Nu je in 2014 moet betalen per container die je aan de weg zit, willen we nu toch écht meer gaan afval scheiden. Glas en papier deden we al, maar nu dus ook plastic. Alleen.... waar laten jullie alle bakken? We hebben nu dus een vuilnisbak in de keuken voor het restafval, een bakje op het aanrecht voor het organisch afval en een kartonnen doos in de kast voor het papier. Waar laten jullie het plastic? Ik verzamel het nu steeds in een plastic tas ( wat zo vol zit) en "leeg" die dan in de daarvoorbestemde zak, die ik in de schuur heb liggen... maar merk dat het me nu al tegen staat om steeds de kou in te moeten... Dan nog maar een afvalbak kopen?? Hoe doen jullie dat? ( scheelt trouwens een boel afval zeg, wat nog overblijft!!)
Hier staan de containers (de grijze, groene en de papierbak) buiten naar de schuur en in de schuur heb ik ren tas voor het plastic en een doos voor het glas. Ik breng het dan gewoon meteen daarheen als ik afval heb. Ik heb alleen een vuilnisbak in de keuken voor al het restafval. Ik loop dus heel vaak op en neer .
De oude afvalbak was kapot (deksel ging niet meer "vanzelf" omhoog) en die gebruik ik nu voor het plastic afval. Ik heb dus 2 afvalbakken in de keuken staan en 'n paar dozen voor het oud papier.
Ik heb het geluk van een ruime berging, dus daar heb ik een trofast kast van ikea (de schuine variant) staan met 6 bakken: 1 papier 2 glas voor de glasbak 3 plastic (zo'n zak voor het plastic past er niet helemaal in, maar goed genoeg) 4 Statiegeld flessen 5 bak voor wc rolletjes en keukenrolletjes (heb ik al een paar keer een juf blij mee gemaakt) 6 Klein bakje met wat losse rommeltjes voor buiten. Krijtjes, balletjes enz. Dan heb ik in de keuken een grote vuilnisbak voor het restafval en een kleinere voor het groenafval, daar zit ook zo'n biologisch afbreekbare zak in. (ik heb er trouwens wel een brabantia vuilnisbak voor gekocht, die sluit namelijk goed af. Ik had eerst een goedkope met zo'n flapklep, maar dat gaat stinken) Ik heb wel een papiercontainer, maar ik heb geen zin om voor elke gelezen krant naar buiten te lopen. Ik leeg de papierbak ongeveer 1x per week. In de plastic bak kan dan ongeveer een volle zak plastic die ik dan weer in de schuur knikker als hij vol zit. Zo heb ik geen open zak in de schuur staan, want daar komt weer allerlei ongedierte op af.
wij hebben hier 3 bakken van de gemeente, 1 papierbak, 1 gft bak en een grijze bak. Deze staan in de voortuin en meestal loop ik meteen naar de voortuin om het weg te gooien in de goede bak. (als ik aan het koken ben verzamel ik spul in een lege verpakking en gooi t bij het afruimen weg) Mijn vuilnisbak in de keuken gebruik ik dan alleen voor plastic (want het is een open keuken en ik vind alle andere dingen stinken). Voor lege flessen heb ik een plank in de schuur leeggeruimd.
Wij hebben het oud papier in de schuur staan even als de plastic tassen die hier vanuit de gemeente worden uitgegeven en dat scheiden wij dan ook daar. Gelukkig hier ruimte genoeg. Wij hebben voor de containers een aparte afdak in de tuin. Maar het klopt het scheelt veel. O en het glas hebben wij ook een aparte bak voor in de schuur als deze vol is brengen wij het glas weg. Batterijen etc ook een apart bakje en die leveren wij dan in.
Een vuilnisbak in het keukenkastje voor alle gft en restafval. Vol > Buiten in de grijze kliko. Een plastic zakje aan het haakje voor het plastic afval. Vol > Buiten in de plastic vuilnisbak. Vol > garage Een mand voor oud papier. 1x per week > Kartonnen doos is garage. Een mand voor blik en glas. 1x per week > Sorteren in 2 plastic bakken in de garage.
Hahaha, zo te lezen ontkom ik gewoon niet aan meerdere bakken!! Jammer dat ik niet zo'n ruime berging heb... al heb ik wel een overkapping in mn tuin waar evt nog een bak kan staan. Misschien dat ik zoiets wel doe voor het plastic of restafval. Ik loop alleen liever niet voor elk wissewasje, "spaar" het dan liever op om het daarna 1x daags te deponeren. Misschien idd dan toch een plastic zak aan een haakje ergens om te sparen..
