Zwanger op Curacao

Discussion in 'Zwangerschap' started by geneeke, Jul 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female
    Hey allemaal,

ik ben 24 jaar, woon op Curacao en ben nu 6 weken en 1 dag zwanger.
    Pas 3 maanden gestopt met de pil onder het mom "we zien het wel, en het komt wanneer de tijd ervoor is' en dan toch wel geheel onverwachts een positieve test. Kon het ook niet geloven dus heb er 3 genomen tot groot geschater van vriendlief. Achteraf wel wat symptomen ; extreem moe, hele erge haaruitval, zwart zien voor ogen. Maar pas toen ik droomde dat ik een positieve test had ging er de volgende ochtend een lampje branden..

Ik zou het leuk vinden om wat contact te kunnen hebben en te praten over zwanger zijn en natuurlijk iedereen zijn verhaal te horen :)

Ik heb 27 Juli de eerste afspraak bij de verloskundige dan ben ik 9 weken precies. Kunnen ze dan al echt wat zien, en wat kan ik allemaal verwachten? Ben me natuurlijk suf aan het zoeken op internet maar zou het leuk vinden om andermans ervaringen te kunnen horen.

alle dames die ook zwanger zijn van harte gefeliciteerd en ik hoop dat we elkaar kunnen steunen en helpen

Geneeke

2. Jajo

Jajo Fanatiek lid

Aug 7, 2015
    3,462
    904
    113
    Hey meid, gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat fijn dat het zo snel gelukt is ook. Ik denk dat veel vrouwen hier meerdere testen gedaan hebben! Met 9 weken kun je al echt een inimi mensje zien! Je zou even kunnen googlen op echo 9 weken, maar er zijn hier ook vast dames die een echo foto kunnen showen van 9'weken

3. Bumpie

Bumpie Bekend lid

Dec 28, 2015
    864
    523
    93
    Kijk je uit voor dat vervelende virus?

4. Jajo

Jajo Fanatiek lid

Aug 7, 2015
    3,462
    904
    113
    Ja daar dacht ik ook gelijk aan

5. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

Nov 5, 2010
    4,050
    938
    113
    Female
    Gefeliciteerd!

Wat leuk zwanger op Curacao! Heb zelf 3 jaar op Curacao gewoond, heerlijk wonen!

Ik weet dat een ziekenhuis bevalling daar bijna standaard is of in een kraamkliniek!

En is het zika virus daar idd nog actief?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Met 9 weken zie je al een heel mooi kindje! Geniet ervan!

7. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female
    Bedankt allemaal voor jullie reacties, doet me goed!

Nou ik moet heel eerlijk zeggen dat het echt allemaal overdreven word op de media in Nederland hoor.. hier hoorde je er amper iets over en nu helemaal niet meer. Zelfs de huisarts heeft er niks over gezegd toen ik er was ivm mijn zwangerschap dus ik ga me er niet druk om maken :)

In het gesprek met mijn huisarts gaf hij aan dat hij liever niet had dat ik naar de gynaecoloog (dus ziekenhuis) ging tenzij echt niet anders kan. Volgens hem hebben ze heel weinig aandacht voor je, een co-assistent helpt je in plaats van de gynaecoloog zelf die je blijkbaar weinig tot nooit echt zelf ziet. Ook zei hij dat ze per controle maar 10-15 minuten de tijd voor je nemen. Hij heeft me geadviseerd om naar een verloskundige te gaan, ze neemt blijkbaar elk bezoek 30-45 minuten de tijd voor je en is een hele lieve vrouw van begin 30.. ik ga gewoon het eerste bezoek naar haar toe en mocht ik geen klik hebben of mocht ik me er niet fijn bij voelen dan ga ik gewoon op ziek naar iemand anders.. denk dat het wel bevallen in de kraamkliniek word inderdaad, thuisbevalling zie ik hier niet zo zitten op een of andere manier..

Heb afgelopen dagen en vandaag echt last van kleine krampjes, ook elke keer als ik naar de toilet moet kijk ik bij het afvegen of er geen bloed bij zit.. ben echt een beetje bang door alle verhalen die je hoort. Mijn vriend zegt dat ik gewoon positief moet denken want het is ons eerste kindje en hebben beide in de familie geen ziektes etc. En het klopt natuurlijk dat het al positief is dat het zo snel gelukt is, maar ben zoo bang dat er iets mis gaat... word nog een hel tot 27 juli. Hoe voelen/voelde jullie je in de prille weken van de zwangerschap?

nogmaals ben zo blij om met jullie te kunnen praten hierover, bedankt allemaal!

