enkel hazenslaapjes...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Hoi,

Onze zoon van bijna 5 mnd gaat tussen alle voedingen door (ik voed om de drie uur) een slaapje doen van 50 minuten. Langer slaapt hij niet. Komt hij vanzelf in een ritme dat hij 2 lange slaapjes gaat doen?
    Als ik hem na 1,5 uur wakker zijn in bed leg gaat hij direct rustig slapen. Als ik hem 2 uur ophoud gaat hij huilen als ik hem in bed leg, te laat denk ik dus. Is dit herkenbaar? Hij kan dus nog maar 1,5 uur op zijn achter elkaar. En ´s avonds wel 2-3 uur.

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

In mijn ervaring ging dat helemaal niet vanzelf. Ik heb het boek van Ria Blom gelezen Regelmaat en Inbakeren en daar staat hoe je je kind genoeg rust kunt bieden om langer te gaan slapen overdag. Was hier in een dag of 5 super succesvol! En nee, je hoeft hem dan niet zichzelf maar heel lang in slaap te laten huilen ofzo (daar associeert iedereen Ria Blom mee nl ;))

Het komt neer op langer rust aanbieden. Dus na die 50 minuten de tijd in bed/in zijn kamertje zo lang mogelijk rekken. Eerst even een aai geven, of even zachtjes zingen, wat je kunt doen om hem rustig in bedje te houden. Desnoods oppakken troosten en weer terugleggen, of zelfs wat laten drinken en weer terugleggen. Geen honger laten lijden of overstuur laten worden hoor, dat helpt niet voor het wennen aan rust in bed.

Als hij eraan went langer rustig in bed te blijven, gaat hij ineens extra slaapjes doen, en slaapt op een gegeven moment wel 2 of 3 cyclussen achter elkaar.

Er hoort ook een strakke regelmaat bij van slapen - direct voeden - knuffelen - alleen spelen in de box, en heel goed opletten wanneer hij moe is: hop in bed.

Waarschijnlijk gaat hij dan ook minder vaak en langer drinken.Onze dochter zat nl weer op 9 voedingen ofzo, en is nu weer terug naar 6.

Maar het boek zelf is echt een aanrader vind ik hoor, legt heel veel uit en geeft ook veel voorbeelden.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha, he babel :D

Heb je zelf aangestuurd op dat 3 uurs ritme, of heeft hij dat zelf geregeld?

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    ´s s nachts slaapt hij wel 8-10 uur achter elkaar hoor...
    maar overdag komt hij om de 3 uur dus 6 voedingen in totaal per etmaal....

5. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje komt ook moeilijk in slaap, en als hij eenmaal slaapt word hij na 30 / 45 min weer wakker en huilt dan bijna altijd en komt bijna niet meer in slaap....
    Ik probeer het al 13 weken hetzelfde te doen, iedere keer als hij moe word op bedje (heeft dan schone luier, fles gehad, geboerd en noem t maar op), maar heel vaak blijft hij echt lang brullen en krijg ik m niet in slaap op zn bed...
    Hij heeft wel een erg moeilijke start gehad, dus hij moet echt zn veiligheid weer vinden, maar ben zo bang dat hij nooit langer als dat zal slapen...
    S'nachts slaapt hij zo 11 tot 12 achter elkaar door!! op bed!

6. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Heb net hetzelfde probleem en word er stilletjes aan gek van!

Hij slaapt telkens 40minuutjes en wordt dan vanzelf wakker, spuugt z'n fopspeen uit en begint te zeuren.
    Probeer al enkele dagen van 'm wat langer te laten liggen (want hij ziet er ook echt nog moe uit :( ) maar het helpt hier dus echt niet.
    Geef 'm z'n fopspeen wel zo'n 20x terug, hij ziet me wegstappen en begint te huilen.
    Inbakeren wordt ie kwaad van (heb anders wel een superrustig kind, dus dat wil wel wat zeggen!)

Ik weet het eerlijk gezegd gewoon niet.. ?

