voeding vragen.

Discussion in 'Zwangerschap' started by 86Elise, Jan 2, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 86Elise

86Elise Actief lid

Nov 19, 2011
    349
    50
    28
    Hallo allemaal,

Op dit moment weet ik nog maar een paar dagen dat ik zwanger ben van de tweede super leuk!
    Alleen ook wel erg spannend,ik heb op dit moment niet echt klachten nog.Alleen erg snel moe..maar dan kan natuurlijk ook door deze dagen komen.

Maar vier jaar geleden was ik zwanger van de eerste en ik heb voor de zekerheid nog even lopen zoeken wat ik nu wel en niet meer mag eten.En het lijkt wel of de "regels",nog meer verscherpt zijn.

Dus ik vroeg mij aan paar dingen af;

*Mag je nog 1x pwk een pizza met evt salami?
    *Mag je gegrilde of York ham?
    *Is drie koppen thee op een dag eigenlijk al te veel?
    *Kun je eten ook twee dagen in de koelkast bewaren
    zoals soep?
    *En een paar keer per week een stuk chocolade incl wat koppen thee is dat zo slecht?
    *Brie van president?

Dit at en dronk ik 4 jaar geleden wel genoeg maar als ik dat allemaal zo lees ga ik nu ineens erg twijfelen.
    Bedankt alvast voor het antwoorden.

2. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    waarom kijk je niet op voedingscentrum.nl? Daar staat alles wat je beter niet kunt eten.

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou er niet zo krampachtig mee omgaan. Natuurlijk moet je geen groot risico gaan lopen, maar panisch bij alles afvragen of iets wel of niet mag is ook nergens voor nodig.

4. Arr

Arr Actief lid

Aug 24, 2012
    249
    3
    18
    Asjeblieft zeg.. niet zo paniekerig! Je moet niet overal ineens over gaan twijfelen. Beetje met beide benen op de grond hoor!

5. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

Oct 5, 2014
    505
    589
    93
    Als ik dingen op internet lees ga ik me soms vreselijk schuldig voelen. Vraag me echt af of ik dan zo laks ben.. maar als ik er even reëel over nadenk; ik rook niet, ik drink niet (of een enkel slokje wijn uit t glas van mn man na) en ik eet geen rauw vlees. Ik denk dat je dan al een heel eind op weg bent. Zwangere om me heen hoor ik ook klagen dat uit eten en feestjes niet leuk meer zijn..Het valt allemaal reuze mee hoor! Je kleine heeft ook gewoon veel voedingsstoffen nodig en NL is een veilig land.
    Ik heb zelfs wat gerookte zalm op, wat volgens sommige ook echt uit de boze is.
    Doe waar je je goed bij voelt en denk goed na, maar maak je vooral niet te druk.

6. Kitty01

Kitty01 Actief lid

Sep 30, 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lust je geen rooibosthee of groene thee? Daar zit geen theïne in, dus mag je onbeperkt drinken. En ipv gewone koffie zou je cafeïnevrij kunnen drinken (of mengen), scheelt ook weer. En inderdaad , op de site van het voedingscentrum staat een goed overzicht . En gefeliciteerd met je zwangerschap!

7. Biancas

Biancas Lid

May 4, 2012
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    De producten die jij aangeeft heb ik allemaal gewoon gegeten. Met name de brie van President (in het koelschap van de supermarkt). Salami heb ik ook op de pizza gegeten. En de rest ook gewoon gedronken/gegeten.

8. Proudmommy80

Proudmommy80 Actief lid

Oct 17, 2015
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik vind het heel normaal dat je jezelf afvraagt of bepaalde dingen wel of niet mogen hoor!

Ik was ook voorzichtig tijdens mijn zwangerschap vorig jaar.

Salami at ik niet.
    Brie uit de supermarket mag je eten. Het gaat vooral om de rauwe melk (au lait cru).
    Listeria is een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken. De kans op besmetting met Listeria is klein maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Vooral zwangere vrouwen moeten oppassen omdat het bij die groep kan leiden tot een miskraam of vroeggeboorte. Listeria is vooral te vinden in langdurig gekoeld bewaarde producten die zonder verhitting worden gegeten. Risicoproducten zijn rauwmelkse zachte kaas, voorverpakte gerookte vis en rauwe dierlijke producten.
    Zwangeren, maar ook ouderen en mensen met een verzwakt afweersysteem, kunnen deze risicoproducten beter vermijden.
    Verreweg de meeste kaas in Nederland is gepasteuriseerd (verhit) en dus veilig. Als een kaas gemaakt is van rauwe melk, dan staat dit op het etiket met de term ‘au lait cru’. Vooral kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan zoals schimmelkazen van rauwe melk zijn riskant. Voorbeelden hiervan ‘Camembert au lait cru’, ‘Reblochon kaas’ en ‘brie de Coulommiers’. Kwark, cottage cheese, hüttenkäse en smeerkaas zijn verhit en zijn veilig.

Bepaalde thee soorten mogen niet, maar dat moet je even opzoeken. Rooibos bijvoorbeeld mag je juist onbeperkt en die chocola moet je gewoon lekker nemen! :)

En als je ergens over twijfelt dan laat je het toch lekker staan! Die 9 maanden zijn ook zo weer voorbij!

Succes met je zwangerschap!

9. Kyra77

Kyra77 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,979
    552
    113
    gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
    op deze link vind je alle informatie in een handig schema
    Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap? | Voedingscentrum

en idd wat hier boven al omschreven staat: niet te krampachtig mee omgaan. het eerste wat de vk zei bij mijn ma: ligt niet aan jou of wat je wel of niet hebt gegeten/gedronken.

eetsmakelijk;)

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Alles wat je hierboven noemt mag je gewoon.
    Drie koppen (zwarte) thee deed ik zelf niet, maar het mag wel.
    Gefeliciteerd! En lekker genieten!

11. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ik zou lekker alles op dat lijstje blijven doen. Voor mijn gevoel zijn adviezen vermengt geraakt met echte harde regels. Eet gewoon geen rauw vlees, geen rauwe vis of gerookte vis, kijk sowieso uit met alkes vaccuum verpakt qua vlees/vis, geen rauw ei, geen alcohol en niet roken en dan ben je er echt voor bijna 100% al qua wat echt gevaarlijk is.

En dan doe je cafeïne, zoute vleessoorten, leverworst enzo gewoon met mate. Ik drink soms wel 5x iets met cafeïne op een dag en eet ook nog chocola. En soms eet ik 4 boterhammen met leverworst. Maar gewoon niet elke dag, dan komt het echt wel goed.

12. 86Elise

86Elise Actief lid

Nov 19, 2011
    349
    50
    28
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik weet ook niet waar ik last van heb dat ik nu zo krampachtig reageer :-s.

13. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,106
    1
    38
    Bij m'n eerste zwangerschap was ik ook heel krampachtig qua eten. Nu bij de tweede ben ik veel relaxter en houd ik me aan het volgende: geen rauw vlees, geen vacuüm verpakte gerookte vis of andere vacuüm verpakte producten, geen rauwmelkse kaas. Verder gebruik ik m'n gezonde verstand. Zo haal ik vis bij de visboer en niet uit de supermarkt.

Je kan het voedingscentrum aanhouden als richtlijn, echter vind ik dat zij heel streng zijn. Ik eet bv wel salami en gedroogde hamsoorten.

14. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    @Beertje: salami is rauw vlees dus daar zou ik toch mee opletten...

Ik heb al op meerdere websites gelezen dat groene thee niet goed is als je zwanger bent, zou bv weeen op gang kunnen brengen...
    In witte thee zit ook weinig theine.

15. moekkie

moekkie Actief lid

Nov 21, 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Salami is geen rauw vlees hoor. Maar het is wel bewerkt en bevat veel e nummers en kan lang bewaard worden, vandaar dat listeria gevaar. Ik zou het eerder niet eten omdat het gewoon niet gezond is, maar af en toe kan geen kwaad en dan na openen max 2 dagen in de koelkast bewaren. Op de pizza wordt het sowieso verhit dus dan doodt je sowieso de evt aanwezige bacteriën.

16. River733

River733 Lid

Oct 11, 2015
    76
    6
    8
    NULL
    NULL
    Nog een tip als je net zoals ik niet van groene of rooibosthee houdt: theïnevrije thee van Zonnatura. Smaakt prima!

17. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,253
    13
    38
    Haha nou alles wat jij noemt doe ik gewoon hoor :p ik drink 2 liter thee per dag. Pizza op zn tijd. Chocola is helemaal een ramp bij mij :p ham op boterham elke dag. Ik bewaar dingen wel is langer dan dat in de koelkast en ven nog steeds zwanger ;)

18. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,106
    1
    38
    Salami wordt afgeraden vanwege vermeend gevaar op toxoplasmose besmetting, niet op listeria. Maar zoals al werd gezegd, salami is geen rauw vlees maar bewerkt. Maar door het hoge zout gehalte overleeft de toxoplasmose niet. Vandaar dat ik het dus gewoon eet. Met mate, maar dat doe ik met alles. Gelukkig heb ik ook een heel nuchtere vk die me met beide benen op de grond houdt.

19. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ik drink gewoon elke thee, alleen geen gekke kruidenthee.

20. Maartje2013

Maartje2013 Actief lid

Sep 9, 2012
    122
    0
    0
    Ik drink thee en koffie als ik daar zin in heb. Max vier koppen koffie op een dag. Ik heb nog nooit gehoord dat chocolade niet zou mogen en ik doe nu ook net alsof ik dat nooit gehoord heb ;)
    Inderdaad gezond verstand, gezond en vers en alles goed wassen. Zelfs als je iets 'verkeerds' eet, is de kans maar heel klein dat je toch besmet wordt. En sommige dingen zijn lastig te controleren, bijvoorbeeld of je sla is gewassen in een restaurant.
    Wat ik wil zeggen is dat het meestal goed gaat. Er zijn in Nederland geloof ik maar 40 tot 60 listeria gevallen per jaar.. En zullen zeker niet allemaal zwangere vrouwen zijn...
    Probeer op te letten, maar voel je niet schuldig als je een keer twee boterhammen met leverworst eet, het zijn richtlijnen

Share This Page