Bij 13 km per uur val ik gewoon bijna van mijn fiets af. Ik weet niet precies wat mijn gemiddelde is, maar ik vind 23/24 km per uur fietsen het aller fijnste fietsen dan zet ik hem in de zwaarste versnelling en de trap ondersteuning op 2 en als beide kinderen op de fiets zitten op 3.
Dit is echt te triest voor woorden. Ik kan nu al een handjevol gezinnen opnoemen die straks de kachel uit gaan doen en die letterlijk in de kou gaan zitten deze winter. Echt... regering doe wat!
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5326554/gas-duurder-nederland-eu-europa Duurste land qua gas...
Ik heb geen flauw idee hoe hard ik normaal fiets. Als ik met dochter van 7 fiets, en dus op haar tempo fiets, dan kom ik op 13 km. We fietsen altijd langs zo’n bord dat je snelheid aangeeft Ivm bewustwording voor te hard rijdende auto’s. neem aan dat ik alleen wel harder ga. mijn man fietste 16 km enkele reis naar zijn werk. Eerst in een uur op een gammele oude fiets en later op een renfiets in 40 minuten, dus dat scheelt ook wel echt
Wij fietsen in de stad rond de 16/17. Niet te snel want dat vind ik niet verantwoord op een fietspad waarnaast auto's rijden. Ik vind dat als je te snel gaat niet goed kunt reageren als er iets gebeurt en je minder snel kunt reageren/handelen. Alleen fiets ik misschien ook wel iets sneller. Maar ook niet te snel. Ik vind het heerlijk om wat te genieten van de omgeving. En in Friesland heb je vaak wel last van tegenwind.. en ik fiets zelf en niet elektrisch.
Schoonouders doen dat al langer, stoken alleen als er bezoek komt. Jaren 70 rijtjeshuis. Die komen een wintermaand door op 50 m3. Dekentje op de bank en dikke badjassen aan als ze thuis zitten. Wij hoefden in onze laatste 2 huizen amper te stoken, maar ook ik ben in de winter getrouwd met een warme trui en pantoffels, vind ik veel fijner dan je huis veel verwarmen. (Huis daarvoor had geen CV trouwens, wel enkel glas op sommige plekken en een uitstekende natuurlijke ventilatie als je begrijpt wat ik bedoel. Maar zelfs daar stond de gaskachel geen hele dagen aan) Ik ben trouwens ook maar eens aan The Crown begonnen. Daar krijgt een Elizabeth van een jaar of 10 les op het paleis. Ze heeft een jas en handschoentjes aan. Ik weet niet of het historisch correct is, maar zou betekenen dat het zelfs in een paleis 80 jaar geleden niet gebruikelijk was om alle gebruikte ruimtes te stoken.
Mochten de scholen weer sluiten door corona (of dit jaar misschien door de apenpokken) dan is het voor ons dus wellicht goedkoper om te overwinteren in Spanje. Dat is toch te zot voor woorden!
Dat gaat nog wel even duren helaas....andere landen om ons heen hebben allang een (tijdelijke) oplossing maar hier moeten ze er nog over nadenken.Vooral de belastingdienst schijnt het moeilijk te vinden om toeslagen toe te voegen aan hun systeem omdat ze nog steeds problemen hebben...uit een nieuwsartikel van rtl.Extra steun voor lage- en middeninkomens? Kabinet worstelt met toeslag van 500 euro | RTL Nieuws Eén optie die is onderzocht, is om het extraatje uit te keren via de zorgtoeslag of de huurtoeslag. Daar ging al snel een streep doorheen. "De route via de toeslagen is heilloos", aldus een betrokkene. De Belastingdienst kan dat niet aan. We mogen hopen dat ze op prinsjesdag een oplossing hebben.Eneco dringt er bij het kabinet ook al op aan om een "energietoeslag" in het leven te roepen maar eerlijk gezegd zou het de grote bedrijven sieren als ze de tarieven halveren, winst maken ze toch wel.
Ik vond dit een goed artikel: reken de milieuschade van producten door in de prijs, en gebruik de opbrengst daarvan om de armeren te compenseren voor de prijsstijging. https://www.vn.nl/laat-de-vervuilers-betalen/
Ik ga ruim 100 euro meer betalen en dat is een flinke hap uit mij budget. Ik hou amper wat over, nu alles duurder wordt. Ik werk 32 uur, studeer 1 dag. Ik verdien iets te veel, waardoor ik net buiten alle regelingen val. Mijn studue, waar ik eerst nog belastingvoordeel uit haalde, kost me nu de volle mep en voor die 1000 euro kom ik niet in aanmerking ( reeds lopende hbo studie, die telt niet mee). Ik ben alleenstaand, puber in de growi etc. Etc. Ik heb de laatste tijd slapeloze nachten, om eerlijk te zijn. Ik overweeg noodgedwongen te stoppen met de studie, wat een terugval gaat betekenen in èn werk,maar ook in mijn welbevinden. Ik ben de enige niet...
RTL zegt dat Duitsland op 17,23 cent/kWh zit, maar dat is echt al lang achterhaald. Het zit nu volgens zeit.de op 28,4. https://www.zeit.de/wirtschaft/energiemonitor-deutschland-gaspreis-spritpreis-energieversorgung Nogal een verschil dus...
