Het leed dat kolven heet

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Elmo, 15 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Goedenavond!

Toen mijn zoontje 3.5 mnd was ben ik weer gaan werken.
    3 vaste dagen in de week. Hij gaat die 3 dagen naar het kdv.
    Hij drinkt prima uit een flesje en vindt gekolfde of ontdooide melk prima te drinken.
    Fles gaat mooi leeg.

Nou is mijn opbrengst niet super te noemen. Tussen de 120 ml en 140 ml. Hij zat al gauw op 150 per fles en inmiddels op 160 (6400 gram nu). Door wat tips van anderen had ik ineens een opbrengst van 190 ml. Dit heb ik maar 1x voor elkaar gekregen.
    Nu lijkt het steeds moeizamer te gaan.

Ik krijg van mezelf heel snel een tsr. Beide borsten lopen dan heel hard. Tot zo'n 50 ml per kant en dan houdt het op. Ik heb al van alles geprobeerd. Warme drankjes, lekker relaxen, foto'tjes kijken, een tijdje wachten tussendoor...
    Soms krijgt ik alsnog een tweede keer een tsr maar soms wil dit al niet. Door masseren krijg ik er nog een beetje uit maar het houdt niet over.
    Het is op deze manier een zeer pittig klusje om de flessen voor het kdv vol te krijgen.
    Wat ik tekort kom kolf ik op mijn vrije dagen bij / af maar het moet niet gekker worden.
    Ik ben inmiddels zo'n 2x ongesteld geweest (zat wel een maand tussen) dus het zou kunnen dat er iets van een cyclus bezig is, maar waar precies?

Mijn concrete vraag is eigenlijk:
    Hoe kan het dat mijn tsr zo snel komt, zo goed is maar dan maar zo kort duurt. Daarna komt er haast geen druppel meer.
    Ik kolf met de mini electric Plus van Medela.
    Ik heb een aparte kamer, met mooi uitzicht op een leegstaande verdieping. Voel me dus ook niet opgejaagd ofzo.
    Word er moedeloos van.

Alvast bedankt.
    Elmo

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Elmo,

Misschien moet je je er niet zo vreselijk druk om maken. Jouw baby krijgt er heus niks van als er af en toe wat tekort is aan moedermelk en er wat kunstvoeding bij moet.
    Wat ik lees in je mail: je gebruikt de mini-electric en dat is een vreselijk herrie-ding. Dit zou eea kunnen blokkeren bij jou. Maar misschien vind je de overstap naar een ander aparaat te veel van het goede.
    De Ameda is goed (te bestellen via internet) en de Medela Pump in Style is ook veel geluidlozer.

Verder zou ik gewoon zo vaak als je kunt even kort kolven, en de dagen dat je thuis bent heerlijk aanleggen. Sommige mensen kolven nou eenmaal niet zo gemakkelijk.

groet
    Linda

Deel Deze Pagina