ongesteld ondanks hoog progesteron?

Discussion in 'Zwanger worden' started by merah, Jul 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden op mijn vraag...
    We zijn al een poosje bezig om te proberen zwanger te worden, dit wil nog niet zo lukken.
    Mijn cyclus is netjes rond de 28 dagen, mijn eisprong is echter pas rond dag 19/20. Onderandere hierom moest ik van de gynaecoloog een week na de eisprong progesteron laten prikken. Deze was 31 (=goed). De volgende dag zit ik echter op het toilet en denk: Nee, toch?!?!? Heel lichtbruin, maar duidelijk te zien. Ik ben dus weer ongesteld.

Hoe kan dat nu? Kan progesteron binnen 1 dag weer zo ver dalen dat je ongesteld wordt, of zijn er nog andere hormomen die de oorzaak kunnen zijn.

Onze gynaecoloog zegt steeds dat als je progesteron om 1 punt maar rond de 30 ligt, dat het dan niet uitmaakt dat de luteale fase zo kort is (8/9 dagen). Mijn gevoel is niet gerust. Wie heeft hier ervaring mee?

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    In principe is je progesteronwaarde goed, maar dan zou je inderdaad niet verwachten dat je dan al zo snel weer ongesteld wordt. Heeft het inmiddels echt doorgezet of is het bij wat lichtbruin gebleven? Je telt pas opnieuw als je helderrood bloedverlies hebt. Een beetje bruinverlies kan eventueel ook door een innesteling komen.

3. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Ik snap de gedachtegang van je gyn niet helemaal.
    Je progesteron is om te kijken of je een goede eisprong hebt gehad en dat heb je.
    Maar een LF van 8 dagen is te kort voor een eitje om goed in te kunnen nestelen.
    Dat staat los van een goede eisprong.

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Dreamer Als je luteale fase te kort is, is je progesteronwaarde te laag. Deze waarde geeft niet alleen aan of je een goede eisprong hebt gehad, maar ook of je progesteron na je eisprong op peil blijft. De waarde moet minimaal 20-30 zijn, dus dat is misschien net op de grens.

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bruinverlies lijkt toch weer te zijn gestopt (is in elk gaval een stuk minder geworden). Misschien is er dan toch wat gaande?

Volgens mijn gyn is het goed als je progesteron maar genoeg tijd heeft om te stijgen. Als het eenmaal hoog is doet een eventueel bevrucht embryo de rest... Als mijn progesteron een week na de eisprong te laag was geweest, dan had ik de volgende cyclus extra hormonen (progestan?) gekregen. Maar volgens haar was dat nu dus niet nodig...

Ik heb er geen verstand van. Heeft er iemand ervaring met een korte LF en wat daar aan gedaan kan worden? Ik word er een beetje onzeker van allemaal. Dat het niet lukt zwanger te raken is 1 ding, maar ik zou wel graag weten waar dat nu door komt (en wat er aan gedaan kan worden).

Bedankt voor jullie reacties. Heb ik echt wat aan!

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vandaag zou ik ongesteld moeten worden. Ik ben altijd behoorlijk constant. Het bruinverlies is niet meer echt weggegaan sinds dinsdag (wel minder) en ik heb geen idee wat er in mn lijf gebeurt. Misschien is het niets, maar ik herken dit niet van andere maanden. Wist dinsdag zeker dat ik ongesteld zou worden (veel te vroeg dus!), nu weet ik het niet meer...

7. tata

tata Bekend lid

Dec 28, 2008
    501
    0
    0
    @merah, hoe gaat ie nu?

8. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    Hoi Merah,
    Mijn 2e deel van cyclus is ook te kort. Eerst was mijn progestoron steeds te laag en daarom ben ik prgnyl gaan spuiten. Vorige ronde was de waarde op vrijdag een week na de eoisprong helemaal top, echt de dinsdag erop werd ik ongesteld. Dus al na anderhalve week.
    Daarom ben ik deze ronde weer met pregnyl aan het spuiten. Dit keer rond de eisprong en een week later weer om zo het goed te ondersteunen.

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vandaag eindelijk toch ongesteld geworden. :(
    Klinkt stom, maar eigenlijk voelt het ook een beetje als een opluchting: ik kan weer bijna 3 weken lang (heb mn eisprong erg laat) onbezorgd leven.
    Dinsdag had ik al een telefonisch consult staan met de gynaecoloog. Ik zal haar ook vragen wat ze van dat weeklang bruinverlies denkt.
    Ik laat het nog wel even weten.

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vandaag dus telefonisch consult gehad. Eigenlijk had ik verwacht dat de gynaecoloog met een progestron van 31 zou zeggen dat alles prima was. Niets is minder waar. Ze vindt het op het randje een vanaf deze cyclus mag ik Pregnyl gaan spuiten om het geel lichaam te stimuleren meer progestron te maken. En dan maar zien of dat mn luteale fase wat kan oprekken...
    Wat betreft het bruinverlies ongeveer een week na de eisprong tot mn menstruatie: dat noemde ze een tussenbloeding. Ik geloof dat ik daar ook een ander topic over heb gezien. Meerdere vrouwen schijnen het te hebben en het is compleet onschuldig (aldus mijn gynaecoloog). Vormt dus geen probleem om zwanger te worden.

11. Brix

Brix Fanatiek lid

Jan 25, 2009
    1,969
    0
    36
    Merah, ik wilde net gaan zeggen dat een progesteron van 30 niet heel hoog is, 30 is de ondergrens. Die van mij was laatst op dag 7 na de eisprong 140, dat is een heel verschil. Maar misschien was hij na de eisprong hoger bij jou en is het daarna gedaald naar 30?

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    ER is natuurlijk een kans dat hij hoger is geweest dan 30. Ik heb laten prikken, precies een week na mn eisprong. Ik heb begrepen dat de waarde dan ongeveer op zn piek zit. Hij kan dus misschien wat hoger zijn geweest, maar veel zal het niet zijn denk ik.

Ik voelde me er zelf nogal luchtig over. Gynaecoloog zei dat 24 (de waarde die ik vorige maand had) niet slecht was, maar dat ze liever boven de 30 zagen. Mijn gynaecoloog doet overal zo luchtig over. Na het eerste gesprek (waar ik enkel een vragenlijst heb moeten invullen) zei ze: 'Nou, ik snap eigenlijk niet waarom jullie nog niet zwanger zijn...'
    Dat vond ik echt een hele vervelende opmerking.
    Vandaag aan de telefoon klonk ze gelukkig iets meelevender, anders had ik misschien overwogen naar een ander te gaan.

Moet nu dus zelf gaan prikken. Beetje eng wel. Iemand ervaring mee?

Share This Page