Mijn zoontje is nu 5 1/2 maand. Hij heeft rechts een afplatting. 3 weken terug kwam uit een meting dat hij 106,7 scoort hiervoor. Het zou dus evt. zonder helm weg kunnen gaan. De meting van vandaag gaf een score van 106,6. Ietsie verbetert dus en ik zie dat van onderaf het wel ronder begint te worden alleen op de plaats waar gemeten wordt, dus nog wel plat. Ik denk in ieder geval dat ik binnenkort naar Zwolle ga voor advies. Maar zouden jullie in dit geval voor helm gaan of niet? Wat zijn de ervaringen?
ligt eraan. (logisch). Heeft hij een voorkeurshouding? en is die al verbeterd? Waar zit de afplatting en hoe wordt hij gemeten? krijg je alleen een gemiddelde of ook specifieke plekken? Bij ons (nou ja, bij mij dochter) was de afplatting 110 geloof ik op het ergst, en dat was over haar hele hoofdje gemeten. Toen bleek dat de aangezichtsvervorming minder werd en de stand van de oren ook beter werd was voor ons de noodzaak van een helmpje al een stuk minder. Met een half jaar was ze ook een heel eind van haar voorkeurshouding af en werd het steeds beter. De laatste meting was 104/105 geloof ik. Nu is het nog wel te zien hoor, maar niet meer in het aangezicht. Alleen in bad, als dr haartjes nat zijn, zie je achterop de plek nog wat zitten. Ik zou het goed afwegen!!! Bij ons liepen meer onderzoeken, dus afplatting was ondergeschikt. Maar zeker niet onbelangrijk! Succes!
Mijn zoon heeft ook een behoorlijke afplatting gehad en daarvoor zijn we naar een manueel therapeut geweest (hij had het Kiss-syndroom). De scheefstand was zo erg dat zijn gezichtje vervormde en zijn oren scheef kwamen te staan. Van de manueel therapeut kregen we oefeningen mee en zij behandelde hem elke keer als we er kwamen door te masseren. UIteindelijk is het weer helemaal goed gekomen, je ziet er niks meer van dat hij ooit een scheef hoofd heeft gehad. Hij is vandaag 4 geworden en niemand die het de afgelopen 3,5 jaar is opgevallen.
Volgens mij is het een gemiddelde, maar zijn oren staan goed en hij heeft ook geen vervorming in het gezicht. Echt alleen rechtsachter. Hij wil niet op zijn buik slapen. Spelen wel nu steeds meer en hij gaat steeds beter draaien naar zij en buik. De voorkeurshouding is zo goed als weg. Rechts is ie wel iets sterker als links, maar we blijven oefenen.
Tja moeilijk. Vanaf welke score wordt de helm vergoed? Als de helm vergoed wordt zou ik het doen. Je bepaalt uiteindelijk zelf wanneer de helm gedragen wordt. Wordt het niet vergoed dan is de score zo dat het zelf goed gaat komen. Mijn zoontje is best een vlotte qua ontwikkeling en toen hij op zijn buik ging draaien en kruipen was de voorkeur zo goed als verdwenen. De helm doen wij nu alleen nog op de dag op en de nachten slaapt hij nu lekker op zijn buik en dat ligt zonder helm veel beter.
hoi, Mijn zoontje krijgt sinds kort kinderfysio en we lopen bij een ostheopaat vanwege de voorkeurshouding. Ik las dat jullie kindje dat ook had en vroeg wat jullie er aan gedaan hebben om het weg te krijgen. En wanneer zijn jullie daar mee gestart?