Zindelijk worden...hoe lang in z'n blootje?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Charlie007, Oct 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi meiden,

Hier op dag 2 van zindelijk worden en het lukt al aardig goed. Zowel plassen als poepen. Alleen zodra ik hem een broek aan doe (alleen joggingbroek bijvoorbeeld) dan plast hij die vrijwel meteen nat. Heeft hij niets aan dan gaat het dus helemaal goed.

Maar is dat een goed idee? En hoe lang moet ik zo dan doorgaan in zijn blote billen? of is het een teken dat het te vroeg is? Hij is 2 jaar en 7 maanden zoals hieronder.

Bedankt!

Charlie

2. mama013

mama013 Actief lid

Jun 19, 2012
    322
    0
    16
    T-013
    Misschien eerst met een onderbroekje aan...

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou het maar een paar dagen zo doen en dan oefenen met een onderbroekje aan (die hij dan zelf mag uitzoeken bij de Zeeman bijvoorbeeld.)

4. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    hm geen idee. Hij zal toch een keer weer kleren aan moeten.. is zo koud buiten anders.. ;)
    Maar goed als het zo goed gaat.. Zou het i.d. langzaam opbouwen .. eerst een onderbroekje ofzo. En ja misschien i.d. nog te vroeg daar kom je dan vanzelf achter.
    Hier zo niet gedaan dus geen ervaring mee.

Sanne plaste al lang af en toe ( als ze zin had haha ) op het potje.. soms op de wc.
    Toen ze 3 jaar en een maand was zei ze op een ochtend; " mama ik wil geen luier meer aan.. " en zo geschiedde..

5. Charlie007

Bedankt allemaal. Het gaat eigenlijk heel goed. Ik ben zo begonnen omdat ik al meteen merkte dat zodra hij iets tegen zijn onderlijf voelt, een broek of onderbroek, dat hij het dan vergeet of zo dat hij geen luier aan heeft en het laat lopen. En zonder voelt hij het dus wel goed. Uiteraard is de verwarming goed aan binnen.

Gistermiddag ging het wel goed met onderbroek maar mijn gevoel zegt ergens ook dat het misschien te vroeg is.

Aan de andere kant is hij al zo groot, past nergens meer op het aankleedkussen, ik mag hem al niet meer schoonmaken met een luierdoekje etc etc en gezien zijn leeftijd dacht ik: ik waag een poging ook met de vakantie opkomst en veel tijd er voor.

Ik ga het komende dagen ff aankijken. Is hij te vaak nat met broek aan dan stel ik het weer uit tot de kerstvakantie.

Natuurlijk hoop ik er op dat het net als bij jullie gaat Kris, dat hij opeens zelf zijn luier uit wil. Hij plast namelijk ook al regelmatig op het potje en uit zichzelf, vooral voor en na het in bad gaan...

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Helpt het als je hem uitlegt dat het de bedoeling is dat de broek droog blijft en dat jullie de volgende keer gaan proberen om de broek droog te houden en het plasje in het potje te doen? En dat iedere keer bij een natte broek herhalen, terwijl je hem een droge broek aan trekt? En dan niet op een beschuldigende of teleurgestelde manier, maar gewoon neutraal. (Niet negatief reageren op een ongelukje.) (Heb je misschien al gedaan hoor, maar voor de zekerheid.)

7. Charlie007

Ja zo heb ik het ook al geprobeerd hoor. Ik laat hem zijn natte broek voelen en zeg tegen hem dat het in het potje moet.

Ik denk dat het probleem hier nu een beetje is dat we het te sporadisch doen en zo. Soms de luier een dag of middag uit en dan weer niet. Dat komt omdat ik merk dat hij de wc nog eng vind en dus ook die mini's wc's op de peuterspeelzaal. Ik weet ook niet zeker of ik de po mee mag geven voor daar. Misschien willen ze dat niet omdat andere kinderen daar dan ook op willen.

Ook merk ik dat hij onzeker is over het gaan plassen, hij vind het allemaal erg spannend en lijkt er na een halve dag echt moe van te zijn. Maar hij geeft wel goed aan dat hij moet.

Maar komend weekend is dochterlief uit logeren en is het herfstvakantie. Dus ga ik het nog eens met onderbroek en joggingbroek proberen een dag of 3. Schiet het dan niet op (hij begint ook net met een mega NEE fase) dan laat ik het even rusten tot de kerst.

Toch geloof ik er niet in dat elk kind het op een gegeven moment vanzelf allemaal gaat doen. Ik weet niet waarom. Aan de andere kant gaf mijn dochter het met 2 jaar vanzelf aan en was ook echt op een missie. Wilde perse meteen op toilet alles doen enzo. Ons zoontje is echt nog best wel speels, praat nog niet duidelijk etc.

