Ik zet zelf op een verbruik van 1150 per jaar met mijn zoontje. En op -2100 als de zonnepanelen eraf zijn. Dus als je niet te gek doet is dat prima haalbaar denk ik. Alleen verwarm/kook en douche ik nog met gas. maar als je van het gas af bent dan geloof ik niet dat je dit red.
Dat is inderdaad extreeeem veel. Wij wonen in een ruim vrijstaand huis, vorige bewoner had 2 airco’s die ook verwarmden, 3 flinke boilers die non stop aan stonden, heel veel oude apparatuur (koelkasten ed) en verhuurde 2 appartementen maar die zat rond de 10000 per jaar.
Voor beiden: is dat dan na vergelijken van de zonnepanelen zelf en het terugleveren? Want je levert maar een deel terug, een redelijk gedeelte van wat je opwekt, wordt direct verbruikt en dat zie je dus niet terug bij je leverancier. Dat zie je alleen als je de zonnepanelen zelf uitleest en dan het teruggeleverde er vanaf trekt. Wat daar uit komt, moet je dan bij je verbruik optellen. Even ons huis: wij hebben in maart 476 opgewekt. We hebben volgens vattenfall 265 teruggeleverd. Dan hebben we dus 211 direct verbruikt en dat moeten we dan bij de 1040 kWh verbruik optellen.
Zowel een analoge als een slimme meter kan op hol slaan/stil staan/defect zijn. Wat je als eerst het beste kunt doen is een erkend elektricien laten komen om apparatuur te checken op verbruik. Dit is namelijk het eerste advies wat wij geven (werk bij een energieleverancier) bij dit soort klachten. De netbeheerder zal in eerste instantie ook niets doen. Dus eerst zelf op onderzoek uit! Een netbeheerder gaat namelijk niet “zomaar” langskomen om de meter te controleren, omdat dit kosten met zich meebrengt. Je kunt een schouwing aanvragen bij de netbeheerder maar dit kan dus geld kosten. Ze noemen dit ook wel: onderzoek op basis van kosten ongelijk. Dit betekent: als je gelijk hebt en de meter defect is, dan hoef je niets te betalen voor het onderzoek. Als de meter wel goed werkt, moet je de kosten van het onderzoek ook betalen aan de netbeheerder. Deze kosten verschillen per netbeheerder. Mocht blijken dat de meter defect is, dan kan de netbeheerder ook aangeven dat er verbruik in mindering wordt gebracht. Dit zal jouw leverancier met jou moeten afhandelen. Dit kun je eventueel aan de netbeheerder vragen als er wordt geconstateerd dat de meter defect is. Hopelijk heb je hier wat aan, succes ermee!
maar je vriend weet toch wel of na de aankoop van bijv de jacuzzi het stroomverbruik drastisch omhoog gegaan is? dat valt toch op? en hij kan toch in zn verbruiksgevens terug zien wanneer er veel stroom verbruikt wordt? bijvoorbeeld die airco's. als die veel verbruiken dan moet je terug zien dat het stroomverbruik gigantisch is in de zomer. ik zit bijvoorbeeld bij eneco en ik kan zo zien wat ik gisteren aan gas en stroom verbruikt hebt en wat de zonnepanelen opgewekt hebben. ik verwarm de boel hier nu dmv een electrische kachel en ik kan zo zien wat het mij aan stroom kost en dat/hoeveel gas ik hiermee bespaar. dus even kijken of je in een app van energie maatischappij kan. jacuzzi verbruikt volgens mijn collega 1,50-2 euro aan stroom per dag. ding staat dan wel maar op 16 graden maar de verwarming moet wel hard werken om dat water op 16 graden te houden natuurlijk. zou je de verwarming uitzetten dan is zou dat water nu afkoelen tot een graat of 8. in de winter nog kouder. en wanneer je jacuzzi gaat gebruiken dan gaat hij nog meer stroom gebruiken om het water van 16 naar warmer te krijgen. dat die kasten geen geluid maken en op temperatuur blijven zegt helemaal niks. kan alsnog zijn dat ze gignatisch aan de bak moeten om op temperatuur te blijven. koop gewoon zo'n stekker a 10 euro en je weet meteen hoeveel elk apparaat verbruikt.
16000 kw per jaar is 4x het gemiddelde van een gezin van 4 personen. Zet de hoofdstop eens uit. Is de stop laag in je meterkast Je verbruik moet dan 0 zijn. Dwz je neemt de stand op en wacht een half uur. Loopt je teller door dan heb je een sluipverbruiker voor je meterkast En dat kan een niet legaal aangelegde kabel zijn naar de buren. Suc6
Er zit nog een ouderwetse meter in dit huis. Dus de volgende dag het verbruik zien dat gaat niet. Jacuzzi heeft tot 1,5 jaar geleden altijd op temperatuur gestaan. Dus altijd 37 graden. Door hem terug te draaien naar het laagste (de verwarming uitzetten is geen optie bij deze) de computers ‘s nachts uit te zetten heeft hij al wel redelijk wat kunnen besparen op het verbruik. We zullen de meter eens door laten meten. En inderdaad zo’n stekker tussen wat dingen zetten.
Als je een oude woning hebt werd dat vaker gedaan. 3x 25 amp verdelen zodat je 3 woningen met 1x25 amp had. Misschien is er met verbouwen iets mis gegaan
Maar dan moet het verbruik pas na plaatsing vd jaccusi omhoog gegaan zijn. Buurman heeft een hout gestookte dat gaat veel beter. Zitten jullie er in de winter wel eens in? Anders leeg pompen en uitzetten
Dat zou wat zijn. Vriend grapt wel eens dat hij soms het idee heeft meer te verbruiken dan de hele straat bij elkaar.
we zitten er sowieso zelden in. Misschien 4x per jaar. Maar daar gaat het niet om. Ik verwacht niet dat het exorbitante verbruik van de jacuzzi is. Daarbij geen idee verder. Het interesseert mn vriend niet zo, het wordt afgeschreven en hij kijkt er verder niet echt naar om. Ik ben wat bewuster met energie en heb alles veel beter inzichtelijk vanwege mn slimme meter. Dus hij is er nu ook wat meer mee bezig.
Mijn verbruik is al jaren ongeveer gelijk eigenlijk. Ook in mn vorige huis zonder panelen was dit wel gelijkwaardig.
Dat is inderdaad een hoog verbruik. Ik denk niet dat ik DE oplossing heb waardoor je verbruik enorm naar beneden gaat maar mijn advies is ga al je apparaten na met zo’n meter. Zo kwamen wij er onlangs achter dat onze horizonbox van de Ziggo voor zo’n 100 euro per jaar aan stroom eet, mijn man verschoot ervan. Dan te bedenken dat wij beiden fulltime werken en het geval in kwestie dus alleen in de avond en in het geval van F1 overdag aan staat. Deze hebben we onmiddellijk ingeruild voor een zuiniger exemplaar. Zo waren er nog wel een paar apparaten die zo langzamerhand gaan vervangen omdat ze best veel stroom nemen. Oudere drogers, koelkasten, wasmachines, magnetrons zijn ook van die apparaten die veel stroom kunnen trekken.
Hier is het inderdaad echt ons verbruik, geen aftrek van de zonnepanelen. Dit verbruik hadden we ook al voor de zonnepanelen, het is wel iets gezakt nu we een aantal apparaten hebben vervangen door zeer zuinige modellen (oa droger, wasmachine, koelkast, kookplaat).