Wat een tegenvaller... Kan iemand mij uitleg geven?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mexico, 2 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexico

mexico Actief lid

2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Ik ben net terug van het ziekenhuis moest even een echo maken omdat mijn placenta te laag lag bij de 20 weken echo. Ze zeiden steeds dat ik me geen zorgen hoefde te maken want dan hadden ze dat toen wel gezegd. Maar nu blijkt dat de placenta er echt voor ligt met een slip voor de uitgang.
    Nu is het voor 80% zeker dat ik een keizensnee zal krijgen :( ik moet wel over 2 weken terug komen dan kijken ze nog 1 x maar we moesten er gewoon vanuit gaan dat 't een keizersnee werd.
    Maar nu zit ik met zoveel vragen wat houd dat in een keizersnee? Hoe gaat dat ? Hoelang blijf je ong in het ziekenhuis daarna? Mag ik dan ook met de 38 weken al bevallen? Wie heeft een keizersnee gehad en kan mij daar over uitleggen?

xxx

2. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Hoi Mexico,
    Mijn nichtje heeft hetzelfde gehad. met een keizersnee wordt de baby gehaald via de buikwand, er komt dan een klein sneetje onderaan je buik.

Er staan vijf dagen voor. Dat betekent dat je vijf dagen in het zkh moet blijven. Maar als alles erg goed gaat, en jij kunt lopen en op kracht ben, mag je misschien een dag eerder naar huis.

Bij 38 weken kan het kindje ook gehaald worden hoor. In de fam is er een keizersnee gedaan vijf weken voor de uitgerekende datum.

Heel veel succes, en maak je vooral niet te druk, echt niet nodig hoor!
    Hoop dat je hier iets mee kunt.

Liefs Britt :D

3. mexico

mexico Actief lid

2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Ow dankje wel voor je informatie. Ik vind het maar een eng idee ben altijd bang voor spuiten enz. Met een keizersnee krijg je tog een ruggenprik? Het is zo dat ik graag met 38 weken wil bevallen omdat mijn schoonmoeder en zusje 12 aug voor 2 weken op vakantie gaan. Lekker gepland :( maar ja als ik nu kan plannen dan liever dat ze erbij zijn.

xxx

4. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Ik begrijp je wens voor week 38.
    Of je een ruggenprik krijgt weet ik eigenlijk niet.
    Maar je moet er niet zo zwaar aan tillen hoor.
    Wel weet ik dat je met een voorliggende placenta echt niet meer moet tillen eigenlijk!
    Houd daar echt rekening mee.

Wens je veel succes
    Liefs Britt :D

5. flowergirl

25 mei 2007
    12
    0
    0
    Axel
    Hoi Mexico,

Ook ik ben vorig jaar met een keizersnede van mijn zoontje bevallen, het was niet geplant en pas op het laatst moment (had al 15 uur weeen)werd er besloten om toch maar een keizersnede uit te voeren, mijn zoontje zijn hoofdje (bleek later) paste niet door mijn bekken...
    Het werd dus een spoedkeizersnede en het ging allemaal heel snel, ik heb idd een ruggeprik gehad, maar voelde er niet veel van, omdat ik ook weeen had (en ik ben ook verschrikkelijk bang voor alles wat met naalden te maken heeft).
    Na de operatie moest ik 4 dagen in het ziekenhuis blijven, in het begin had ik best wel last van mijn wond, maar dat ging al snel stukken beter, kon ook eerst niet normaal recht lopen (leek wel een oud vrouwtje)...
    Ik hoop dat je wat aan mijn antw. hebt... en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel....

Groetjes Marijke.

6. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Wat vervelend voor je. Ik heb geen ervaring met een keizersnede, zou voor mij ook een tegenvaller zijn als ik dat zou krijgen, maar als het moet, dan moet het.

Wel wil ik je wel alvast waarschuwen dat ze niet zomaar een keizersnede doen met 38 weken. Waarschijnlijk zal het rond die tijd wel, om het begin van de bevalling te voorkomen, maar normaal gesproken zien ze dat niet als geldige reden om een kind eerder te halen of je eerder in te leiden.