Komt tijd komt raad zeggen we maar.

Bedankt in ieder geval, Charlie

8. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik zou denk ik het misschien wat eerder laten rusten als het nu niet gaat ipv nog 3 dagen proberen. Het is ook niet leuk voor een kind als het steeds niet lukt (dus steeds een natte broek). En als hij het als iets vervelends gaat zien, ben je volgens mij veel verder van huis.
    Ik vind hem ook nog wel jong genoeg om makkelijk te zeggen: we proberen het over een paar maanden wel weer.

9. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

Jul 4, 2011
    650
    0
    0
    #9 GaiaGaia, Oct 16, 2013
    Last edited: Oct 16, 2013
    Ik vind het ook af en toe best moeilijk. Je wilt je kindje niet pushen, het moet leuk blijven, etc....maar toch wil je ze laten ervaren dat in je broek plassen niet lekker is omdat ze dan eerder gaan aangeven dat ze naar de wc (potje) willen.
    Tenminste, ik denk dat het zo werkt :)
    Hier is onze oudste meid plaszindelijk, maar met haar ontlasting heeft ze nog steeds moeite (al gaan ze stapje voor stapje steeds minder in paniek op het potje nu).
    Hier werkte het voor het plassen heel goed om gelijk de hele dag (minus het slapen) de luier uit te laten en toch een onderbroekje en broek aan te doen.
    Volgens mij zijn de ongelukjes juist nodig om door te krijgen wat de bedoeling is. Maargoed, sommige kinderen vinden het weer helemaal niet erg als alles nat is, dus tja...:)
    Ik ben de eerste vijf dagen met haar thuis gebleven en de ongelukjes steeds minder voorkwamen. Toen ook hup zonder luier naar de winkel (verschoning bij ons) en kijken maar. Het ging echt niet in een keer goed, maar nu gaat het al weer weken super!
    Misschien is het wel verwarrend voor hem dat de luier niet altijd al uit is? Juist omdat hij in zijn blootje loopt als hij op het potje moet en als hij een luier aan heeft niet, maakt misschien dat hij in de war raakt als hij wel een onderbroek aan heeft en geen luier? Want als ik in mijn blote billen loop moet ik toch op het potje en als ik een broek aan heb niet?

Wat betreft de peuterspeelzaal... Ik zou het heel vreemd vinden als hij daar niet op het potje zou mogen. Ik ben van mening dat ze daar mee moeten gaan in de zindelijkheistraining van de ouders en als dat op dat moment het potje is, dan wordt er op het potje gegaan.
    Ze zullen daar toch ook wel een potje hebben??
    Onze meid gaat daar wel naar het toilet, maar das ook puur geluk (of omdat de andere kinderen het ook doen, nieuw, spannend) denk ik, want thuis doet ze het nog heel vaak op het potje ipv het toilet. Ach...ze zijn nog zo klein...ze gaan nog genoeg moeten later :)

Succes!

Oh nog even een edit: om alles positief te (proberen te) houden, leg ik de focus heel erg op droog. Ik heb heel vaak tegen naar gezegd als de luier 's ochtends uit ging:' nu gaan we weer proberen je onderbroekje droog te houden he? ', en niet iets zeggen van:' nu mag je broekje niet nat worden' ofzo.
    Ook als ik dacht te zien dat ze moest plassen, vroeg ik haar of haar onderbroek nog droog was. En niet of haar onderbroekje nat was. Het streven is immers droog en niet nat. En als haar broekje toch nat was complimenteerde ik haar toch voor het proberen en dat we snel een droog broekje aan gingen doen en weer gingen proberen dat droog te houden.
    Soms ook wel 8 natte onderbroekjes op een dag hoor, maar ik zag dat ze er echt aan toe was (en ze wilde zelf ook graag) dus heb consequent de luier uitgelaten.

10. Charlie007

Bedankt voor jullie berichten/ervaringen. Daar kan ik wat mee. Gaia Gaia, Ben is ook van feb 2011, 20 feb. Maar hij begint echt net pas aan te geven dat hij een plas doet of moet doen. En soms zegt hij dat wel maar vaak niet.

Ik denk dat het met jongetjes ook wel anders is. Hij praat nog niet zo duidelijk dus echt dingen met hem bespreken is ook nog een beetje moeilijk. De ene keer is het ja, maar vaker is alles nee.

