Starten met fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door xxPetra, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Wanneer zijn jullie gestart met het eerste fruithapje bij jullie kleine?
    Welke smaak zijn jullie mee gestart en hoeveel geef je de eerste tijd? Is het nog handig om het fruit om een bepaalde tijd te geven en maken jullie het zelf of uit een potje. (bij zelf maken...alleen het fruit pureren of nog iets toevoegen?)

hihi, kortom..veel vragen en ik ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn!

Onze kleine man lijkt er echt aan toe te zijn (op handen kluiven, kijkt eten bijna uit onze mond en zit dan luidkeels te smakken) maar we willen wachten tot hij 4 maanden is. (omdat het dan pas geadviseerd wordt om te geven)

2. Silke87

Silke87 Actief lid

19 jan 2011
    258
    0
    0
    Wij zijn begonnen ongeveer toen die 3,5 maand oud was. Begonnen met potjes van de olvarit peer, omdat hij last had van verstoppingen. Je kunt ook banaan proberen maar dat kan wel verstoppen!! Hebben hem gewoon zoveel gegeven als die zelf wou. Ze adviseren het om het op te bouwen. eerst een paar hapjes en de dag erna paar hapjes meer enz enz. Wij hebben gewoon gekeken hoe hij erop reageerde en deed zijn mondje open als die nog een hapje wou en hield zijn lipjes opelkaar als die genoeg had. Dus gewoon even uitproberen.

En als je zelf fruit maakt hoef je verder niks toe te voegen. Zacht fruit kun je gewoon meteen prakken/pureren en fruit dat harder is zoals appel kun je even 5 min koken in een klein laagje water zodat het wat zachter is en dan prakken/pureren.

Hoop dat je er iets aan hebt!!

3. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Oh, kijk dat wist ik dan niet van die appel.

Zorgt peer ervoor dat hij makkelijker kan poepen? (omdat je schrijft dat je zoon last had van verstoppingen)
    Banaan zat in de babydoos maar die ga ik pas als laatste introduceren denk ik ivm verstoppen.

Bood je ook een paar dagen achter elkaar hetzelfde fruit aan om eventuele allergieën te achterhalen?

4. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Allereerste proefhapjes met 3mnd en echt fruit gaan geven met 4mnd. Ben begonnen met peer ook idd ivm verstoppingen. Heb ook niet echt opgebouwd maar wel steeds 3 dagen hetzelfde, dagje rust en dan het volgende proberen.

5. Silke87

Silke87 Actief lid

19 jan 2011
    258
    0
    0
    Nee volgens mij gaan ze daar niet makkelijker van poepen, maar hier hadden ze alleen Banaan of Peer in de winkel dus was de keuze snel gemaakt ;)

Ja bood hem ongeveer 2 a 3 dagen hetzelfde aan en dan weer wat anders.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier met 6 maand. Eerst groente gaan geven met 5,5 maand. Dan wennen ze niet zo aan zoete hapjes. Lekker wortel, sperzieboon, broccoli. Dat kookte ik, en dan de staafmixer erover.
    Fruit met 6 maand. Ook met de staafmixer. Ik gebruikte meestal puur fruit. Soms eens 2 fruitsoorten gemengd, of liga erdoor. Maar dat waren uitzonderingen, en alleen als ik beide fruitsoorten al eens los had geprobeerd.

Het advies wat ik nog kreeg was: 3 dagen hetzelfde hapje, en geen andere nieuwe dingen die dag. Dan is een evt reactie waarschijnlijk van dat hapje. Dat heb ik met de eerste 4 groentes en fruit gedaan. Hij reageerde nergens op, dus daarna per dag of 2 gedaan. Maar dat was dan met 6-6,5 maand al..

tijdstip van groente was vlak voor ons eigen avondeten. Vaak kreeg hij dan nog een stukje van onze groente uit het knuistje om te knabbelen als wij aan tafel zaten. Fruit deed ik halverwege de 2 ochtendflessen.
    Als je BV geeft kun je eerst BV geven en dan fruit/groente. BV helpt de vertering. bij FV kun je juist beter ertussen doen..