7. mexico

mexico Actief lid

2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Ik ben overal aan t kijken wat er allemaal bij komt kijken. Maar nu lees ik dat je 6weken niet mag tillen enz. maar ook niet mag autorijden :confused: is dat zo?

xxx

8. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik ben vorig jaar eind maart ook bevallen via een keizersnede door een voorliggende placenta.
    Met het tillen moet je idd wel goed opletten, de eerste 6 weken. Wat het autorijden betreft, ik voelde me al snel weer goed en ben na een kleine 14 weer met de auto op stap gegaan. Geen problemen mee gehad.
    Begrijp best dat dit hard overkomt, ik was er ook helemaal ondersteboven toen ik hoorde dat het een keizersnede werd.
    De enige tip die ik je kan geven is, doe het rustig aan en dan komt alles in orde. Want met een voorliggende moederkoek, moet je ook wel rekening houden met eventuele vroeggeboorte, dus hoe rustiger jij bent, hoe beter voor de baby.
    Serjenka is gekomen via een geplande keizersnede na een zwangerschap van 37weken6dagen. Veel langer laten ze je meestal niet rondlopen met een voorliggende moederkoek, omdat de risico's dan te groot worden.
    Ik hoop dat ik je niet al te bang gemaakt heb met wat ik gezegd heb, maar als je nog vragen hebt, vuur ze maar af.

9. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Idd, 6 weken niet tillen. Van het autorijden weet ik het niet, maar zou best kunnen.
    Maar meis, als het een keizersnede wordt, zul je je er toch bij neer moeten leggen, hoe vervelend dat ook is. Er is bij elke "natuurlijke" bevalling ook altijd een risico dat het uiteindelijk een keizersnede wordt en dat zul je dan ook moeten ondergaan.

10. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoii k heb een keizersnede gehad ivm onvolkomen stuitligging

de keizersnede hebben ze met 38+5 gedaan
    ik heb van dinsdag tot vrijdags in het ziekenhuis gelegen

k mocht de dag erna gelijk al uit bed en proberen te lopen om naar de wc te gaan

ben de kamer alleen uitgeweest op bed lopend mocht k niet zelfs niet toen k naar huis ging moest en zou in de rolstoel terwijl k
    me goed voelde niet misselijk enz

6 weken niet zwaar tillen

de keizersnede is me 100% meegevallen

11. 26Lotte26

26Lotte26 Actief lid

2 jan 2007
    149
    0
    0
    Hallo,

Ik heb bij de 22 weken ook een echo gehad en moet ook terug komen bij 32 weken. Mijn placenta ligt ook te laag. Niet helemaal aan de onderkant, aan de achterkant, maar wel te laag. Ze hebben me toen wel gezegd dat het vaak nog naar boven schuift, maar dat checken ze dus met 32 weken.
    Ik ben ook bang voor spuiten, die ruggeprik lijkt me eng. Hebben ze jou nog advies gegeven wat je nu wel en niet mag doen. Of gewoon net als anders?

Groetjes, Lotte

12. mexico

mexico Actief lid

2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Hoi, ik heb vanmorge even terug gebeld naar het ziekenhuis. Omdat ik op een kinderdagverblijf werk en toch nog veel moet tillen. Nu wilde ik vragen of ik nog gewoon mocht werken en dat mocht maar bijna niet tillen. Dus ja dan stop ik denk ik maar met werken want dat heeft geen zin meer. Ze zeiden bij mij ook met de 20 weken echo je placenta ligt laag maar verder nix en ben er toen zelf na op onderzoek gegaan wat da betekend. Maar mijn vk zei nee hij ligt niet voor de ingang anders zouden ze dat wel hebben gezegd. Maar gister bleek het dus wel zo te zijn. Omdat ik er even van onderste boven was heb ik nergens naar gevraagd en ze vertelde ook niet veel. Wel hebben ze de afspraak die ik gister over 2 weken heb gemaakt vandaag vervroegd naar vrijdag, maar nu weet ik helemaal niet eens waarom. Ben ik ook alweer vergeten te vragen :oops: . Mag je na een keizersnee wel tampons gebruieken trouwens? Pff het word allemaal een beetje veel, vind het allemaal best eng, de keizersnee, nu ineens weer eerder trug komen waarom?

xxx

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Ik heb ook een ongeplande keizersnee gehad, na ongeveer 60 uur weeën (van de eerste af aan) en 1.5 uur persen bleek de kleine niet door mijn bekken te passen.
    Van de ruggeprik heb ik erg weinig gemerkt, 1 voordeel is dat je in iedergeval de naald zelf niet kunt zien ;) .
    Ik mocht na die tijd ook meteen terug naar de afdeling en hoefde niet op een uitslaapkamer.
    Ik ben zondagochtend bevallen en woensdagmorgen mocht ik naar huis, dus eigenlijk heb ik 3 dagen in het zh gelegen.
    Het rechtop staan en het draaien in bed waren in het begin pijnlijk.

Je moet inderdaad de eerste 6 weken voorzichtig zijn met tillen en mij is verteld dat je ook beter niet kon autorijden (zelf besturen dan).
    Dit heeft meer te maken dat je wond nog erg kwetsbaar is en deze bij een eventuele botsing weer los kon scheuren (door de klap die je tegen het stuur zou kunnen maken) Maar dit is allemaal eventueel en zou kunnen, ik denk dat je zelf het beste uit kunt maken of je weer kunt autorijden.

Wat bij mij goed hielp om de wond droog te houden (omdat dit toch in een huidplooi zal gaan vallen) is het af te dekken met een navelbandje (zijn die dingen toch nog ergens goed voor).
    's morgens ging ik dan onder de douche en weekte het los (voor zover het vast zat) zodat ik zeker wist dat ik niet perongeluk ergens een korstje ofzo van af zou trekken.

Wat betreft je vraag over de tampon, ik ben geen tampon gebruiker maar ik denk niet dat je en dan vooral de eerste dagen veel nut zult hebben van een tampon.

Groetjes anita

14. moonique

moonique Bekend lid

28 nov 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    http://proto4.thinkquest.nl/~lld094/filmpjes/filmrkeizersnee.htm
    een filmpje van een keizersnede, de geboorte van een tweeling.

Ik ben zelf ook bevallen met de keizersnede van mijn zoon. Het valt erg mee, je bent wel een poosje wat slap wanneer je veel bloed hebt verloren, verder is het echt minder erg als je zou denken. Ben je toch erg nerveus en bang laat het gerust merken men zal dan alles er aan doen om je bij te staan, je partner mag ook bij de operatie zijn en je hebt allebei geen zicht op de operatie zelf omdat deze achter een scherm gebeurd. Op het filmpje kan je even zien wat er achter het scherm gebeurd.

De ruggeprik zelf doet weinig pijn. Men denkt bij een ruggeprik vaak aan het aanprikken van ruggemerg maar dat is heel wat anders en dat is inderdaad wel pijnlijk. Je voeld tijdens de operatie absoluut geen pijn, alleen voel je de handelingen wel, het knippen,snijden trekken en duwen maar dat is niet pijnlijk. Na de operatie, kom je in de uitslaapkamer en daar mag je wachten tot er weer wat gevoel komt in je benen. Geef op tijd aan wanneer je weer wat voeld zodat je optijd iets tegen de pijn kan krijgen want als de pijn eenmaal is doorgezet helpt niks meer en zal je maar op je tanden moeten bijten.

na 3 of 5 dagen afhankelijk hoe je je voeld , mag je weer naar huis soms is langer blijven nodig. Ik zelf heb 7 dagen in het ziekenhuis gelegen.

Je kan een gesprek aanvragen met een gynaecoloog en maak een lijstje van al je vragen ook zijn er patientenfolders waarin alles uitvoerig staat beschreven. Er zoveel mogelijk over weten kan een groot deel van je angst weg nemen.

Deel Deze Pagina