8. Chellita

Chellita Lid

Jul 14, 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai geneeke,

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap.
    Ik woon ook op Curacao en verwacht nu ons eerste kindje.
    Nu ben ik bijna 20 weken zwanger, super spannend!

Bij de verloskundige krijg je een formulier over het zika virus, maar het is inderdaad niet meer zo aanwezig. Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen. Dus wel oplettend blijven.

Op dit moment loop ik zelf bij de gynaecoloog en bij de verloskundige, vanwege een afwijking van mijn lever functie. Ik moet zeggen dat ik het allebij erg fijn vindt. Bij de gyn krijg je elke keer een echo, ze neemt wel de tijd maar ik ben er inderdaad wel eerder uit de spreekkamer (in totaal zit je er alleen wel lang te wachten) Bij de verloskundige helaas niet altijd een echo, maar wel heel vriendelijk en inderdaad rustig de tijd nemen en het Wachten kost minder tijd.
    Het is maar net wat je wilt.
    Ik ben zelf nog aan het twijfelen, maar ik denk dat ik ga voor de gyn.

Bij mijn 1e echo 8 weken en 3 dagen was er nog niet veel te zien. Een vlekje.... Maar wel een kloppend hartje te zien en te horen. Dat is sowieso al erg fijn.

Heel veel succes!

9. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female

Hey Chellita,

Wat leuk en toevallig je reactie, ook van harte gefeliciteerd!

Als ik mijn afspraak heb ben ik precies 9 weken, was jouw eerste echo ook bij de verloskundige? Ik hoor dat ze waarschijnlijk wel een echo doen omdat ze ook willen zien hoe ver je precies bent?!

Ik ben zo zenuwachtig en bezorgd, had nooit gedacht dat dit moment eenmaal zo zou voelen.. Ben wel heel blij en dankbaar maar op hetzelfde moment is het doodeng. Ik had paar dagen geleden echt erge buikkrampen, heb de dienstdoende huisarts gebeld en hij zei dat het vanalles kon zijn, dus ook gewoon iets onschuldigs. Ik heb mezelf maar bedacht dat als ik geen vloei heb dat het vast wel meevalt.. maar ik zou zo graag een echo hebben om het te zien en ook het hartje te horen.. denk dat het dan een stuk echter voor me word..

Ja je hebt gelijk met het zika virus inderdaad, opletten kan nooit kwaad.

Groetjes

10. Chellita

Chellita Lid

Jul 14, 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai Geneeke,

Ja mijn eerste echo was bij de verloskundige. Je krijgt een intake en daarna inderdaad gelijk door voor de echo. Als alles goed te zien is dan moet je geloof ik wachten voor de volgende echo tot je 20 weken bent. Ik had er nog een met 12 weken, omdat er dus nog niet veel te zien was.

Ik had in het begin ook last van hele erge krampen. Waarschijnlijk gewoon je baarmoeder die aan het groeien is. Zolang er geen bloed is, moet je vooral lekker rustig blijven en positief blijven denken.
    Inderdaad super spannend nog even een paar weekjes en dan hoor je het hartje en ben je weer gerustgesteld.
    Ik wacht ook in spanning op 21 juli heb ik de 20 weken echo..... Ben al een week aan het aftellen.

Groetjes

11. Kino

Kino Actief lid

Mar 12, 2015
    142
    0
    16
    Wat leuk, gefeliciteerd met je zwangerschap. Heb even meegelezen, en begrijp je spanning. Dan duurt 27 juli nog zoooo lang.. Maar voor je het weet is het zover hoor :)

De krampen die je hebt, en het naar de wc gaan en kijken of je geen bloed verliest, is ZO herkenbaar! Krampen horen er echt bij is mij toen verteld. Je baarmoeder is al hard bezig voor je kleine wondertje dus er gebeurd van alles daar binnen in.. Vertrouw op je lichaam!

