Electrische kachel of infrarood panelen. Ik heb nu een electrische kachel van 160 euro die met gemak de woonkamer van 28 m2 verwarmd. Kost 40 cent per uur als hij voluit zou draaien. Ik heb het even een tijd bij gehouden. Voor 2-3 euro per dag is het lekker warm. Met gas kostte dit me 6 tot 8 euro per dag. Oude prijzen. Nu te horen gekregen dat ik 3x meer ga betalen dus dan zou alleen de woonkamer verwarmen me gemiddeld per dag 18 tot 24 euro gaan kosten Gaan we dus niet doen. Ik heb ook een infraroodpaneel bij zitgedeelte hangen. Die Kan je tegenwoordig ook met een (eigen) afbeelding krijgen met lijst. Ziet er dus uit als een foto/schilderij. Deze verwarmd plaatselijk. Ding is in 10 min warm.
[Meteen de stroom februiken die je opwekt is vanaf volgend het voordeligst. Nu wordt met de huidige regelening alles wat je meer opwekt dan gebruikt terugbetaald Deze salderingsregeling wordt vanaf volgend jaar afgebouwd in ongv. 10 jaar. ( Ik snap niet zo goed waarom nu al want met alle mileuregels en gasproblematiek zou het heel aantrekkelijk moeten blijven om zelf groene stroom op te wekken)
Ik verwarm niet het hele huis, alleen de benedenverdieping waar wij aanwezig zijn, dat betekent de vloer van de begane grond. De slaapkamers bijvoorbeeld worden niet verwarmd. De kinderen hebben beneden een speelkamer, slaapkamers zijn om te slapen. Wanneer het echt heel erg koud is gaan de radiatoren op standje 1 maar afgelopen winter zijn ze niet eens aan gegaan terwijl het wel een strenge januarimaand was. De vloerverwarming verwarmt op een constante temperatuur omdat dat energiezuiniger (en dus voordeliger) is dan het aan- en uitzetten. Constant betekent minder hard stoken dan wanneer je een koude ruimte op temperatuur moet krijgen. Daarnaast is het ook slecht voor het systeem om geheel uit te schakelen. Het is super dat dit in jouw geval straalkachels een fikse besparing opleveren, maar bij ons is de situatie anders. Laatst hier thuis al eens de optie straalkachels bekeken en tot de conclusie gekomen dat het voor ons onmogelijk is om met 1 kacheltje een kamer te verwarmen, plus het feit dat ze 2kwh per uur slurpen per stuk. Ons stroomverbruik ligt tussen de 5-7kwh per dag gemiddeld. Als ik 4 kachels zou plaatsen verdubbel ik dus mijn stroomverbruik wanneer ze elk maar 1 uur per dag aan staan, laat staan meer uren in de echt koude maanden. Zo voordelig zijn ze niet in ons geval, dus hier in huis (omdat we er meer nodig hebben dan 1) is het in ieder geval nog niet rendabel genoeg om de hoge gasprijzen te compenseren. (Plus het feit dat ik niet happig ben op meer energieverbruikers in huis gezien ook het productieproces wat daarachter ligt en de grondstoffen die er voor gedolven zijn, de belasting voor het milieu etc. Maar dat is een ander topic waard.) Waar je wel grof op kunt besparen is je douche. Voor een korte douchebeurt van 5min heb je 0,2m3 gas nodig, dat betekent hier thuis 1m3 per dag of 30m3 per maand, 360m3 per jaar. Lang douchen hebben we sowieso nooit gedaan maar sinds de gasprijzen stijgen letten we hier wel meer op. Zodra het openluchtbad hier open gaat, douchen we daar dagelijks na het zwemmen. Daardoor zit ons gasverbruik in de zomermaanden op 15-20m3 per maand. Niet dat we daarom daar douchen hoor, maar het is een natuurbad met zandstrand dus je moet je wel afspoelen na het zwemmen Denk er nu pas voor het eerst over na wat dát eigenlijk met ons gasverbruik doet
de afbouw van de salderingsregeling is uitgesteld tot 2025 vanwege de stijgende energieprijzen. edit: nee is uitgespreid over meer jaren ofzoiets, er was in ieder geval een kamervoorstel waarin de salderingsregeling aangepast zou worden vanwege de gestegen lasten.
