enkele vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door emmelie83, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emmelie83

emmelie83 Lid

20 nov 2012
    10
    0
    0
    Beste lactatiekundige,

Ik heb een zoontje van 4,5 week oud die borstvoeding krijgt via een tepelhoedje. Ik voed op verzoek en zit meestal aan de 7 voedingen.
    Ik heb veel melk en een hele sterke toeschietreflex. Aan de borst drinkt hij enorm snel en gulzig. Hij drinkt per keer maar uit 1 borst en is meestal binnen 5 tot 10 minuten klaar. Hij hoeft er weinig moeite voor te doen want de melk loopt/spuit er zo uit.

Na de voeding is hij bijna altijd zeer onrustig (hoofd naar achteren gooien, met armen en benen maaien) en huilt hij flink. Ook spuugt hij redelijk veel. Sinds een week heeft hij medicijnen omdat de huisarts dacht dat het huilen na de voeding mogelijk door reflux wordt veroorzaakt. Tot nu toe merken we nog helaas nog geen verschil.

We hebben nu twee keer geoefend met afgekolfde melk uit een flesje (in de hoop dat hij dan minder onrustig zou zijn na de voeding).
    Vandaag hebben we voor het eerst een hele voeding uit de fles gegeven. Ik heb een dr. Browns fles met fase 1 speen (kleinste gaatje) gebruikt. Ook uit de fles dronk hij enorm snel en gulzig. Ik had 120 cc in de fles gedaan (dat leek me al wat aan de ruime kant). Deze fles had hij echter in 8 minuten leeg.
    Hierna huilde hij weer een kwartier lang ontroostbaar. Omdat ik me afvroeg of hij soms niet genoeg had gedronken (hij was immers niet zelf gestopt met drinken, ik was gestopt omdat de fles leeg was). Ik heb toen nog 30 cc in de fles gedaan, maar na 10 cc stopte hij zelf met drinken en begon weer flink te huilen (het was dus waarschijnlijk toch geen honger).

Ik vind het erg sneu dat hij zo veel huilt en last heeft na de voedingen. Ik dacht altijd dat baby's na een voeding lekker tevreden zouden moeten zijn...

Concrete vragen:

- Hoeveel is normaal om te drinken uit de fles? Als hij een fles van 120 cc helemaal leeg drinkt, moet ik hem dan daarna nog meer aanbieden?

- Heb je misschien nog een advies voor ons om de onrust na de voeding te verminderen?

- Is het een idee om een andere fles/speen te gebruiken wanneer we hem afgekolfde melk uit een flesje geven? Zo ja, welke is het meest geschikt voor snelle drinkers?

- Zou het kunnen dat de onrust na de voeding veroorzaakt wordt door een allergie? (mijn man is zeer allergisch voor noten en had vroeger als kind veel last van eczeem en astma). De huisarts denkt van niet. Wat is uw mening hierover?

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat u tips voor ons heeft!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi

1) Moedermelk mag je je kleintje onbeperkt geven. Heeft hij dus nog trek, dan mag je gerust nog wat geven.

2) Ik heb het idee dat je kleintje voornamelijk voormelk binnen krijgt aan de borst. Dit door je productie en het korte drinken van je kleintje. Van veel voormelk kunnen kleintje ook darmkrampjes krijgen. Kolf eens 2-3 minuten melk af en leg daarna je kleintje aan de borst. Dan bereikt hij wat eerder de vettere achtermelk. Dan is ook je eerste toeschietreflex weg, waardoor hij mogelijk rustiger drinkt.

3) Je kan een Breastflow fles gebruiken. Bij deze fles moet je kleintje het door 2 spenen heen zuigen en dat kost meer moeite en zal langzamer kunnen gaan. Deze koop je bij lactatiekundige bij jou in de buurt en soms apotheken.

4) Allergie. Eet je zelf noten? zo ja, wordt je kleintje dan na die voeding onrustig? Anders denk ik niet dat de onrust door de allergie komt.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina