Er zijn natuurlijk al veel topics over (pre)pubers, maar hebben jullie tips over hoe met ze om te gaan? Snap dat ieder kind anders is, dus anders is het alleen om even m’n verhaal te doen. Mijn dochter wordt bijna 10 en steelt dagelijks snoep en koekjes uit de kasten en is nu ook overgegaan op geld uit onze portemonnees. Heb haar zojuist weer op beide betrapt. Met haar praten lukt niet echt. Ze is hondsbrutaal en stopt gewoon haar vingers in haar oren en roept “ik hoor toch lekker niets”. Ze zit nu weer op haar kamer. Zwemmen morgen wordt afgezegd en de iPad kan ze ook inleveren. Dit doet haar ogenschijnlijk niets, dus straffen werkt ook niet echt. Ik wordt zo verdrietig hiervan. Waar is mijn lieve meisje gebleven? Volgens haar zijn wij afschuwelijk en mag ze nooit iets. Alle omgang met haar is negatief voor mijn gevoel. Ik snap dat ze richting de puberteit gaat, maar waarom zo heftig gelijk al? Ben bang dat het alleen nog maar veel erger gaat worden en heb geen idee wat ik dan nog moet. Probleem is ook dat ik er met weinig mensen over kan praten. Heb al jaren geen ouders en schoonouders meer en broers/zussen/vrienden hebben allemaal jongeren kinderen.
Jeetje vingers in de oren stoppen als je tegen haar praat? Dat hebben mijn kinderen gelukkig nog nooit gedaan. Ik denk dat ik dan echt zou ontploffen Ik snap dat je hier echt wel mee zit. En als je op een ander moment met haar praat? Lukt dat wel? Of gaat het dan ook zo? Veel tips heb ik eigenlijk niet, maar als jij haar gedrag kopieert, wat zou ze dan doen? Dus zodra zij iets aan jou wil vertellen je vingers in de oren stoppen en roepen: 'ik hoor toch lekker niks' Hopelijk krijg je fijne tips van mede-mama's
Ik herken het stelen of handen op oren leggen niet van mijn 12 jarige, maar geloof me dat ze het bloed onder mijn nagels vandaan kan halen. Leuke van kamperen is dat je ziet dat echt heel veel ouders struggelen net hun (pre)pubers, dat is altijd weer een geruststelling. Ik heb buiten “adem in, adem uit” geen goede tips. Geld stelen en vingers in je oren steken staat hier zeker garant voor een dikke straf. Ik probeer vaak te spiegelen, even doen wat zij doen zeg maar. En verder proberen we vaak even af te koelen zonder elkaar om de gemoederen te laten bedaren. Weet dat je in ieder geval niet alleen bent, het is een pittige levensfase.
Mijn 14-jarige (pleeg)dochter steelt ook. Inmiddels ook bij winkels. Maar zij heeft meervoudige gedragsproblematiek, waaronder hechtingsproblematiek als gevolg van wat ze heeft meegemaakt voordat ze bij ons kwam wonen. Eigenlijk helpt hier ook niks. Maar haar gedrag heeft oa als reden dat ze mentaal nog maar 3 jaar is en daarin niet verder ontwikkeld. Haar zussen doen hun kamers op slot om hun spullen (etenswaren, verzorgingsproducten, make up etc) te beschermen. Maar dat betekent niet dat ik haar ermee weg laat komen. Ik heb haar dus regelmatig naar de winkel gestuurd om van naar eigen geld koek/snoep te kopen om datgene wat ze gestolen had te vervangen. Of haar gedrag gespiegeld en spullen van haar kamer weggenomen, zodat ze zou voelen wat het zou doen als iemand zonder te vragen aan haar spullen zat. En verder doe ik nu oa regelmatig tassencontrole, ook zonder haar medeweten. Alles wat ik tegen kom (denk aan lipgloss, concealers, e.d.) waarva ik weet dat ze het niet zelf heeft gekocht, haal ik weg, zodat ze er iig niks meer mee kan. Volgende stap is terugbrengen naar de winkel, maar ik weet nooit waar ze het vandaan haalt, dus dat is lastig. We wonen in Rotterdam en ze komt met de metro overal (ook zwartreizend…) Dus ik wacht af totdat de politie contact opneemt… En verder hebben we een trapkast in de woonkamer, daarin staat nu een soort kluisje voor chocolade en ander soort snoep, waar ze niet aan mag zitten. Maar binnenkort ga ik weer werken en hebben we besloten om een slot op die deur te gaan zetten, zodat we dan makkelijker en meer dingen veilig kunnen stellen. Maar nogmaals, mijn dochter heeft gediagnosticeerde en meervoudige gedragsproblematiek. Als bij jouw tienjarige hier geen sprake van is, zou ik hier toch met gestrekt been in gaan. Vingers in oren stoppen zou ik echt niet accepteren. Dan mag ze naar haar kamer (zonder telefoon, ipad, e.d.) tot ze een normaal gesprek kan voeren. En dat zou ik dus echt dagen lang volhouden tot ze bereid is tot dat normale gesprek. En pas als je het stelen serieus kan bespreken kan je misschien ook achterhalen waar het vandaan komt. Tevens kan je haar dan pas duidelijk maken dat ze jullie vertrouwen verliest. En wat de gevolgen zijn.
