Hoi! Ik ben momenteel 15 weken zwanger en hou ineens enorm vocht vast in onderbenen, enkels en voeten. Ze voelen pijnlijk en strak aan. Dit herken ik totaal niet van mijn eerdere zwagerschappen. Ik had zelfs geen dikke enkels met 39 weken zwangerschap in de zomer. Ik heb wel veel gezeten in de auto, maar ik vind het zo raar. Iemand ervaring met zo vroeg al vocht vasthouden? En wat kun je eraan doen?
Langdurig zitten, weinig bewegen en/of veel staan kan zorgen voor vocht in de benen. Kan het misschien komen door het warme weer dat je veel vaker stil hebt gezeten als anders? En misschien was het toen je een eerdere zwangerschap hoogzwanger in de zomer was zo dat het minder warm was buiten en je daarom meer bewoog dan nu? Maar veel autorijden helpt ook niet mee natuurlijk. Misschien wat vaker een tussenstop maken en dan een klein loopje doen als het kan. Steunkousen kunnen helpen het vocht af te drijven.
Ik had dat deze zwangerschap ook ineens na een aurorit van 10 uur. Paar uur later helemaal opgezwollen. Dag erna veel geplast en dag daarna was het weer zo goed als weg. Hopelijk lag het daaraan!
Bedankt voor je reactie! Gelukkig kan ik nu zeggen dat het dit bij mij ook waarschijnlijk geweest is. Volgende dag was het gelukkig weer voorbij.