten. Dan ligt er meer schuld bij alle mensen die graag bestellen bij Shein of Ali.

11. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Ik moest even heel hard lachen om de museum kwarktaart:roflmao::roflmao::roflmao: lijkt me heerlijk:thumup:

Anan en Nina Sanders vinden dit leuk.
  12. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    #532 Amaranthas, 11 aug 2022
    Laatst bewerkt: 11 aug 2022
    Ik heb geen idee wat mijn ecologische afdruk is. Ik zeg ook nergens dat ik het perfect doe en ben. Ben ik er veel mee bezig? Ja dat wel. Afval scheiden, niet onnodig lampen of apparaten aanstaan, de kachel staat altijd laag en in de winter op max 19,5.
    Ik kijk of ik zelf dingen eerst kan repareren als het kapot is of dat ik dingen tweedehands kan kopen. Ik pak niet onnodig de auto en doe hier in de stad eigenlijk alles op de fiets. Wil ik naar de grote binnenstad ga ik met het OV (En ok niet gelogen dat is omdat parkeren een drama is en stervensduur)
    Ik gooi mijn afval niet op straat en als ik in de winkel iets kan kopen zonder plastic prefereer ik dat. Ik bestel niet bij Shein of Ali nee en ik bezoek ook zelden de action of andere troepwinkeltjes maar ik kijk inderdaad wel verder naar wat ik kan betalen wat betreft mijn boodschappen. Vlees eten wij ook niet elke dag en dat is voornamelijk voor de gezondheid en een heel klein deel het milieu. Zelfde geld voor zuivel.

En een edit: Ook qua werk houd ik er rekening mee. Ik werk dan weliswaar vanuit huis als trimster maar ik heb een speciale sproeikop waardoor ik minder water en shampoo ed gebruik. Alle verzorgingsproducten zijn vegan en milieuvriendelijk. Ook het droogblazen let ik op. De blazer is 2300 watt maar alle honden gaan eerst 15-20 min in speciale badjassen zodat de droogtijd erna korter en sneller is.

Dit alles bij elkaar vind ik persoonlijk dat wij er als gezin genoeg aan doen ja om het tot een betere wereld te maken. Ik denk er zat aan en doe altijd mijn best naar ga me ook niet in allerlei bochten wringen en alle luxe opgeven. Daar kom ik eerlijk voor uit.

13. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Nou mij was dit ook volledig onbekend hoor. Nog nooit gezien of gelezen.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.514
    30.973
    113
    Vrouw
    Allemaal prima. Maar dan moet je niet gaan lopen verkondigen dat jij (wij) moeten compenseren voor ontwikkelingslanden. Want het is nog steeds andersom. Onze afdruk ligt hoger dan dat van veel ontwikkelingslanden.
    Jij bent van de harde duidelijke uitspraken. Dat kan ik ook.
    Het is gewoon niet genoeg wat wij doen. Dat is het pas als NL als land onder de 1 zit (inclusief het doorberekenen van alle zooi die wij exporteren)

Gewooniemand, Nellie4, Dubbelgeluk en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Het is ook een terminologie die ik in de volksbuurtjes hier veel vaker hoor en gehoord heb. Wij zijn ermee opgegroeid maargoed. Ik kan er meer frustraties over uiten maar dat heeft weinig zin. Ik heb al gezegd op dat woord te zullen letten.

16. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    IK persoonlijk doe genoeg ja. En ik wil net zo min voor een ontwikkelingsland nog meer opletten als voor Henk de buurman die er dus niets aan doet.
    En dat was dus ook een puntje wat ik aanhaalde. Je kunt nog 500 regels opleggen maar zolang de mentaliteit van mensen niet veranderd op dat gebied, of dat nu hier in NL of ergens in verweggiestan is dan heeft het sowieso allemaal weinig zin.

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.514
    30.973
    113
    Vrouw
    Als jouw mentaliteit niet veranderd gebeurt er dus ook niks :|

18. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ja want het is echt mijn mentaliteit die beslist voor anderen. :rolleyes:

Ik heb een paar van die persoonlijke ecologische testjes opgezocht en tot nu toe zeggen ze allemaal dat ik mijn afdruk minder is dan die van de gemiddelde Nederlander. Niks mis met wat ik doe en hoe ik denk dus.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.440
    21.827
    113
    Met de levensstijl van de gemiddelde Nederlander heb je 3.5 aardbollen nodig. Zit je daar iets onder (zoals de 2.5 van China), dan is dat alsnog veel meer dan wat de aarde aankan. Dat betekent dus niet dat iets duurzamer leven dan de gemiddelde Nederlander goed is, maar net iets minder slecht.

Gewooniemand, Nellie4, Saartje33 en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.281
    36.145
    113
    Kan altijd beter natuurlijk. Hier zijn de kinderen erop school mee bezig geweest en zoon vindt nu dat we er mee bezig moeten zijn. Heeft ie een goed punt, dus heb hem wat maatregelen laten opzoeken en daar gaan we ons aanhouden. Sxheelt veel dat hij er mee komt, want dan is het toch makkelijker volhouden voor ze.

Mamafiets en citroenrasp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina