Dat heeft iemand mij ook een keer gepresteerd. Onze kinderen zijn net zo oud. "Ja, eerst hadden we gewoon een kind en nu zijn we echt een gezin!" Ik heb normaal wel een woordje klaar, maar stond echt met open mond! En dat fijne gezin bestaat uit twee ouders die ft werken, kinderen die ft op de opvang zitten (van 7.30 tot 17.30 uur) en ouders die hun kinderen in het weekend onderbrengen bij opa en oma om samen op pad te gaan. Voor sommigen is kinderen hebben niet meer dan status.
dan nu even omgedraaid, 'jullie' zeggen toch ook ja we houden t bij 1 dan kunnen we hem/haar alles geven. alsof dat met 2/3/4 niet kan... ik bedoel maar je kunt t je wel aantrekken zulke opmerkingen en er zelf een draai aan geven maar deze mensen bedoelen zeer waarschijnlijk met ECHT gezin gewoon dat ze zich nu compleet voelen met 2 of meer kinderen.. je kunt je overal wel druk om maken zeg
Net als dat jij graag respect wil voor het feit dat je een kind hebt willen deze ouders waarschijnlijk ook graag respect voor het feit dat ze werken. Jij wilt niet veroordeeld worden, andere mensen ook niet.... Voor hen is het net zo vervelend om steeds te horen te krijgen dar ze bijv. teveel van huis zijn. Dit is overigens zonder waardeoordeel want ik weet nog niet hoeveel kinderen wij willen en hoeveel wij gaan werken maar ik denk dat alle ouders (uitzonderingen daar gelaten) proberen of doen wat voor hun en hun gezin het beste werkt. Enig kind is niet zielig, kinderen op de opvang of bij familie evenmin...
En dat is nu net wat er te weinig gebeurd.. respect voor elkaar hebben.. de meningen en waarde oordelen vliegen je om de oren of je er nou 1 hebt of zwanger van de 4de. Idem of je mager bent of te zwaar.. veel werkt/thuismoeder bent etc etc. Een kind dat geen liefde, warmte en aandacht krijgt is zielig.. en niet of het wel/geen broers zussen heeft etc.
Onze zoon zal ook enig kind blijven. Bewust willen we geen tweede en beide hebben we onze redenen.En we hoeven ons niet te verantwoorden, onze keus en we staan er beide achter. In de omgeving krijgen we geen vervelende reacties. Natuurlijk zijn er mensen die vragen; goh wanneer komt de 2e? Nou niet is mijn antwoord. We zijn zo compleet en daarmee is de kous af.