Dacht dan van, sja, misschien heeft ie gewoon niet zoveel slaap nodig? Maar als ik 'm dan bekijk, na een tijdje (ongeveer anderhalf uur) is hij gewoon echt moe, rode ogen, geeuwen, lastig worden.
    Leg ik hem in bed, duurt het dikwijls een half uur totdat ie in slaap is, en na een dik half uur dus weer wakker.

Regelmaat ten over, alles gebeurd hier op vaste tijdstippen, maar meneer wil overdag bijna niet slapen.
    S'nachts gelukkig wel, maar dat is denk ik ook wel logisch.

Vind het wel vermoeiend zo, krijg niks gedaan, kan ook niet de héle dag met 'm bezig zijn...

Heeft iemand nog goede raad?

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Geen echte tips.

Dochterlief sliep snel door. maar overdag had ze het zelfde als jullie baby.s

Was al blij als ze eens een uurtje sliep en het is nu nog niet zo dat ze vaak 2.3 uur achter elkaar slaapt overdag.

Mijn advies is dus ga mee in het ritme van je kind en accepteer dat ze slapen zo als ze slapen dat scheelt al een hoop frustie en ja snap het zeker je komt nergens meer aan toe.

Was al blij als ik even een half uurtje zwangeschapspainga had als afleiding tussen de slaapjes door.:(

8. Regelmaat is niet hetzelfde als alles op het zelfde tijdstip. Regelmaat is vooral dat je volgorde van handelen steeds hetzelfde is. Dat je kindje dus weet wat het kan verwachten.

Mijn twee kids sliepen ook steeds maar 45 min. Dan weer schreeuwen. Heb me er bij de oudste tegen verzet. Zorgde alleen maar voor stress. Bij de tweede heb ik het op voorhand geaccepteerd. Scheelde mij een stuk.

Heb dan ook geen tips. Allebei mijn kids zijn heel langzaamaan overgegaan naar 1 ochtend dut en 1 middagdut. Nu zitten ze allebei nog aan de middagdut. Heb het gewoon laten gebeuren.
    Het slapen werd in eerste instantie niet langer, de tijd dat ze wakkerbleven wel.

Denk dat sommige kids nou eenmaal meer en langer slapen aan 1 stuk dan andere.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ja jij schrijft het zo als ik het eigenlijk ook bedoel accepteren haha.

Je kunt ze nu eenmaal niet dwingen:(

10. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    ja, bedoel natuurlijk ook dat alles in dezelfde volgorde gaat, weet heus wel wat regelmaat is.

Dus gewoon accepteren dat je kind niet slaapt, ook al is hij moe?

Mja, dat moet dan maar.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nee dwingen zou ik het ook niet willen noemen, maar hier is het dus door het langere tijd rustig houden op het kamertje wel "gelukt" en is ze uiteindelijk zelf langer gaan slapen aan een stuk. Ze wordt nog steeds vaak wakker na 40 minuutjes, maar rommelt even en slaapt dan weer door!

De truuc is dus om ze langer in de slaapsfeer te houden, en dat heel consequent volhouden (met elk overdag-slaapje). Het kost wel veel energie de eerste paar dagen, omdat je dus na elk kort slaapje een uur of nog wat langer bezig bent ze te sussen, troosten, rustig te laten zijn/worden, liedje zingen, beetje voeden, kortom in bed/rust/slaapkamer te houden zonder overstuur te worden.

Het gaat hier zeker ook nog wel eens rommelig en korter hoor, en een vast schema heeft ze absoluut niet. Maar elke keer dat ze uit zichzelf lekker 2 of zelfs soms 3 uurtjes slaapt ben ik erg blij! Voor haar en voor mij!

@Yukl: he ;), jij ook hier!

12. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    ik hou strak de 1,5 uur wakker zijn aan..
    soms gaat hij meteen na het drinken naar bed (3 minuten spelen) en soms wordt hij wakker en krijgt hij meteen de borst, net hoe het uitkomt.. is dat niet regelmatig?

zo nee, hoe zou ik het dan beter kunnen doen? steeds na voeding naar bed of juist na voeding spelen en dan naar bed en dan wakker en dan meteen voeden?

