Beste, Ik neem al 2 weken utrogestan ivm harde buiken. Normaal moet ik 3 maal daags 1 pil innemen, maar ondertussen zit ik aan het maximum: om de 6 uur een pil. Ik had de bijsluiter gelezen en mijn gynaecoloog had gezegd dat ik zelf een beetje moest ondervinden welke dosis ik nodig heb per dag, maar niet over de maximumdosis mocht gaan, waar ik mij ook aan hou. Pre-Par mag ik pas vanaf 20 à 22 weken beginnen innemen, dit zijn echte weeënremmers en ik weet dat die goed werken ivm mijn vorige zwangerschap. Dat is echter nog minimum 3 weken wachten. Nu heb ik sinds deze ochtend als ik op m'n rug lig een aanhoudende harde buik die tot een half uur lang kan aanhouden. Ook als ik mij ff gebukt heb, komt er één aanzetten die al even lang duurt. Ik vraag mij af of dit een wee is of iets anders. Mijn gynaecoloog kan ik niet bereiken, daar hij op congres is voor een week. Mijn volgende controle bij hem is op 5 februari, maar ik kan wel bij hem terecht vanaf volgende woensdag. Mijn huisdokter durft er zich niet over uit te spreken en gaf mij de raad een vk te contacteren. Op zich zijn die 3 weken nog goed vol te houden, maar de vraag is : moet ik mij zorgen maken over die langdurige harde buik? En is er evt iets anders dat ik mag innemen behalve utrogestan? Alvast dank voor uw raad, Lieke.
hoi Lieke, wij als verloskundigen mogen dit middel niet voorschrijven. Ik zou toch je eigen arts raadplegen. In Nederland is ook niet zoveel ervaring met dit middel (bij mijn weten), we zijn terughoudend met het voorschrijven ervan. Ik zou dus je eigen arts proberen te bellen. Mirjam