Ik wil binnenkort gaan beginnen met kolven. Over een week of 7 ga ik weer 4 dagen per week werken en wil m'n zoon graag tot 6 maanden volledig BV blijven geven. Nu vind ik het heel moeilijk om een geschikt apparaat te kiezen. Elektrisch, in elk geval (lijkt me véél handiger dan handmatig). Maar dan: enkel- of dubbelzijdig? Dubbelzijdig gaat vast sneller (ongeveer 2 keer zo snel, denk ik..), maar dan heb je géén handen vrij. In de kraamtijd heb ik een paar dagen gekolfd met de Medela Symphony en toen had ik écht twee handen nodig om de flesjes vast te houden. Dan kwam ik er dus eigenlijk al één tekort om de knoppen van het apparaat te bedienen. En het lijkt mij wel handig om tijdens het kolven op kantoor iets te kunnen lezen (boek, tijdschrift of op de pc) en dan wil ik toch wel een hand vrij hebben. Waar heb jij voor gekozen en waarom?
Bri, ik gebruik de medela swing dit is een enkelzijdige kolf, ik vind het ook prettig om een hand vrij te hebben, zit al gauw een half uur te kolven en dit 2 a 3 keer per dag. Dan kan ik nog eens een spelletje op mijn telefoon doen! IK ben erg tevreden over de Medela swing, is erg makkelijk in gebruik en ook belangrijk erg stil.
Ik kolf dubbelzijdig met de PISA. Ik druk het linker flesje met de elleboog/onderarm van mijn linkerarm tegen mijn lichaam. Het rechter flesje houd ik vast met mijn linkerhand. Zo heb ik mijn rechterarm nog vrij. Snap je ?
Ik heb een ameda lactaline (www.vosmedisch.nl) Is niet duur en ben er erg tevreden mee. Zeker als je meerdere malen per dag en per week moet kolven is een dubbele zoveel fijner, je hebt sneller een tsr en je bent sneller klaar. Een enkele doet zijn werk ook wel, maar vind ik persoonlijk vooral makkelijk voor het incidentele kolven voor een avondje weg ofzo En tja ik was na 10 minuten meestal wel klaar. Maar ik kon ook met een dubbele wel een tijdschrift lezen hoor, t is alleen wel even oefenen
Ik kolf dubbelzijdig, maar met een electrische en handkolf tegelijk. Ik heb de Medela Swing en de Medela Harmony. Ik doe bij de electrische een spuugdoekje onder m'n borst, kolf erop en dan de sluiting van m'n voedingsbeha dicht. Als hij dan aan staat blijft hij goed vast zitten en kan ik met die hand makkelijk een boekje lezen. Ík heb een handkolf erbij gekocht omdat het idd twee keer zo snel gaat. Gaat prima zo hoor!
Ik heb de Medela PISA en lees ook een tijdschrift als ik kolf. Ik kolf per sessie zo'n 2x 8 minuten. Als ik een bladzijde wil omslaan, klem ik het borstschild tussen mezelf en de tafel. In principe hoef je je kolf niet te bedienen als je kolft, je zet 'm aan, zet de borstschilden op je borsten en als je klaar bent, haal je ze eraf en zet je de kolf uit. Alleen als je eerder naar de kolffase wil, moet je het knopje indrukken, maar dat lukt ook wel (net als blz. omslaan).
Heel erg bedankt voor de snelle reacties! (ik blijf nieuwsgierig naar ervaringen, dus blijf vooral posten) Zo te lezen is het wel te doen om dubbelzijdig te kolven en toch (af en toe) een hand vrij te hebben. Kwestie van oefenen...
hoi Bri, ik kolf het best dubbelzijdig. heb een poosje half elektrisch en half handmatig gekolfd en ben uiteindelijk overgegaan op dubbelzijdig handmatig (met twee handkolven dus). werkt bij mij verreweg het best en het snelst. heb op die manier ook op mn werk 3 dagen per week tweemaal per dag gekolfd. vond het ook fijn omdat je niet aan een snoertje zit en dus makkelijk overal kunt kolven. het is oefenen in het begin en je moet erachter komen wat voor jou het prettigst is. toen ik begon met een handkolf in de kraamweek (om even te oefenen) dacht ik meteen: dit is niks. ik heb toen een elektrische kolf gekocht maar ben toen het kolven beter ging naarmate ik wat langer bezig was weer teruggegaan naar handmatig. moeilijk te voorspellen dus. misschien handig om eerst een kolf te huren zodat je kan proberen wat jij prettig vind?
o, enneuh... met dubbelzijdig handmatig kolven heb je natuurlijk geen handen vrij nee... maar t duurt niet lang!
