Ik kom dan bezweet aan en fietsen vind ik altijd echt zwaar terwijl ik echt wel wat gewend ben, ik loop liever 10 km hard dan dat ik 10 km fiets. En wat betreft die dure en schaarse energie… wij hebben een dak vol zonnepanelen, dus dat valt hier ook wel weer mee.
Er zitten wat kanttekeningen aan het experiment. Factcheck op het artikel op https://www.knack.be/factcheck/factcheck-met-een-elektrische-fiets-kun-je-wel-aan-je-conditie-werken/ “Op zich is het experiment goed uitgevoerd. De resultaten vielen ook te verwachten. Maar de kop roept veel controverse op. Wie met een e-bike in turbomodus fietst, zal inderdaad amper conditie opbouwen, maar in ecomodus kan dat wel. Voor mensen die nooit bewegen, kan een e-bike zeker een manier zijn om toch een beetje aan hun conditie te werken. Een kleine kanttekening bovendien: in dit experiment fietste de proefpersoon altijd met 20 à 21 kilometer per uur. Dat is een stevige snelheid voor een normale fiets, waardoor het calorieverbruik zeer hoog is. De meeste mensen fietsen eerder met 13 à 14 km per uur, waardoor het verschil met de e-bike kleiner zal zijn.’” Sowieso zit de winst vooral in dat wat meer gefietst wordt ten opzichte van voor de elektrische fiets.
Maar dat is echt een kwestie van gewenning. Ik kwam eerst ook bezweet aan met mn gewone fiets, maar dat went heel snel.
Sorry maar 13-14 km met een normale fiets slaat nergens op. Dan zal je idd niet veel aan je conditie doen. Zelfs op fietsvakantie met bepakking (incl de oudste twee met bepakking) zaten we daar boven. Hier gemiddeld tussen de 18 en 20 en met meewind haal ik vaak zat ebikes in.
Ik fiets iedere dag, het zal nooit mijn hobby worden… jij zal mij met je bepakking inhalen, dat weet ik zeker.
Een E-bike ter vervanging van een auto is natuurlijk op alle vlakken winst. Echter wordt de gewone fiets hiermee meestal ook permanent vervangen en dat is een verlies. Om aan je conditie te werken moet je in 70% tot 85% van je maximale hartslag zitten ik vraag me af of je daar veel zit met een E-bike
Ik heb een ebike aangeschaft in verband met mijn werk. Zolang ik alleen op mijn eigen locatie hoef te zijn en de weersomstandigheden het toelaten (ik weiger om door de regen te fietsen), ga ik sinds 2 jaar fietsend naar mijn werk in plaats van met de auto. Ik moet 9 km enkele reis dwars door de polder fietsen en op een of andere manier heb ik altijd wind tegen. Zonder elektrische fiets ging ik misschien 2 keer per jaar op de fiets. Wel staat de trapondersteuning altijd op de laagste stand, dus ik kom standaard aan met een natte rug van het zweet. Gelukkig kan ik mijzelf op mijn werk opfrissen en omkleden. Maar ik heb ook nog een gewone fiets, die gebruik ik als ik ga stappen. Want gewone fietsen worden minder vaak gestolen. In mijn geval is een elektrische fiets dus echt beter voor het milieu en voor mijn conditie.
Hihi als ik eens op een ebike zit, dan gaat de turbo aan hoor. En dan zo hard trappen als de snelheidsbegrenzer nog toelaat.
Net een nieuwsitem gezien met de mededeling dat ze verwachten dat straks 1/3 van Nederland hun energierekening niet meer kunnen betalen. Dus dat ze dan niks meer geleverd gaan krijgen. Zou de regering het echt zover laten komen?? Dat kan toch niet. Dan gaan we terug naar voor-oorlogse tijden.
Ik bedoel de maandelijkse prijzen die we kwijt zijn, zijn voor de meesten wel verdubbeld. Hier althans wel. Zaten we vorig jaar op 200€ en lazen we ‘u krijgt waarschijnlijk 600€ op de rekening terug’. Nu zitten we op 400€ met ‘u hoeft waarschijnlijk niets bij te betalen’. Maar die vooruitkijker is echt een momentopname. Zodra het weer kouder gaat worden • en dus minder energie opwekken en het gasverbruik stijgt • zal de boodschap ook weer aangepast worden.
Dus omdat jij zo hard fietst is een algemeen gesteld gemiddelde onzin. Jemig. Je kan ook gewoon concluderen dat het voor anderen anders is. En dat veel mensen niet fietsen met de primaire intentie hun conditie te verbeteren en zo hard mogelijk fietsen dus niet is wat de meeste mensen doen op hun fiets. Maar fijn dat jij zo goed en snel bent
13-14 is gewoon echt langzaam in ons vlakke nederland en ik kom echt weinig mensen tegen die zo langzaam fietsen. Ik fiets ook om van a naar b te komen en ga zeker niet zo hard mogelijk fietsen, naar 18-20 is gewoon prima tempo zonder bezweet aan te komen.
Nee dat is voor jou een prima tempo. Niet voor iedereen. En ik denk dat mensen die standaard woon-werkverkeer fietsen vaker boven t gemiddelde zitten. Maar als je in het weekend een rondje fietst dan klopt het genoemde gemiddelde, net als wanneer je hier in de stad fietst. Want zelfs al fiets ik harder tussendoor, met al t wachten op stoplichten en dergelijke is je gemiddelde over de rit echt niet hoger.
Dat wachten voor het stoplicht moet je ook niet meetellen. Want als je fietst is dat dan harder en dus meer energieverbranding. Hier op woonwerkroute en school route fiets de meeste normale fietsen wel dat tempo.
Dar wordt wel normaal gesproken meegenomen met een gemiddelde berekening. Dus jouw gemiddelde ligt dan iets lager dan je hier stelt. Daarbij tellen alle korte afstanden ook mee in het berekenen van een gemiddelde. Op een korte afstand haal je ook niet zo’n snelheid. Alleen het opstappen en het weer afremmen halen je gemiddelde snelheid dan al naar beneden.
Ja maar voor tijd snap ik dat, maar je moet dan niet zeggen dat je met dat gemiddelde bijna geen energie verbrandt, want daarvoor moet je de stoplichten niet meetellen.
Ben het met je eens dat 13km per uur langzaam is, maar als ik 18-20 km per uur fiets, kom ik wel bezweet aan hoor. En ik ben heel sportief, maar fiets nooit. Zolang ik fiets, niks aan de hand, stap ik af, ga ik echt zweten.