Alleen met ouders op vakantie hoeft natuurlijk niet. Mijn buren hebben één dochter. Een keer per jaar gaan ze een paar weken met z'n drieën op vakantie, en een keer per jaar gaan ze een week waarbij ze een nichtje of vriendinnetje mee mag nemen. Zo valt voor (bijna) ieder 'probleem' een oplossing te vinden.
als kind heb je het echt niet echt door... en ik heb veel opgevangen met hele goede vrienden. Mag ik mee in mijn handjes knijpen. Dus mocht er nooit een tweede komen dan weet ik zeker dat het eenzaam zijn zeker niet het geval hoeft te zijn. Ik ging trouwens ook vaak met een vriendinnetje mee op vakantie en dat vriendinnetje met mij. Was ook altijd gezellig
dat doet pijn he. Ik heb ook eens op een terras heel hard moeten slikken en tegen mijn man gezegd: zo had het kunnen zijn. Wat deed dat me pijn, kon wel janken.
Kijk en van dezeeacties baal ik altijd zo: ik tel niet mee, want ik heb er maar 1 ( en dan zou ik altijd graag willen schreeuwen, weet je wel wat w emoeten doorstaan om er 2 te krijgen???) Niet tegen jou persoonlijk, maar ik wild eook een gezin met 5 kindertjes. Ik ben ook een gezin en mag ook voor kk zorgen. Deze reacties doen veel pijn.
Mijn man is alleen en is hij verwend??? Ja, maar in materieel op zicht. Mist hij broers en zussen: nee hij zegt: ik heb jullie. Ik heb wel broers en zussen: ben ik verwend: ja in emotioneel opzicht. Kk is alleen verwend: emotioneel/knuffelen absoluut. Maar cadeautjes nee, dat niet.
Kaboutertje: ik snap je reactie hoor. Hoe vaak je niet hoort dat '1 kind geen gezin is'. Hallo???!!! Hoe oud is je kindje? Ik zie aan je onderschrift dat je al veel hebt moeten doorstaan. Idee om een clubje op te richten voor moeders met 1 kind (vrijwillig of 'helaas') zodat we door kunnen praten?
Ja goed idee. Maar dan wel denk ik met moeders die ongewenst maar 1 kind hebben. ( ongewenst klinkt ook weer zo gek, maar niet degene die er bewust voor hebben gekozen) Ja 7 x zwanger en 1x blijvend dus godzijdank. Ach en nu niets dus meer. Nog hopelijk 1 cryo over en dan is het over en uit. Maar als ik al zwanger word van de cryo dan zal het wel een mk worden.
Ik ben zelf enigst kind, en ik moet je zeggen ik heb een prima jeugd gehad. Natuurlijk was het soms wel leuk geweest om een broertje of zusje te hebben maar als ik eerlijk ben heb ik het nooit echt gemist. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mezelf prima kon vermaken met boeken, lego en barbies. Het enige wat ik nu tegen kom is dat ik vaak alles alleen moet doen, toen mijn ouders bijvoorbeeld 25 jaar getrouwd waren heb ik veel alleen moeten doen. Maar dat is ook echt het enige!
Op sommige punten ben ik misschien wel verwend. Kreeg ook voldoende nee te horen hoor. Ik mocht echt niet alles doen/hebben etc etc re op daante22: ik heb wel een aantal zware momenten meegemaakt reeds. Het is best wel veel om emotioneel te dragen. Zolang je alleen maar andere mensen in de buurt hebt waar je dergelijke momenten mee kan delen hoef je daar geen brusjes voor te hebben. Ik was btw als enig kind ook onderdeel van een gezin, daar is geen vader, moeder en brusjes voor nodig. 1 ouder, 1 kind heb je een gezin in mijn ogen.