Oei, ik vind snoep pikken nog een grens, maar geld stelen vind ik echt niet onder pubergedrag horen. Denk je echt dat dit door het beginnende puberen komt? Hier ook een puber nu in huis, en die kan ook behoorlijk pittig zijn. Mag nooit wat, doet alles altijd fout, heeft het aaaaltijd gedaan, enz. Maar stelen? Ik herken dit snoep stelen en geld stelen enkel van de pleegkinderen in mijn familie. Die hebben dat bijna allemaal gedaan. Ik zou me dus echt afvragen waar dit gedrag en handelen precies vandaan komt. Hoe gaat het verder met haar? Vriendinnen/school?
Ik had al reactie gegeven, maar lees nu pas dat het om een 9 jarige gaat en niet 12 jarige. In dat geval zou ik er vol in gaan. Dit is geen normaal gedrag voor een 9 jarige.
Oef dat is wel pittig en nog zo jong. Mijn jongste wordt 11 jaar en die doet alleen zo nu en dan bijdehand maar dat vind ik helemaal niet zo erg want ze is zo'n zachtaardig meisje dat ik iedere vorm van assertiviteit aanmoedig. Mijn oudste kinderen hebben ook flink gepuberd maar dat begon pas rondom de brugklas, genoeg meegemaakt maar zo jong vind ik wel opvallend. Bespreek je haar gedrag ook achteraf met haar? Vaak wil dit nog weleens helpen. Mijn oudste dochter was rond haar 15/16 jaar echt heel erg aan het puberen en in the heat of the moment was er niks mee te doen maar op een ander moment kon ik haar wel bereiken en met haar praten maar goed zij was wel ouder en echt een hormonale puber. Ze kunnen je echt het bloed onder je nagels vandaan halen, vreselijk gewoon
Ik heb pas het boek ‘help ik heb een puber’ van Kluun gelezen. Voor het relatief normale pubergedrag helpt dit welkom het eea te relativeren. En ik vond het vooral een grappig boek. Helemaal grappig is het dat Q het boek af en toe pakt om er wat stukjes uit te lezen. Wat ze dan weer graag in haar eigen voordeel gebruikt .
Misschien hulp zoeken bij het Centrum voor jeugd en gezin. Ik vind dit wel extreem gedrag voor deze leeftijd. Onze gemeente heeft ook een sociaal team. Misschien dat zij iets kunnen betekenen qua therapie of begeleiding.
Dit is denk ik een heel goede tip. Ik vind het best wel extreem gedrag voor deze leeftijd. Dit vind ik niet echt 'gewoon pubergedrag'.
Wat me toch binnenschiet. wat hebben jullie voor snoepbeleid of schermtijd. Kan het zijn dat dit niet meer in verhouding is en dat ze zich extra gaat afzetten?
Oei, dit is geen normaal (pre)pubergedrag. Hier twee meiden van 11 en 14, zij zijn niet extreem. Wel brutaal op z'n tijd, maar dat is nog te overzien. Hier mogen ze een snoepje pakken op een bepaald tijdstip, zelfs dat vragen ze nog steeds regelmatig netjes, terwijl ze weten dat het mag. Willen ze meer snoep, en geloof me, dat willen ze, dan kunnen ze dat kopen van hun zakgeld. Schermtijd waren we toen ook nog strikt mee, inmiddels losgelaten, want als ze naar het vo gaan doen ze veel meer met hun telefoon en ze moeten toch zelf een evenwicht gaan vinden. Maar goed toen ze 9 waren mochten ze 1.5 uur per dag op een scherm. Tijd op is op. Ik zou haar ook vragen waarom ze dat doet. Is er misschien iets aan de hand, durft ze het niet te vertellen, want steelt ze voor zichzelf of voor een ander? Ga open het gesprek in, niet boos klinken en probeer waarom vragen zoveel mogelijk te vermijden. Wil ze geen gesprek, laat het haar dan opschrijven. Liefst op een moment dat ze niet dwars is. Ik jou geval zou ik ook hulp inschakelen. 9 en dan dit gedrag is wel echt uitzonderlijk.