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Haha al gereageerd in je andere topic. Ja ik vind het ook best lastig, ze vaart hier wel bij de RR voor het langer slapen, maar het voeden op verzoek is dan wel een beetje weg - behalve dat ze met trek wakker wordt en het direct voeden dan natuurlijk wel op haar verzoek is. En mocht ze tussentijds willen drinken, bijvoorbeeld als we weg zijn en ze vindt het spannend ofzo, of als ze ergens door langer wakker is dan ik normaal zou doen, dan krijgt ze natuurlijk ook.

14. Blossum

Blossum Bekend lid

21 nov 2009
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ventje doet ook alleen maar hazenslaapjes van 45 minuten (als hij ze al doet...) Maar hij wordt nu ook behandeld voor een beknelling en daardoor sliep hij ook heel onrustig. Dus ik hoop stiekem een beetje dat het slapen beter gaat als de beknelling weg is.

Heeft jouw kindje wel genoeg aan de korte slaapjes?

15. fafje

fafje Niet meer actief

heeft je kindje nooit na zo'n standaard babyslaap cyclus zelf weer in slaap kunnen vallen? wellich moet je em da echt even leren...
    Als ie dat wel kon normaal...dan vind ie het waarschijnlijk genoeg..mijn zoontje doet sinds een week ochtend 1 uur, middag 3 uur en daarna nog 1 of 2 hazeslaapjes...
    Maar tijdens zijn middagdut van 3 uurtjes wordt ie ook om de 45 min wakker, alleen dan wil ie zn speentje ofzo en slaapt ie verder, wilt nog niet opstaan

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    op deze leeftijd deed mijn zoontje ook moeilijk, maar 50 mn is eigenlijk geen hazeslaapje.15mn is dat wel.dat had ik dus ook een tijdje, en moeite met in slaap komen.tegen 8 maanden oud begon hij langer te slapen 2 uur of zo 2x. nu 1 slaapje en 3uur lang meestal. sommige kindjes kunnen niet lang slapen. mijn jongen leek verder prima.vrolijk, sociaal en aktief.en heeft goed gegeten en gegroeid en goed ontwikkeld. daarom vond ik dat normaal voor hem. het is vervelend maar het gaat vanzelf weer over.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja dat is wel een goeie vraag erbij, mijn dochter heeft er wel last van als ze te weinig slaapt, ook al "doet ze dit zelf". Ze blijft dan de hele dag erg alert en druk, krijgt bibberige beweginkjes, blijft ook 's nachts erg wakkerig, en gaat de tweede dag huilen om "niets", tot ze ineens een enorme oversture huilbui heeft, puur van vermoeidheid volgens mij.

Daarom ben ik wel vrij oplettend op het voldoende tot rust laten komen van haar en dus langer slapen. Als ze dan overdag weer beter slaapt, drinkt ze ook beter, en slaapt ze 's nachts ook langer, en rustiger. Ze is dan ook echt uitgerust en ontspannen vrolijk, ipv hyperig alert zeg maar.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    natuurlijk dat maakt enorm verschil.als het kindje verder helemaal ok is dan moet je het niet dwingen.

19. susy26

susy26 Niet meer actief

ons manneke heeft ook overdag soms aan een half uurtje genoeg en dan wer 1,5 uur. en net wat er gezegd word, kind regelt het zelf en wat ie nodig heeft.

20. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    even iets melden;

Sinds gisteren heb ik de wieg verplaatst, van de woonkamer naar de eetkamer (waar we niet eten, maar goed, daar staat onze grote tafel enzo)...
    Had al langer het gevoel dat hij daar misschien beter zou slapen, dus dacht; testen!

Hij heeft vandaag echt heerlijk geslapen!! :D

Misschien was wilde hij dus wat afzondering.

Het is toch altijd zoeken he!

Verder wil hij sinds 2 dagen alleen maar op z'n rechter-zij slapen. Is dat erg? De hele nacht + de slaapjes overdag op één zij?

Deel Deze Pagina