O zo! Maar dat is wel appels en peren vergelijken. Het gas geleverd aan België is zakelijk, wat mensen afnemen is particulier. Het gas dat geleverd wordt aan de bedrijven die aan consumenten leveren kopen die bedrijven toch ook niet in voor 4 à 5 euro? Dus dat is niet zo’n eerlijke vergelijking.
Dat denk ik niet hoor. Een vriendin van me heeft 55 euro per week aan leefgeld (in de schuldsanering vanwege faillissement door corona). Voor 6 personen. Inclusief luiers en reiskosten. Tja, gelukkig krijgt ze wel hulp van de voedselbank en vergaan ze niet van de honger, maar om nou te zeggen dat zij het beter heeft dan mensen met modaal inkomen... Haar verwarming stond afgelopen winter trouwens al uit, dat is komende winter dus al helemaal het geval.
Dus we gaan een half miljoen mensen op straat zetten en voor die tijd in levensgevaar brengen zodat de rest van Nederland niet €4 voor gas hoeft te betalen? Ik gok erop dat het anders wordt als jijzelf je huis om je heen ziet instorten. De oplossing is gewoon niet om mensen in gevaar te brengen.
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-dat-niemand-afgesloten-wordt-van-het-gas-in-de-winter-mensen-mogen-niet-in-de-kou-staan~a23595a5/
Mee eens hoor, maar de verschillen worden wel kleiner. Wij verdienen boven minimum, maar onder modaal. Je hebt dan geen hulp van gemeentelijke potjes of extra (hoge) toeslagen dus betaal je alles zelf. Door hogere kosten aan boodschappen, energie, brandstof etc. zie je je weekbudget wel slinken en zorgen om geld vergroten. Gelukkig hebben wij nog een oud energie contract en lukt het ons nog goed om rond te komen, maar kan me wel voorstellen dat de groep die lastig kan rondkomen steeds groter wordt.
Pfft nou ik heb er inmiddels slapeloze nachten van.. Alles wordt duurder en we moeten dus nog meer gaan besparen.. inkomen boven minima maar onder modaal (ik heb wia en man werkt fulltime maar moest ivm burn-out stap terugdoen geen ploegen meer en dus missen we de ploegentoeslagen a +-300 pm) Op papier een mooi inkomen maar onder aan de streep houden we verdomd weinig ervan over en komen we nergens voor in aanmerking qua regelingen/steun. Wonen in een jaren 80 hoekhuis, slecht geisoleerd (boven enkel glas beneden dubbel maar al minstens 20 jaar oud, niet geisoleerde zolder dus zomers stikheet en winters steenkoud) maar geen budget om besparende maatregelen te nemen. Als we het budget ervoor hadden kocht ik gisteren nog radiatorfolie/ventilatoren, waterbesparende kraan/douchekop en overal ledverlichting. We hielden al weinig over (420 voor de boodschappen en alle extra's en konden dan 100 sparen per maand) Sparen lukt helemaal nu niet meer, spaarrekening is inmiddels leeg (waterschapsbelasting , reparatie auto en 1x dagje juliana toren en zeg maar dag dag spaar/vakantiegeld )en ik vrees enorm voor onze energie rekening (nu 395 p.m. bij essent maar geen vast contract meer wel al 10+ jaar vaste klant) Als dat 3x zoveel wordt zijn we gewoon failliet dat redden we hooguit 2 maanden. Enige oplossing zou zijn oude bedrag blijven betalen en de verhoging apart op een spaarrekening zetten (wat dus niet gaat lukken) want die geruchten over essent, pfft ik durf er niet op te vertrouwen dat ze niet gaan omvallen en dan ben je je geld sowieso kwijt. Verwarming/koken is op gas. Dus hier staat inderdaad de verwarming zo lang mogelijk uit. Maar als het echt koud wordt kan je dat niet blijven volhouden. Kou = vocht en slecht voor je huis en in mijn geval moet ik ook