En hoe leuk, wonen op Curaçao! Geniet van je zwangerschap!
    Liefs

12. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female

Ow echt zo weinig?!.. Nou.. volgens mij zijn hier ook centrums waar je gewoon een pretecho kan laten maken toch? Denk dat ik dat in het midden van die 10 weken dan zeker ga doen want dat is echt belachelijk lang..

oow 21 Juli is al bijna, ik duim voor je en wat spannend ook! Willen jullie weten wat het word, en gaan jullie het daarna bekend maken of lekker voor jullie zelf houden? En hoe zit het hier met de nekplooimeting etc.. kan daar eigenlijk niets over vinden..

Ik ben inderdaad ook echt af aan het tellen, kan niet wachten haha..

13. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female

Wat een lieve reactie Kino, dankjewel!

Ja ik ben echt al een tijdje aan het aftellen haha.. Ik zei net nog tegen mijn vriend dat het toch wel snel gaat nu.. toen ik erachter kwam was het nog maar 5 weken en 5 dagen en nu al 7,5 week. Ik merk aan mezelf hoe verder ik ben, des te minder zorgen ik me een beetje maak..

Ik vind het vooral ook eng omdat het hier net allemaal een beetje anders is, en ik in Nederland wel vriendinnen heb wat toen al kindjes kregen dus het een beetje heb meegekregen maar hier zit ik toch maar redelijk ''alleen''.. vooral nu nog bijna niemand het weet buiten onze ouders om..

Inderdaad moet ik gewoon vertrouwen hebben in mijn lichaam, maar een kindje krijgen is toch het mooiste wat je kan overkomen in mijn ogen en dan moet je er toch niet aan denken dat daar ook maar iets mis mee is.. Ik denk dat iedere zwangere vrouw zich daar wel in kan vinden hihi..

14. Chellita

Chellita Lid

Jul 14, 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geneeke,

Ja helaas zit er tussen de echo's aardig wat weken. Vandaar dat ik ook zo blij ben met de gynaecoloog om de 4 weken een check-up en een echo.
    Maar een pret echo kan natuurlijk altijd.

Jaaaa ik wil zo graag weten wat het wordt. Dan kan ik echt gericht shoppen. We hebben het er eigenlijk helemaal niet over gehad of we het aan iedereen willen vertellen, maar onze ouders zijn in ieder geval net zo benieuwd als ons. Misschien een leuke gender reveal party... Maar eerst wil ik het lekker zelf weten :D

Over de nekplooimeting heb ik ook niet zoveel gehoord of gelezen. Ik neem aan dat alles wat er te meten valt ze dit gelijk doen bij de 20 weken echo. Ik weet wel dat ze controleren op een hazenlip, waterhoofd en open ruggetje en nog wat metingen uitvoeren. Als ik ben geweest laat ik wel weten wat ze allemaal hebben gemeten.

Groetjes

15. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female

Hey Chellita,

Jaa ben wel benieuwd inderdaad als je geweest bent, alvast heel veel succes!! Jaa helemaal hier op het eiland vind ik het lastig shoppen, dus is wel fijn als je weet wat het wordt.

Ik heb contact met de verloskundige gehad, ze zei dat hun hier nooit echos uitvoeren daarvoor moet je naar een echocentrum zoals kraamkliniek of de savaan bv. Ik kon van haar een afspraak maken voor na het moment dat ik bij hun geweest ben, ga morgen meteen bellen. Vind het wel een beetje balen had gehoopt dat het lekker allemaal in een keer ging, maar nu moet ik dus weer naar verschillende plekken.. Was dat bij jou niet zo?

Groetjes

16. Stampertje1984

Dec 23, 2015
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik ben zelf nu 36 weken en woon ook op Curacao. Ben al vanaf week 6 onder behandeling bij de gynaecoloog vanwege een eerder zwangerschap die niet goed is gegaan. Deze gaat gelukkig tot nu toe volgens het boekje. Nergens last van en de kleine zit boven de gemiddelde lijn.

Heb vanaf het begin nooit zorgen gehad/gemaakt om de zika. Heb wel om de 4 weken controle gehad en vanaf week 20 om de 2 a 3 weken puur ter controle om te kijken of het niet weer fout zou gaan.

Ik zal als ik jou was lekker genieten en als je iets niet vertrouwd meteen bellen met de verloskundige. Je kunt beter te vaak bellen dan niet bellen. Je zal wel denken dat ze je een zeur vinden maar mijn gynaecoloog gaf al aan dat ze liever te vaak gebeld word en dat er niks aan de hand is dan dat je niet belt en er blijkt wel iets te zijn.