Ik kolf enkelzijdig en handmatig. Bij mij gaat handmatig eigenlijk sneller dan electrisch. Gewoon het vacuum vasthouden als je eenmaal tsr hebt. Denk wel dat dubbelzijdig sneller zou gaan maar zo gaat het ook goed. Zet altijd wel een extra bakje onder mijn andere borst zodat ik ook bij die borst gebruik maak van de eerste tsr.
Hier het zelfde, heb een Avent Isis nogwat handkolf en kolf full time. Gaat ideaal binnen een minuutje of 10 kolf ik 100 ml. Heb ook een ameda lactaline gekocht omdat ik dacht dat het sneller zou gaan maar werd echt misselijk van het gevoel! Maar ja, het is ook maar wat je gewend bent en heel persoonlijk....
Hier enkelzijdig met de Swing. Hij bevalt mij prima, is enkelzijdig en kan ondertussen nog lekker even computeren, administratie bijwerken, oftewel, andere dingen doen. Gaat de tijd wat sneller .
Ik heb in het begin ook met de Avent handkolf gekolfd en dat ging super! Maar op mijn werk lukte het voor geen meter met dat ding . Heb toen eerst een kolf gehuurd bij de kraamzorg om te kijken hoe dubbelzijdig electrisch beviel en toen meteen de Pisa gekocht. Ik vind het zoveel relaxter kolven! Kreeg ik op een dag met de handkolf met moeite 2 voedingen gekolfd, nu kolf ik dat makkelijk en vaak zelfs 3 voedingen!
Ik dubbel met de Medela Pump in Style. Het lukt me niet om handen vrij te hebben maar ik ben wel in 10 minuten- kwartier klaar.
Ik heb ook de medela pump in style (dubbelzijdig elektrisch). Inderdaad erg snel. Meestal kan ik 1 borstschelp in mijn beha 'klemmen', zodat ik een hand vrij heb. In 15 minuten hier 240 ml....
Bij de oudste enkelzijdig met een Avent Isis. Bij de jongste enkelzijdig met het handtrekkertje van Medela dat ik in het ziekenhuis bij de kolfset voor de ziekenhuiskolf kreeg. Ik had ook een Pump in Style staan, maar met die simpele dingetjes ging het allemaal al snel en makkelijk genoeg, en het scheelde wel aardig in de bagage die ik elke dag mee moest nemen naar het werk.
Goh, het wordt nu al bijna 50/50.... maar ik denk dat ik toch voor de dubbelzijdige, elektrische ga. Handmatig vind ik toch niet zo'n optie (ik heb vaak pijnlijke handen) en dan maar gelijk voor de dubbele. Het lijkt de meeste dubbelkolvende dames hier ook goed te bevallen. Fijn om al deze input te krijgen, het helpt me bij het maken van een keuze.
Je kunt ook eerst een dubbele huren bij de thuiszorg of zoals ik gedaan heb bij www.vosmedisch.nl, daar kun je huren en als het bevalt tot kopen overgaan. (dat was 2 jaar geleden in ieder geval zo) Ik liet zelf trouwens het kolfapparaat op mijn werk staan en nam alleen de spullen heen en weer die gesteriliseerd moesten worden. Voor thuis had ik een avent handkolf voor nood.
Ik ben toch voor de pump in style gevallen en heb nu 3 ochtenden nagekolfd (dus nadat Deane gedronken heeft). De eerste 2 dagen had ik al 120 ml; vandaag "maar" 50. Ben erg tevreden over de opbrengst! Maar of ik dat handsfree kolven onder de knie ga krijgen betwijfel ik... Nou ja, 't is in elk geval een mooi hebbeding Nu gaan we de kleine jongen weer leren om uit een flesje te drinken, hopelijk snapt hij dat snel. Allemaal bedankt voor het delen van de ervaringen.