Jeukende hoofdhuid

Discussion in 'De lounge' started by Dahlia, May 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik was mijn haar meestal elke 2 dagen, soms zit er minder tussen. Het hangt soms ook af van het weer. Als ik bijv. door de regen heb gelopen of ik heb in de zomer gezweet dan was ik mijn haar wel elke dag.

Maar als ik bijv. op zaterdagavond mijn haar heb gewassen, dan krijg in de loop van de maandag (zoals nu ook het geval) jeuk op mijn hoofdhuid.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik luizen heb. Dan zou je toch altijd jeuk moeten voelen?

Zijn er meer mensen die er last van hebben?

Was ik mijn haar soms te weinig of teveel?

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

kan ook aan bepaalde shampoos liggen, ik had het ook en meestal bij shampoos waar silliconen in zitten, het was bij mij echt uitproberen welke shampoo het juiste effect had en dus niet jeukte.

als je luizen hebt jeukt het echt altijd, niet na een paar dagen na het douchen.

jeuk kan ook van een droge hoofdhuid komen.

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

heb je misschien last van roos?

4. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Nee hoor ik heb geen roos.

@ Shaylen, ik weet niet of het aan de shampoo ligt. Wel waren de laatste twee shampoos die we hadden Palmolive. Terwijl we eigenlijk altijd normaal Andrelon hebben. Ik zal er eens op letten of het aan de shampoo kan liggen.

Maar was ik te vaak of te weinig of normaal keren mijn haar?

Is dit probleem voor niemand herkenbaar?

5. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

Apr 2, 2006
    3,019
    0
    0
    Ik heb het ook. Ik heb toen ook via een tip hier denorex shampoo gekocht, en sinds dien is het weg. Die shampoo is wel niet zo goed voor je haar (als het geverfd of gepermanent is) maar mijn jeuk is weg.
    En volgens mij mag je hem ook niet de eerste 3 mnd van de zwangerschap gebruiken.

ff linkje:
    Huidarts.com - Behandelingen

6. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Dankje voor de tip.
    Ik lees alleen op die site dat het voor allerlei huid'ziekten' is zoals eczeem of psoriasis. Dat heb ik niet.
    Bovendien zijn we bezig met zwanger worden, dus dit lijkt me voor mij dan niet zo'n verstandig middeltje.

7. namya

namya Niet meer actief

mijn man heeft het ook en hij wast zijn haar elke dag...

bij hem is het waarschijnlijk gewoon een gevoelige hoofdhuid

8. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb dat ook, maar ik heb allergieén. de eerste dag na het wassen nergens last van de tweede dag begint het al. ik "mag" mijn haar eigenlijk maar 2 keer per week wassen maar ik doe het ongeveer 3 keer. probeer er dus steeds 2 dagen tussen te laten maar soms vertik ik het als ik erg jeuk heb en doe ik het om de dag. als ik echt ecxeem heb met korsten enzo heb ik speciaal spul en mag je maar 1 keer in de week je haar wassen met speciale shampoo echt een megaramp is dat. vind dat zooow vies en van die lotion wordt je haar nog eens extra vettig. je kunt ook jeuk krijgen van de stres. ben je ergens erg gestrest van misschien?

9. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ik heb het van de goedkopere of eigen merk van bijvoorbeeld de etos. Als ik duurdere shampoo haal dan heb ik er geen last van.

10. nikster

nikster Fanatiek lid

Sep 26, 2006
    1,434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    ik heb het ook maar dan is bij mij echt een teken dat me haar weer vettig begint te worden en dat het weer moet wassen..

11. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Hmmmm.... ik ben aan het nadenken maar ik geloof niet dat ik ergens stress over heb.

12. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik heb het ook en was mijn haar nu gewoon zoals normaal met dezelfde shampoo, maar gebruik er 2 x in de week ook een ander middeltje bij: Selsun shampoo!
    Echt een wondermiddel hiero en kun je afbouwen.

13. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

Mar 17, 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan verschillende oorzaken hebben, en soms is het een combi van.

Misschien heb je een beetje last van psoriasis op je hoofdhuid?

Of is de shampoo die je nu hebt wat te hard voor je? Welke reinigingsdetergent zit er in? sommigen zijn harder dan anderen, heb even een lijstje voor je gekopieerd van een ander (haarverzorgings) forum.

Ammonium Lauryl Sulfate [ALS]: erg hard
    Ammonium Laureth Sulfate [ALES]: hard
    Sodium Lauryl Sulfate [SLS]: hard
    Sodium Laureth Sulfate [SLES]: iets milder, maar nog hard
    Sodium Myreth Sulfate: milder
    TEA Lauryl Sulfate: milder
    TEA Laureth Sulfate: milder
    Sodium Coco-Sulfate: (veel) milder
    Kokosnoot zeep, zeep met olijfolie: mild
    Cocamidopropyl Betaïne (CB): mild

Zitten er siliconen in je shampoo? (alles wat eindigt op -cone is een silicone, dingen die op het einde in het ingrediënten lijstje staan beginnende met een m en eindigend op -one zijn geen siliconen maar bewaarstofjes)

Verder kan het soms ook te maken hebben met uitspoelen, soms moet je gewoon heel lang spoelen, afhankelijk hoe dik haar je hebt en hoe de straal van je douche is etc.

Wat bij mij ook nog wel eens helpt is een scheutje azijn in bv een lege cola-fles van 1,5 liter, lauw-warm water erbij, en nadat je je haar hebt gewassen even je haar daarmee spoelen, en daarna nog even weer 5 minuutjes naspoelen onder de douche. Je haren worden daar heel zacht van, jeuk is weg, en nee, je ruikt er niets van na het douchen ;), ik doe dit vooral omdat in shampoo en conditioners ook ingrediënten zitten die niet direct in water oplosbaar zijn, en dus lang in je haar kunnen blijven hangen en zich opbouwen, als je even spoelt met iets wat wat zuurder is, dan spoel je dit heel makkelijk weg.

Verder zeg je dat de jeuk pas een aantal dagen later begint, gebruik je nog meer producten voor in je haar? zoals mousse, creme, of spray? Zoals ik al zei, het kan ook simpelweg een combi van zijn :).

14. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

@ Maryam86, wat een lang en uitgebreid antwoord van jou!

Ik heb nu deze shampoo. http://www.girlscene.nl/images/library/articles/images01/girlscene/3018260.jpg
    Maar ik heb elke keer een ander van Andrelon, dus nooit hetzelfde soort.

En verder doe ik elke dag haargel van de Aldi in mijn haar en breng ik het ook nog in model met haarlak. (Ook steeds een ander merk...) We hebben die nu van de Aldi.

Verder zal ik dat van dat zure door je haar gooien onthouden. En moet het dan gewone azijn zijn of schoonmaakazijn?

15. Had ik ook, jeuk op mijn hoofd.
    En ik was ervan overtuigd dat ik geen roos had..
    Totdat de kapster mij vertelde dat ik dus wel roos had.

Ik ben een anti-roos shampoo gaan gebruiken, en sindsdien is de jeuk weg.

Dus bij jou misschien ook roos, zonder dat je het zelf weet.

16. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Bij mij ging de jeuk alleen maar weg met Denorex, had ik via de huisarts gekregen, maar mag je idd niet gebruiken als je zwanger bent.
    Je kunt ook jeuk krijgen van haarlak of schuimgel. Welk merk ik ook gebruik, dezelfde dag nog verging ik van de jeuk. Je zou het eens een dag of 3 zonder gel of lak kunnen proberen, kijken of je dan nog jeuk hebt.