7. Mayon

Mayon Niet meer actief

appel kun je ook raspen! dat dded mn zus altijd. Ik liet haar knagen van een appel met een gat maar dan met ruim 6 maand.

8. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    begonnen met groente, wordt beter verdragen en ze wennen niet meteen aan zoet. pas met 5 of 5,5 maand, vroeger is niet nodig, en onnodig belastend voor de darmpjes.

nooit potjes, altijd vers, peer werkt wel goed als begin, want daar wordt de ontlasting iets dunner van.

9. Sunny1977

Sunny1977 Actief lid

19 nov 2010
    385
    0
    0
    Adminimiepje
    7e hemel...
    Ik lees even mee! Ons mannetje is bijna 4 maanden (wel 'n maand te vroeg geboren) en is misschien ook wel toe aan fruithapjes. :)

10. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Nou super zeg al die tips!
    Het is van te voren gewoon lastig om te bedenken wat er allemaal bij komt kijken en wat je nou wel of niet eerst moet geven.

11. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    het eerste hapje gaf ik met 4,5 maand maar hier was ze nog niet aan toe, toen ben ik een maand gestopt en met 5,5 maand weer begonnen ik begon met fruithapje peer en banaan (potjes 4 maanden) ik gaf 3 dagen hetzelfde en daarna weer een andere smaak tot ze aan de smaken gewent was in het begin at ze er niet veel van een paar hapjes en naderhand at ze steeds meer, toen ze er helemaal aan gewent was ben ik begonnen met groentehapjes

12. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft met 5 maanden en 3 weken voor het eerst fruit gegeten. Ik pureer het niet, maar geef het in stukken. Banaan en peer gaan best goed en hij vindt het erg lekker! Als ik het zou pureren zou ik het wel vers doen, zo'n potje vind ik persoonlijk helemaal niks... Ik eet zelf ook niets uit een potje of pakje, dus geef mijn zoontje dit ook niet. En vers is nog goedkoper ook :) Ook denk ik dat het beter is als ze 'pure' smaken krijgen, zodat ze de smaken goed leren kennen en hun smaak ontwikkelen. Dus niet diverse soorten door elkaar.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Net als MIch, maar ben met 6 maanden begonnen.

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    Wij zijn begonnen toen hij 4,5 maanden was. In het begin was het niet meer dan een paar hapjes, gewoon even wennen aan iets nieuws, maar het viel gelijk erg in de smaak.

Wij zijn begonnen met gepureerde peer (gewoon een goede rijpe en dan de staafmixer er overheen), en daarna appel (eerst een paar minuutjes koken) en meloen. Daarna broccoli, worteltjes en bloemkool. De groenten maak ik vaak aan met een heel klein beetje nutrilon (kan ook met moedermelk natuurlijk), dan smaakt het net even zachter en vindt hij het lekkerder.

Inmiddels is het repertoire uitgebreid met mango, sperzieboontjes, banaan, courgette en avocado. De avocado prak ik meestal samen met een banaan of zo.

Tot hij 6 maanden was gaven we rond 13 uur een groente- of fruithapje. Inmiddels is het 's ochtends fruit en rond etenstijd groente.

Leuke tips staan trouwens in het kookboek van de AH, Opperdepop.

15. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

@edn, ow dan ga ik gelijk eens kijken of dat boek hier in de winkel ligt als ik er ben!
    Onze zoon heeft soms best wat last van zijn darmen als we zijn voeding ophogen dus ik denk dat we eerst met rijstebloem gaan starten (ik zag dat dit op de site van Nutricia ook wordt aanbevolen) en als dat goed gaat gaan we starten met fruit.

Peer zie ik veel langskomen dus die zal vast in de smaak vallen!

16. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ga hier pas beginnen als ze 6 mnd is, en dan eerst groente.

Ze vind het sinds een weekje heel interessant als we zitten te eten, maar wat ze niet kent mist ze niet. Mannetje heeft allergiën en astma dus we willen niet eerder. Ook schijnt het beter te zijn voor de darmen om te wachten.

Deel Deze Pagina