17. Kino

Kino Actief lid

Mar 12, 2015
    142
    0
    16
    Ja, snap ik ook weer.. Je vertrouwen moet groeien, dus iedere dag dat er niets 'raars' gebeurd, is weer een stapje verder. :-D

En inderdaad dat 'alleen' zijn.. Je wilt toch nog even wachten met het iedereen vertellen, en dan kan je jezelf helemaal gek maken. Althans dat had ik.. Alles opzoeken, en dan kom je de extreemste dingen tegen. Word je ook gek van!! Haha..

Oh en daar kan ik mij zeker in vinden. Iedere echo, afspraak, altijd spanningen hoor... Uit ervaring kan ik je wel zeggen dat het echt minder wordt, en helemaal (althans dat had ik) als je straks je kleintje gaat voelen bewegen in je buik. Niets bijzonderder dan dat hoor!!

Hoe voel je je verder, al klachten? Of voel je je nog helemaal goed?

18. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female
    Hey Kino!

Jaa inderdaad, heb zelfs de dokter na warda gebeld vorige week omdat ik zo erge krampen had en hij zei ja het kan een miskraam zijn.. Nou ik helemaal bang natuurlijk maar tot nu toe gewoon normale krampen gehad en geen bloedvloeiing dus ik neem aan dat het dat niet was..

Ik voel me redelijk.. Heb erg veel haaruitval, heel erg moe al moet ik zeggen dat dat afgelopen week iets minder was gelukkig. Ook moet ik echt op tijd eten anders word ik er echt ziek van en nu sinds deze week ook echt grotere en gespannen borsten.. Maar gelukkig niks van ochtendmisselijkheid etc tot nu toe dus ik mag nog in mijn handjes klappen. Nu komt het wel dichtbij ; volgende week dinsdag eerste instake verloskundige en donderdag de eerste echo, vind het zo spannend maar kijk er ook zo naar uit!

Hoe verliep jouw zwangerschap hier? En hoe is het jou bevallen tot nu toe..

Groetjes

19. Chellita

Chellita Lid

Jul 14, 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai Geneeke,

Nou een update van mijn 20 weken echo.
    Ze hebben gekeken naar de grote en kleine hersenen, lip, ruggetje, het hartje, de longen, de maag, de nieren, de navelstreng, botjes in de benen..... Volgens mij was dat het.
    Alles gelukkig helemaal netjes.
    Ik zit bij de kraamkliniek, daar heb je gelijk alles in één.
    Maar vanaf nu zal ik alleen maar naar de gynaecoloog gaan, puur alleen omdat ik het fijner vindt om in het ziekenhuis te bevallen.
    Maar de voorzorg bij de kraamkliniek is echt heel erg fijn. Ze nemen echt de tijd om alles heel goed uit te leggen enz.
    Dat is wel jammer dat je dan naar verschillende plekken moet, maar nadat je de echo hebt gehad voel je je een stuk beter.
    Gewoon niet te druk maken, want je kan jezelf helemaal gek maken zonder dat het echt nodig is. Als je denkt dat er wat is gewoon lekker bellen.

Groetjes

20. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female

Hai Chellita,

Wat leuk je update te horen, en wat goed te horen dat alles helemaal oke is. Nu kun je nog lekker even verder gaan genieten. Als je kwijt wil wat het wordt dan hoor ik dat natuurlijk ook graag haha :) Had jij zelf voor dat je het wist een sterk gevoel van wat het zou worden? Ik heb dat namelijk wel heel erg.. Dat mijn gevoel me wel echt voor de gek heeft gehouden mocht het niet zo zijn..

Ik mag nu eindelijk woensdag naar de vk, nog maar 5 dagen jeej haha..
    Heb contact gehad en bij de kraamkliniek kon ik pas heel laat terecht, dus heb nu een afspraak bij de savaan staan maar dan op donderdag.

Deden ze bij jou meteen een uitwendige echo of inwendig? Mij willen ze een uitwendige gaan doen, moet ook een volle blaas hebben.. Ben dan 9 weken hoop echt dat we het al goed kunnen zien

Groetjes

Share This Page