uitkijken met mn gezondheid want kou = vocht = meer pijn. Maar dan nog verwarmen we alleen de woonkamer/keuken en als het echt vriest de kinderkamer. Badkamer wordt ook echt ijskoud in de winter maar daar wil ik niet stoken. Douchen doe ik al lauw en hooguit 5 minuten 3x per week. Kind wel gewoon warm en zo kort mogelijk mja 3x per week is voor hem te weinig. Man doucht doordeweeks op zijn werk gelukkig. Van zijn werk neemt hij ook wekelijks fruit en elke maand shampoo mee (mag eigenlijk niet maar baas vind het best zolang er niet meegenomen word om te verkopen. Besparen op brandstofkosten lukt niet want auto nodig voor werk man. Ik rijd geen auto doe alles lopend of met de fiets misschien dat ik 1x per 2 maanden met de bus ga dus daar maken we gelukkig geen kosten. Gaan niet uiteten wel lieten we af en toe wat bezorgen maar nu doen we dat ook al een tijdje niet meer. We besparen al maanden op de boodschappen dat wil zeggen we halen steeds meer alleen de basis. Zijn enorm geminderd met vlees eten, Maar we zien er totaal niks van terug in onze portemonnee, alles wordt gelijktijdig steeds duurder. We zijn niet heel merkvast ofzo dus alle duurdere produkten zijn inmiddels of geschrapt of een goedkoper alternatief gevonden. Als er wat vervangen moet worden kijken we eerst bij de kringloopwinkels daar hebben we er 2 van hier in de stad. Zo ook met kleding vooral voor zoontje slaag ik daar vaak voor nieuwe broeken of een jas, knutselspullen ook vaak voor een paar centen en soms ligt er mooi speelgoed wat aansluit bij zijn interesses. Koken doe ik zoveel mogelijk electrisch, dus de oven word veel gebruikt maar dat is weer een stroomvreter dus of dat helpt? verder meer gebruik maken van de slowcooker en waterkoker. Ga nog proberen om zelf een hooimadam te maken van een oud dekbed. En ik ga ook maar wat extra kolen inslaan dan gebruiken we de bqq ook maar af en toe. Owh en ik bedenk me net dat we nog een 2 pits elektrische kookplaat moeten hebben ergens op zolder dan die maar bovenop het gasstel zetten. Ben nu veel bezig met een oude hobby van me (materiaal had ik nog) Miniaturen maken. Poppenhuis miniaturen vooral.. Nu een voorraadje aan het maken zodat ik straks hopelijk wat kan verkopen om wat extra geld te verdienen anders worden sint en kerst erg karig dit jaar. In de herfstvakantie alle speelgoed uitzoeken en verkopen waar niet meer mee wordt gespeeld.. En hopen, blijven hopen dat de overheid iets gaat doen voor deze grote groep, die teveel verdienen om onder de minima-regelingen te vallen, die nergens voor een regeling/toeslag in aanmerking komen en overal net teveel boven zitten, maar uiteindelijk aan het kortste eind gaan trekken. Hier is het straks echt kiezen tussen eten of de verwarming aanzetten.. En alle gevolgen die het nog meer gaat hebben ja ik maak me echt zorgen.
Daar ben ik het mee eens hoor. Wij hebben ook kennissen die teveel verdienen voor een sociale huurwoning/toeslagen etc. En die zitten best krap, vanaf volgende maand al helemaal omdat hun oude energiecontract dan afloopt. Maar om dan te zeggen dat de minima het momenteel beter hebben, zoals in dit topic werd gesuggereerd (en wat ik tegenwoordig best vaak lees) vind ik een beetje kort door de bocht. Ik ken genoeg minima dat ik weet dat die het financieel heel zwaar hebben vaak.
Ja als consument. Maar de levering van 1,60 euro aan België gaat niet naar consumenten daar, dus het is niet te vergelijken. @Neuzeke , wat betalen jullie in België zo’n beetje per kuub?