In het kader van besparen: ik lees soms verschillende dingen over de kosten van bijv. koken en douchen. Is het in principe goedkoper om water op het fornuis op te laten warmen als je gaat koken, of heet water uit de kraan te nemen? Of misschien wel de waterkoker. Vraag me dat toch af, omdat iemand ook al vermeldde om na te gaan hoevaak de hete kraan aanstaat... soms lees je, koken is qua gas te verwaarlozen, maar ook: douchen is qua gas de grootste kostenpost niet. Bij ons wordt de kraan binnen enkele seconden loeiheet, tegen koken aan. Je kon toch ook iets aan de instellingen van de CV veranderen dat dit minder heet wordt? En scheelt dat toch wat?
Hier staat de radiator sowieso op 60 gr en de waterkraan op 68 ivm legionella bacterie. Dat scheelt zeker
Bij ons is douchen dus wel de grootste kostenpost. Dat wil zeggen: in de maanden dat we niet stoken (maart tot oktober) anders is ons huis verwarmen de grootste post. Gas koken is echt weinig 3,50 euro in 30 dagen zag ik. Ik doe wel altijd gekookt water uit de waterkoker in een pan zodat het sneller kookt. Maar dat is meer omdat ik ongeduldig ben. Wij willen heel graag naar inductie en ook een nieuwe keuken. Maar nog liever willen we hier weg. En om er nou een nieuwe keuken in te zetten om gas te besparen: dat is duurder dan die 3 euro per 30 dagen
Bij ons duurt het heeeek lang voordat er warm water uit de kraan loopt cv staat op zolder. Vorig jaar een heetwaterkraan gekregen. Daardoor is obs watergebruik echt flink gezakt. Ik zet de pannen nu dus met heet water op. Hoef ook niet meer op een waterkoker te wachten. Hadden we veel eerder moeten doen.
Bij ons hangt de CV ook op zolder. Wij hebben in de bijkeuken een close-in boiler. Daar zijn de keuken en de bijkeuken op aangesloten. Die kranen hangen aan dezelfde muur, allebei aan een andere kant en die boiler eronder. Ik heb dus heel snel warm water, wel beperkter. Die boiler is natuurlijk niet heel groot, maar hij staat wel flink heet, zodat ik er flink koud water bij kan doen.
Doe je dat ook met eieren en aardappels bijv? Ik dacht om een of andere reden dat je die koud moet opzetten, maar waar die redenering vandaan komt?
Wij hebben een quooker dus gebruiken altijd kokend water bij het koken. Nooit gehoord dat dat koud moest.
Zag berichten vanuit Mei over een wetsvoorstel maar heb nog niet echt bekeken of het er nou door is gekomen en wat dat voor de saldering betekent. Zal eens gaan zoeken of ik wat kan vinden. edit: Zonnepanelen: afbouw salderingsregeling pas in 2025 - dit is het voordeel (businessinsider.nl)
Heet water uit de keukenkraan halen is niet logisch. Wanneer je CV niet op temperatuur is moet je een tijd wachten omdat deze je buffervat compleet opwarmt. Daarna begint pas je warme water uit de kraan te stromen. Ten eerste ben je veel water zo weg aan het spoelen als je op dat warme water wacht, en ten tweede gebruik je gas om je cv warm te stoken. Dan beter koud opzetten op je fornuis of inderdaad warm water uit de waterkoker - gaat sneller Alleen ik heb een kleine waterkoker dus dan moet ik tig keer dat ding vullen, aanzetten, wachten tot het kookt... Ik zet dus gewoon koud water op.
Ik gebruik de waterkoker, a: ongeduldig B: dat ding is specifiek gebouwd om water ter verhitten en geen andere opties. Gas is een inefficientere manier van verhitten (van water), de CV zit een aardig eind weg. 2liter waterkoker komt een eind.