Maar als we dan zo een dag bezig zijn zonder onderbroek dan gaat het wel goed allemaal maar hij is niet heel jolig of vrolijk er onder zo van: moet je mij zien. Sticker beloning systeem of zo boeit hem ook niet echt. Hij vind het ook wel prima als de luier gewoon aan is. Hij lijkt er zelf niet zo mee bezig te zijn.

Mmm....moeilijk, het moet niet zo zijn dat het te geforceerd gaat nu inderdaad omdat ik het wil... maar misschien toch nog een consequente kans geven dit weekend. Eerste dag onderbroek, tweede dag joggingbroek erbij aan. Inderdaad nadruk op droog is heel positief. Ik laat wel weten hoe het gaat en anders pakken we de volgende vakantie.

PSZ geeft mij het idee dat ze het een beetje vroeg vinden voor hem. Met bepaalde dingen is hij wat langzamer zoals zijn taal/spraak en dan lijkt een kind meteen nog een kleintje. Maar ja of je dat kan linken aan zindelijkheid weet ik niet.

Groetjes, Charlie

ps. Nyn, ik heb nog niet echt met broek aan geprobeerd, 1 x zeg maar en toen was hij dus snel nat. Echt vervelend vond hij het niet dus de situatie is nog niet vervelend geweest. Is het nou zo dat hij van het weekend te veel ongelukjes heeft met broek aan dan laat ik het inderdaad.

11. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

Jul 4, 2011
    650
    0
    0
    #11 GaiaGaia, Oct 16, 2013
    Last edited: Oct 16, 2013
    Je hebt helemaal gelijk hoor om nog even te wachten als het nu niet goed lukt.
    En ja, misschien gaat het bij jongetjes iets anders, maar daar heb ik geen ervaring mee...een groot kippenhok hier :D

Wb de psz, ze gaven bij ons ook aan dat ze het erg vroeg vonden toen we haar zonder luier brachten (paar maanden terug), maar ze deed wel gelijk haar plas daar op het toilet en het is nog niet voorgekomen dat ze haar hebben moeten verschonen, dus wat de psz denkt vind ik meer in de trant van:' leuk dat jullie meedenken, maar wij zien ons kindje iets vaker en dan ook nog in de thuissituatie'.
    Waar je kindje toch heel anders kan zijn. Plus het feit dat consequent zijn voor ons belangrijk is, en als je dan thuis al bent begonnen gaat het op de psz ook gewoon door... Vinden wij :D

En ik denk niet dat wat later zijn met praten gelinkt kan worden aan zindelijkheid hoor, hooguit dat er wat onduidelijkheid kan optreden bij het aangeven (met spraak) wanneer er geplast of gepoept moet worden, maar volgens mij staat dat buiten het lichamelijke aspect van zindelijk worden. Als je zoontje het verschil tussen nat en droog begrijpt gaat het echt wel lukken! Enne...is het niet nu, dan wel over een tijdje.
    Maar zou zo lekker zijn he? Niet meer met die luiers stoeien :)

Nogmaals succes!!!

12. Charlie007

Ja die psz ook. Hij gaat 3 ochtenden dus sowieso een beetje moeilijk plannen eromheen om eerst goed zindelijk te worden daarom dacht ik: nu in de vakantie kan het goed en dan kunnen we niet meer terug. Inderdaad moet het potje mee want voorlopig durft hij niet op de wc.

Maar wel fijn als we van de luiers af zijn inderdaad. Hij past ook nergens op het aankleedkussen en met poepluiers ben je er al snel klaar mee. Van de zomer in het vliegtuig ook al ;).

Nou we zullen zien hoe het gaat. Vrijdagmiddag gaat de luier uit...ff boodschappen halen voor die tijd ;)

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier begonnen met 2,5 jaar ongeveer...
    Samen onderbroekjes uitgezocht en gekocht, daarna ook meteen overdag de pamper uit gelaten. Heb haar ook niet in haar blote billen rond laten lopen eigenlijk.
    Op het kdv gewoon een stapel reservekleren en onderbroeken meegegeven. Al zeiden ze een van die eerste dagen na een paar ongelukjes ook dat ze haar maar weer een pamper aan zullen doen. Maar daar waren wij het eigenlijk niet mee eens...
    Uitgelegd hoe we het thuis doen en dat hebben ze aangehouden, al heel snel ging het daar goed!

Denk wel dat je óf nu consequent door moet zetten, pamper uitlaten en broek aan óf gewoon nog even wachten...
    Want met half half wordt het voor hem ook niet duidelijk!
    Misschien een stickerkaart maken en een sticker geven als het broekje droog blijft oid???

Share This Page