Wat een poep verhaal zeg. Er zijn hier hele wijken die plat gaan en die opnieuw opgebouwd moeten worden ivm de onveiligheid. Mensen die hun eerste huis hebben gekocht en die er na jaren nog niet hebben kunnen wonen omdat hij door een beving onbewoonbaar is verklaard. Ondertussen tikt de hypotheek lekker door en zit je in een gevecht met de nam al meerdere jaren. Als je niet weet waar je over praat kan je beter je mond er over houden. Een goede compensatie houdt in dat ze hele dorpen hier leeg trekken en de mensen laten verhuizen naar andere provincies. Jij een plekje vrij in je achtertuin?
Pas stond er ergens een mooi grafiek met wat je in Frankrijk en België betaal. Kan hem nu niet vinden. Wel dit .... In ons land is het oa zo hoog door de belastingen die we betalen. "" Bovendien zijn de belastingen hier relatief hoog, aldus Kuijper. Zo hebben we de energiebelasting, de opslag duurzame energie en de btw. Bij de huidige gasprijzen zijn die heffingen samen goed voor zo'n 30 procent van de totaalprijs, volgens energieleverancier Essent. Deze combinatie van factoren zorgt er dus voor dat jij een stuk meer voor je gas betaalt, dan je mede-Europeanen. "" https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5326554/gas-duurder-nederland-eu-europa#:~:text=Een groot deel van de,hogere prijzen tot gevolg heeft.
Daar heb je ook nog een goed punt, de mensen die al in de schuldsanering zitten en letterlijk elke stuiver om moeten draaien. Aan die groep had ik eerlijk gezegd nog geen eens gedacht (sorry best erg), en nu vraag ik mijzelf af hoe zij dat moeten gaan doen. Want het zijn natuurlijk niet alleen de energieprijzen die stijgen... Overigens bedoelde ik met de minima mensen die leven van een uitkering of net boven het bijstandniveau zitten qua salaris.
Geen idee op dit ogenblik. Het is allesinds niet veel in vergelijking met Nederland. Het zijn hier ook meer de electriciteits prijzen die voor problemen zorgen bij veel mensen.
In welke regio woon je en hoe oud is je zoontje en welke maar kleding heeft hij? Wie weet heb ik hier nog wel het een en ander voor je liggen.
Maar hoe compenseer je een onbewoonbaar geworden huis terwijl er al enorm tekort aan woningen is? En hoe compenseer je de voortdurende angst voor nieuwe/heftiger aardbevingen? We kunnen niet blijven wroeten in een uitgeputte aarde. Volgens mij zitten we (heel Europa of zelfs wereldwijd) op een kantelpunt. Fossiele energiebronnen hebben simpelweg geen toekomst meer en daar moeten we zsm vanaf. In de jaren 70 werd al gewaarschuwd dat het ooit een keer op raakt. Dus echt nieuw is het ook niet. Alleen door de huidige situatie in de wereld zijn we te laat met voldoende alternatieven. En die alternatieven zitten niet alleen op omschakeling naar duurzame energie. Ook op ons gedrag en onze hang naar luxe/ overconsumeren en de wegwerpmaatschappij. En dat nog we gerust met ons allen voelen. En daar mogen we ook met ons allen andere keuzes in gaan maken. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat we armen (en daar bedoel ik dus ook de middeninkomens die het niet meer redden door alle prijsstijgingen) maar moeten laten stikken. Op korte termijn moeten we er voor zorgen dat iedereen kan blijven eten, zich wassen en zonder bevroren ledematen de winter door komt. Daar hebben den Haag en de energieleveranciers wat mij betreft echt wel een taak liggen.
Lijkt mij een goed initiatief heb ook nog heel wat kleding wat weg kan. Ik geef het graag aan menswn die het hard nodig hebben.