(Herhaling) cholestase?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Afwachtertje, 12 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    #1 Afwachtertje, 12 feb 2024
    Laatst bewerkt: 12 feb 2024
    Vorige zwangerschap ontwikkelde ik vanaf 35/36 weken cholestase. Nu voor de tweede keer zwanger, momenteel 28 weken.

Afgelopen weekend weer bloed laten prikken omdat ik weer de bekende jeuk kreeg. Verspreid over m’n lichaam en ondertussen ook op handen/voeten. Nog niet zo heftig als destijds, maar zeker aanwezig.

Alleen nu is de uitslag 7,2: geen cholestase dus.
    Heeft iemand dit ook gehad? Ontwikkelde je toen toch nog cholestase, of is dit nu opeens (intense) “normale” jeuk?

2. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ik heb deze zwangerschap een tijd onwijs heftige jeuk gehad (tot aan niet kunnen slapen en bebloed wakker worden want het krabben in mijn slaap etc.). Verdacht op cholestase. Kwam niets uit, ze gooiden het op 'gewoon door de hormonen'. Uiteindelijk werd het na heel veel weken langzaamaan minder en is het gelukkig helemaal weggetrokken. (Het begon begin 2e trimester, 3e trimester was het weg)

Ik heb wel een bijna een volledig ander huid en haartyp gekregen sinds het weg is, dus ik denk dat het idd iets met de hormonen te doen had. Maar had nog nooit zo erge jeuk meegemaakt, ben blij dat het weg is. Hoop voor jou dat het meevalt!

3. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Echt heel vervelend, die jeuk.. Gelukkig dat het geen cholestase was. Maar als nog rot genoeg. Fijn dat het nu weg is. Hopelijk blijft dat zo!

4. Willowl

Willowl Actief lid

16 nov 2016
    313
    140
    43
    Herkenbaar. Echt verschrikkelijk die jeuk. Ik kreeg in de derde (doorgaande) zwangerschap cholestase en toen ik tijdens de vierde zwangerschap weer overal erge jeuk voelde, inclusief de handpalmen, was ik ook bang voor herhaling. Het voelde precies hetzelfde. Uiteindelijk wezen bloedprikken en net als bij jou geen verhoogde galzure zouten. Na 2 weken verdween de jeuk gelukkig ook weer en deze is de rest van de zwangerschap niet meer in die mate teruggekomen. Heel apart dus. Ik hoop dat het je deze keer bespaart blijft i.i.g. ;)

Afwachtertje vindt dit leuk.
  5. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Wat fijn om jouw ervaring te lezen. Super dat je het niet nogmaals kreeg en de jeuk verdween :)

Had je dezelfde jeuk, ook (weer) op handen/voeten bijvoorbeeld, als met de cholestase? Bijzonder dat het dan dat toch niet is hè

6. Willowl

Willowl Actief lid

16 nov 2016
    313
    140
    43
    Ja, het voelde echt hetzelfde als toen, ook jeuk aan de handen en voeten. Echt ondraaglijke, gekmakende jeuk. Krijg er gelijk weer jeuk van als ik er aan denk haha.. Dus ik was ook wel verbaasd dat de bloeduitslag negatief was. Maar ik denk dat het bij mij kwam door een niet goed werkende placenta en dat was dit keer niet het geval. Enig idee wat bij jou de trigger is geweest? Ik hoop dat je snel van je jeuk af bent!

7. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Dan is het echt bijzonder!
    Ik moet zeggen dat ik nu ook wel verbaasd was dat het geen cholestase is, door dezelfde jeuk.. Ook al is ie misschien iets minder heftig.

Geen idee wat de trigger was/kon zijn ook.
    Als ik de jeuk houd of als het erger wordt, laagdrempelig nogmaals prikken op de galzouten. We gaan het zien!
    Misschien gaat de jeuk wel weer vanzelf weg dan

Deel Deze Pagina