Hai meiden, Ik heb enige tijd geleden ook een topic geopend over enig kinderen. En toen vond ik dus dit nieuwe topic! Ik heb een dochter van 3 jaar oud en door medische problemen is de kans enorm groot dat ze alleen zal blijven. Ik worstel daar best wel mee en vind het idd ook erg confronterend om de antwoorden van jullie te lezen... ben wel blij dat dit topic er is, maar tegelijkertijd.... nee makkelijk is het echt niet, je blijft toch het gevoel houden dat je je kind tekort doet. Ik kom zelf uit een gezin van 4 kinderen en had onze dochter ook graag een broer of zus willen geven. We zitten inmiddels 2 jaar in MMM en beginnen nu de hoop langzaam te verliezen. Ik ben trouwens wel heel benieuwd of de enig kinderen onder jullie nog tips of adviezen hebben? IK heb wel laatst een boek gelezen : Uw enig kind"en ik moet zeggen dat was best interessant en ga ook nog even die tip over die website opzoeken. Veel sterkte voor degenen die ongewild in deze positie zijn gekomen
Mijn dochter is inmiddels 13 en ze weet niet beter,maar soms geeft ze aan dat ze wel graag een brusje zou willen. Ik ben 37 dus ik heb nog hoop.Bij mij lukte het niet vanwege schildklier problemen.
Dames die ongewild 1 kind hebben: ik open een club onder 'Algemene clubs". Dan kunnen we daar verder praten. Lijkt me leuk als jullie ook komen praten.
Nog even over het feit dat het niet makkelijk is om deze reacties te lezen. Dat begrijp ik, maar ik wilde er niet over liegen..... Ik vond en vind het niet leuk, maar dit wil echt niet zeggen dat ik niet gelukkig ben, of minder van mijn moeder hou of verwend ben of vervelend of iets dergelijks. Mijn moeder kon doordat ze een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had gehad al moelijk zwanger worden dus de artsen waren zeer verbaasd dat ik onderweg was. Het was voor haar, ook doordat ze diabeet was/is levensgevaarlijk om nog eens zwanger te worden. Ik zal haar vroeger wel eens gekwetst hebben met opmerkingen als waarom heb ik geen broer of zus, maar toen wist ik niet beter. Mijn punt is vooral: jullie kinderen worden ook zonder brusje super gelukkig! En voel je vooral niet naar over jezelf, je hebt het nou eenmaal niet voor het zeggen.
Klopt jij vindt en vond het niet leuk, maar er was een reden. Ik denk dat een kind dat makkelijker accepteert. Als ik nu naar kk kijk, die weet waarom er geen brusje komt. Maar de opmerking dat 1 kind geen gezin is ( en dus tel je niet mee, want dat is gewoon zo in de maatschappij), die kwam bij mij keihard aan.
Als kind wist ik dit niet hoor, dat kwam pas zo rond mijn 15e ofzo. Mijn moeder heeft het er nl ook erg moelijk mee gehad. Dat je als 1 kind geen gezin bent vind ik dikke onzin, wat was ik dan samen met mijn moeder? Wij waren met z'n 2en gewoon een gezin. Nou ja, ook dat is een mening die je kunt hebben, die volgens mij de meesten niet delen...
Wij hebben altijd tegen kk gezegd dat het een wonder is dat kk er is. Nu kwam in de vakantie idd de opmerking ik wil ook een broertje. Toen hebben we verteld dat niet iedereen kindjes kan krijgen en dat we al zo blij zijn dat kk is blijven plakken ( mama ik vond het zo fijn in jouw buik * smelt* ). En dat wij maar 1 kindje hebben gekregen en dat dat een wonder is. Kk weet ook dat we bijna een kindje uit een arm land hadden. ( beetje rare zin) Maar kk heeft nog niet de link gelegd van zh en mmm. Kk weet wel dat we naar het zh gaan ( ging ook altijd mee). Maar goed ik zit erop te wachten, die conclusie zal over een paar maandjes wel komen. ( hoop nog even niet, want het gaat niemand wat aan dat wij in de mmm zitten)
Mijn man en een hele goede vriendin van ons zijn enig kind. Ze vinden het alletwee helemaal prima. Wij hebben zelf ook al snel besloten om maar 1 kindje te willen, die vriendin wil dat ook, maar is daar nog niet helemaal 100% zeker van. Als ze alletwee maar 1 kindje willen en zelf enig kind zijn wil dat denk ik ook wel iets zeggen..