Ik huiver wel een beetje bij de energieprijzen nu hoor. Kan me heel goed voorstellen dat mensen het echt niet meer kunnen betalen. Bij ons valt het nu nog mee, we hebben net voor de uitbraak van de oorlog ons contract nog met een jaar kunnen verlengen. We gingen toen van 80 naar 138 euro per maand(incl. de btw-verlaging). Als ik nu hetzelfde zou willen afsluiten ben ik 320 euro kwijt met een variabel tarief. Dat zou voor ons betekenen dat we de vakantie kunnen schrappen. Voor ons is het dus een luxe die we moeten schrappen, maar het is schrijnend dat zoveel mensen dus niet meer kunnen verwarmen. Heel triest. Ik vind wel echt dat de energiebedrijven nu ook hun verantwoording moeten nemen. Ze maken gigantische winsten en dan roepen ze de overheid op om extra ondersteuning voor mensen die het niet meer kunnen betalen. Naar mijn idee zorgt die extra energietoeslag eerder voor hogere prijzen, maar goed wat weet ik ervan.
Tip: Wol..., wol(mix) ondergoed / laagje, gekookte wol per meter als deken(tje)/omslagdoek, wollen onderdeken (bed). In de avond kaarsen, geeft warmte en licht. NIET die waxinelicht verwarmertjes gebruiken (ze zijn te koop maar ook diy met terracotta schaal en bloempot) zag er ook een op de camping, fikse steekvlam is mogelijk Triest dat t mogelijk nodig is, maar beter voorbereid dan verkleumd. Nu zijn de prijzen iets lager dan straks. En als je ijs ijs ijs voetjes hebt, houten klompen. Thermofolie kan je nu ook nog volop krijgen, daar kan je een extra laagje mee maken voor je enkel glas en met een (rol) gordijn een trap zonder deur afschermen. We kunnen t dragen maar ik betaal maandelijks ook al 500 aan mn vrienden in groningen (duo) dus we proberen t hier ook maar beperkt te houden als t ff kan.
Zwemles gaat hier met 7 euro per maand omhoog (ivm de energie kosten) stijging van 14% En vanaf volgende maand heb ik er 2 op zwemles, tel uit de winst!
Ik zie dit ook niet gebeuren nee. En dan is het ook weer iets waar niet iedereen van profiteert. Iedereen ondervindt nadeel van de inflatie en stijgende prijzen op alle gebieden. Dan zou het ook leuk zijn als iedereen mag delen in maatregelen voor een extraatje. Kinderbijslag is bijv ook niet enkel voor lagere inkomens. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar die absurd snel stijgende prijzen voelt iedereen.
Wat dat ene artikel ook zegt is zo. Energiebedrijven hebben gewoon vrij spel nu en hanteren hoge winstmarges. Ik zag gisteren reclame van Essent. Over korting op energiebesparende maatregelen. Ging het over kleine dingen die 60€ of 100€ op jaarbasis zouden besparen. Dan voel ik echt plaatsvervangende schaamte. Want hoeveel huishoudens hebben hun uitgaven wel niet moeten verdubbelen en zitten komende winter in de kou? Of in elk geval in minder comfortabele omstandigheden. Ik vind dat echt te triest voor worden. Alsof die 60 of 100€ op jaarbasis gaat schelen.
Vins het überhaupt idioot dat alleen lage en middeninkomens er recht op hebben. Wij werken ons helemaal kapot om alles te kunnen betalen en hebben helemaal nergens recht op, onderaan de streep hou je netto soms nog minder over dat mensen die een lager bruto inkomen hebben. Er wordt altijd maar naar bruto bedragen gekeken, maar omdat je overal buiten valt omdat je net 100 euro teveel verdiend heb je onderaan de streep minder over dan een middeninkomer en dan moet je maar wel gewoon alles kunnen betalen ofzo? Op deze imbeciele prijzen moet iedereen gecompenseerd worden. En daarbij, 800 euro per jaar, dat is 66 euro pm terwijl je rekening van 200 naar 500 gaat. Druppel op een gloeiende plaat. En dan als kabinet zo moeilijk doen. Er gingen miljarden naar de coronapas, miljarden om te handhaven dat iedereen wel een code had, miljarden naar teststraten en personeel, miljarden voor vluchtelingen opvang, zorg aan derde wereld landen etc, en nu doen ze moeilijk over iets wat zo'n grote impact heeft op de hele bevolking van NL? Bizar en niet uit te leggen. Als 50% van NL, dus zon 8 miljoen mensen, 800 euro zouden krijgen, kost dat 6.4 miljard. Dat is niks vergeleken bij wat al die maatregelen mbt corona hebben gekost en dat kon allemaal binnen een paar weken geregeld worden .
Bij de primark heb ik net een snuggie gekocht voor 21 euro. Dit is een oversized fleecetrui. Ik heb er ook nog 2 van vorige winter. Wat een heerlijkheid. Zo lekker warm. Dan is het voor mij met 16 graden in huis prima te doen.