Zoon is 9 en dit is totaal niet herkenbaar. Zal nooit zo snoep pakken of stiekem dingen pakken. Hij is tot nu toe erg open. Hij kan ook niet liegen. Overigens wij als ouders ook niet je ziet het gelijk. Tegen woord, tegendraads, ja maar, stront eigenwijs, denkt alles beter te weten is hij al jaren. Toen schreef iemand al past precies bij de kleuter puberteit en toen was hij 3 Overigens verder zachtaardig kind maar weet precies wat hij wel en niet wil. Zou wel echt contact opnemen met jeugd en gezin. Samen kijken waarom. Je wil niet dat het in de puberteit echt erg is.
Ik zie hier ook geen normaal pubergedrag in en zou hier zelf wel hulp bij zoeken. Ik herken het in ieder geval (gelukkig) niet. Ik zou ook in alle staten zijn bij dit gedrag, pff. Hopelijk kun je wat met de tips uit dit topic.
Het stelen herken ik niet maar het vingers in oren zeker wel. Hier betekend het veelal dat het zoon gewoon teveel is en we hem echt even moeten laten. Later kunnen we er prima over praten. Mijn beide kids zijn vroege pubers in alle opzichten. Mijn oudste van bijna 15 is eigenlijk het echte puber gedrag al ruim weer voorbij, de jongste van 11 zit er volop in. Ook lichamelijk waren ze hele vroege pubers en de jongste worstelt hier erg mee. Het stelen vind ik wel heftig, ik weet niet goed wat je daarmee zou moeten
Geld stelen vind ik geen "normaal" pubergedrag. Koekjes enz stelen vind ik wel een beetje afhankelijk van hoe je dat ziet. Zoals iemand al vroeg: wat zijn jullie gewoonten daarin? Pubers eten over het algemeen wel veel en snacken graag. Wij vinden ook wel regelmatig een lege verpakking (want joh, waarom zou je die netjes weggooien) in de la. Maar is dat stelen? Pubers denken over het algemeen niet echt na over dat er nog meer mensen op deze aarde rondlopen. Dat met de vingers in de oren zou ik ook niet accepteren.
Buiten het geld om (wat ik uiteraard ook niet door de beugel vind kunnen) vind ik snoepjes pakken nog wel meevallen? Ik zeg ook wel eens 'nee' als ze om een snoepje vragen en dan sluipt er toch wel eens eentje met de stoel naar de kast en pakt alsnog een snoepje omdat hij er zin in heeft... Ik bespreek het achteraf wel dat mama toch echt niet wil dat er zomaar gepakt wordt, maar ik vind dat op zich geen extreem gedrag om dan gelijk een instantie in te schakelen... Mijn oudste begint ook steeds meer trek te krijgen (net de puberleeftijd bereikt) en pakt wel eens zonder te vragen wat uit de kast. Oren dicht doen is ook wel eens voorgekomen (mama heb nu echt geen zin om naar deze preek te luisteren, overprikkeld) maar ook dat vind ik op zich niet heel extreem. Met pubergedrag kun je toch wel een bepaalde vorm van weerstand verwachten en het ene kind is wat pittiger dan het andere. Niet overal op toehappen en soms even wachten tot het kind rustig is, zou ik zelf denk ik doen. En het op een rustig moment opnieuw oppakken en samen terugkijken op het gedrag.
Mijn zoon van 11 heeft ook moeite met een 'preek' dan gaat hij vaak huilen en roept dat we moeten stoppen en dat hij er niet meer tegen kan. Hij weet dan gewoon niet hoe te reageren denk ik. Dan kun je idd maar beter stoppen en het op een later moment er met hem over hebben. Dus op zich met een puber dat niet naar een preek wil/kan luisteren heb ik wel ervaring en in zekere zin ook wel enigszins begrip. Snoepjes en koekjes pakken zonder vragen gebeurd hier ook. Ze weten dat ze 's middags uit school wat mogen, dus dat wordt door de oudere kinderen (12+) niet meer gevraagd, zij pakken gewoon. Prima! En ook de jongere kinderen pakken vast wel eens een koekje of een snoepje, daar heb ik ook niet zoveel moeite mee. Maar de situaties die ts schetst vind ik geen normaal pubergedrag: Elke dag snoep en koek pakken, geld pakken. Zodra er wat van gezegd wordt hondsbrutaal reageren. Expres oren dicht stoppen en roepen 'nu hoor ik lekker niks' vind ik echt geen teken van overprikkeling oid. Dus nee, de dingen die ts vertelde vind ik echt geen normaal pubergedrag en al helemaal niet van een kind van 9.