17. patrieske16

patrieske16 Fanatiek lid

Apr 27, 2008
    4,962
    0
    0
    thuismama
    denbosch
    Hai

Ik heb ook altijd last van hele erge jeuk,ik heb dan ook erge schilfers erbij van het krabben en daarom heb ik een shampoo van de ha gekregen,hij helpt erg goed tegen de jeuk alleen moet je hem niet gebruiken als je net je haar hebt gevrefd want dat trekt het er helemaal uit.
    Mijn vriendin heeft alleen jeuk en geen schilfers en zij doet 2 keer in de week dus stel je doet dinsdag je haren wassen dan doet zij op maandag amandelolie op haar hoofdhuid smeren dat kan je bij de tuinen halen.

18. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

Mar 17, 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    #18 Maryam86, May 3, 2010
    Last edited: May 3, 2010
    Gewone azijn, bv natuurazijn, of wijnazijn, net wat je in huis hebt, een eetlepel citroensap is ook prima, maar ik zou geen schoonmaakazijn gebruiken voor op je huid, weet niet of het wel of niet kan, maar ik zou het niet doen :)

En goed verdunnen, een scheutje op 1,5 liter is meer dan voldoende.

ETA: Nog even een toevoeging, ik zou niet zomaar een anti-roos shampoo gaan proberen als je al een jeukerig hoofdhuid hebt. Als je hoofdhuid droog is (ook al krijg je snel vet haar, kan juist de reactie zijn van die droge hoofdhuid), dan wordt dat alleen maar heftiger met anti-roos shampoo, bv in head&shoulders zitten 3(!!) harde reinigingsdetergenten in, dat is zo ontzettend agressief, en dat is wel het laatste wat je nodig hebt als je een jeukende hoofdhuid hebt, zonder roos.

In mijn geval heeft het geholpen om voor een shampoo te kiezen zonder teveel sodium laureth sulfaat. Ik gebruik rozemarijn shampoo van weleda en ik merk echt ontzettend veel verschil, ook wat betreft de psoriasis, die een stuk rustiger is geworden hierdoor. Palm Olive Basics zijn ook goed vind ik.

De shampoo die je nu gebruikt zit trouwens vol met siliconen. vrijwel alle shampoo's van andrelon zitten vol met siliconen. Als ik een shampoo of conditioner gebruik met siliconen zijn mijn haren echt fantastisch, maar mijn hoofdhuid staat dan in brand van de jeuk! Welke shampoo of conditioner ik ook gebruik, geen siliconen dus voor mij!

@ Waardevol, het kan denk ik geen kwaad om even langs de huisarts te gaan, en even je hoofdhuid te laten controleren of alles er nog normaal uit ziet, heb je idd wel roos, of iets anders op je hoofdhuid, dan kan je daar direct iets aan doen. Is er niets aan de hand, dan reageer je waarschijnlijk gewoon iets heftiger op bepaalde ingrediënten en dan kan je gewoon op zoek gaan naar alternatieven.

Wat trouwens ook nog kan, en dat bedenk ik me nu, is dat je toch last hebt van build-up, omdat je ÉN een shampoo gebruikt met siliconen, en daarbij dus nog haargel en spray. Ik zou dus die azijnspoeling gaan proberen en met een shampoo gaan wassen zonder siliconen (Palm Olive basics is zoals ik al zei prima, en niet duur :)).

19. Revit

Revit Niet meer actief

Ik heb het ook, maar ik kan gewoon tegen geen 1 shampoo.
    Was mijn haar om de dag. Als ik het iedere dag was word het alleen maar erger en als ik het langer dan 2 dagen niet was is het zo vet als spek. Ik blijf het houden en het is zwaar irritant!
    Ik hoop voor je dat je een middeltje vind waardoor het stopt bij je!

20. music4life

music4life Niet meer actief

oohh ik heb het nu ook weer zo erg! hele vette huidlaag op mn hoofdhuid,, heel erg heb ik het,, ik heb speciale champoo van mn huisarts en mag eig niks in mn haar kwa haarlak of gel,maarja kan ik echt niet,,ik moet ook altijd met head and sholders wassen in combi met die champoo van de ha
    en mn haar verven mag ik ook niet! echt nu jeukt het zooo hard grrrr

Share This Page