Plastic doe ik in een plasticzakje die ik mee krijg uit de winkel/groente boer, als hij vol is, knoop er in en ik leg hem buiten tot ik boodschappen ga doen, dan gooi ik hem daar weg.
Ik loop gewoon steeds naar de bak toe. Ga niet mij hele keuken of met bakjes zetten ofzo. Plastic heb ik bij de bijkeuken, dus de is lekker dicht bij. Rest moet ik toch echt even naar buiten.
Bestaan er nog geen prullenbakken met drie vakken? Anders zou ik een prullenbak kopen met twee vakken. Eentje rest en eentje plastic. Groen is hier maar twee keer per dag (met fruit en aardappels schillen) dus die zou ik dan steeds naar buiten lopen. Oud papier heb ik een bak staan in de trap kast. Hier gaat oud papier glas groen plastic en rest allemaal in dezelfde container. De hele staat gooit het daar in. Dus verder geen ervaring
Ik ben heel benieuwd wat jullie per jaar betalen als je per leeging betaald! Bij ons betaal je per jaar 260 euro voor afval, dat is 10 euro per leeging want grijze container komen ze 1xper 2 weken legen. Plastic moet je naar speciale punten brengen... Wij scheiden alleen oud papier maar soms beland er ook wat papier in de container.
ik weet niet exact wat we nu betalen, maar we betaalden een vast bedrag voor het huren van de container zelf. We hebben een grote genomen toen we kinderen kregen ( luiers en toch meer restafval). Nu betaal je 6 euro dacht ik per keer aan de wegzetten, naast het huurbedrag per jaar?
Wij hebben 1 groene bak (dient ook als grijze maar met scheidingswant) voor normaal grijs en groen.. En plastic blauwe bak. Dat scheid ik dan ook wel maar verder doe ik weinig moeite moet ik zeggen..
Wij gaan een vast bedrag betalen, 125 euro. Daar bovenop nog een keer 6 euro per leging. Dat is normaal gesproken om de 14 dagen. Dus in totaal: 26*6 + 125 = 281 euro. Dat is dus als ik de container elke 2 weken laat legen. Bij de Avri zeggen ze zo leuk: Afval scheiden loont! Nou, ik betaal nu 216 euro. Het nieuwe systeem is dus 65 euro duurder. Om kiet te spelen zal ik mijn container 11 keer minder aan de straat moeten zetten. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, want over het algemeen scheid ik het afval al goed en ik heb na 2 weken wel wat ruimte over in de container, maar niet genoeg om er nog 2 weken mee te doen. Overigens berekenen ze de kosten voor het legen pas achteraf, dus die rekening komt dan in 2015 pas.
Hier 1 zak van de gemeente voor restafval - elke week ophaling (niet verplicht uiteraard) Daarnaast 1 zak van de gemeente voor PMD (blikjes, melkbrikken en PED) - ophaling om de 2 weken En papier - ophaling elke maand Daarnaast gaat hier GFT op de composthoop. En glas gaat naar de glasbak. Voor rest en PMD hebben we bakjes in de keuken. Als die leeg zijn, gaan ze naar de zak op 't terras. Glas staat ook in een bak op 't terras. GFT hebben we een emmertje staan in een keukenkast dat af en toe geleegd wordt achter in de tuin. Papier staat in een hoek in de living. "Gewoon plastic" scheiden wij niet en dat gaat gewoon bij 't restafval.
Wij betalen overigens het restafval per zak / per rol. 2.5 euro voor een zak van maximaal 15 kilo (25 euro voor een rol van 10 zakken). PMD is dacht ik iets minder duur. En papier is gratis. Daarbovenop komt de gemeente elk jaar met een mooi factuur voor afvalophaling (geen idee meer hoeveel dat juist was) en al gelezen dat ze er binnenkort nog een extra factuurtje van 60 euro vanuit de provincie tegenaan kwakken.
GFT en grijs gaan bij elkaar in hier. We hebben buiten 3 containers; grijs, groen en papier. Zelf heb ik nog een ton buiten staan waar een grote plastic zak van de gemeente in hang, daar verzamelen we plastic in. Glas gaat bij ons in een krat. Bij ons werden de groene en grijze containers om de 2 weken geleegd, de grijze word vanaf 2014 nog maar eens in de maand geleegd. Dis wordt dus ook groen afval sorteren voor ons!
we scheiden hier ook omdat we per keer moeten betalen in kastje onder grootsteen hebben we een bak voor plastic en prullenbak voor rest verder in schuur het volgende:: zak voor pakken sap/joghert, bak voor papier bak voor glas en blik en nog een zak voor de luiers in voorraadkast staat 1 bak waar ik bovenstaande dingen in gooi en als die vol is ga ik naar schuur om het te scheiden