Onze dochter is altijd al klein van stuk geweest. Bij de geboorte was ze 3000 gram, geboren bij 39+5, en daarna is ze altijd op de -2 lijn van de groeicurve gebleven. Dit heeft ertoe geleidt dat we regelmatig extra bij het cb moesten komen om haar groei te kunnen monitoren. Ze deden niet moeilijk ofzo en ik vond die extra checks wel prima. Nu waren we er afgelopen dinsdag weer en mevrouw bleek 9,6 kg bij 81,5 cm te zijn. Nog steeds geen 10 kg, terwijl ik begrijp dat veel kindjes rond 1 jaar al 10 kg wegen. Onze dochter is dus al bijna 2..Ik maak me op zich geen zorgen: ze eet goed, althans; zoals elke dreumes: de ene dag veel, de andere dag praktisch niks. Ze krijgt volle yoghurt, volle kwark (volle melk lust ze niet), volkoren brood/pasta/rijst, boter op het brood, bak haar vlees afwisselend in boter en olijfolie, noem maar op. Nu zijn de mevrouw van het cb dat ik haar eens wat sap zou kunnen gaan geven, 'dat zijn nl. wel dikmakers'..Ze krijgt nu Roosvicee, thee, water, melk en af en toe wat appelsap. Ik snap dit advies niet goed, want: a. Moet mijn kind perse aankomen? Ze is nauwelijks ziek, beweegt veel, loopt qua ontwikkeling volgens de creche voor op leeftijdsgenoten en maakt een energieke indruk b. Suiker geven is toch niet hetzelfde als: gezond aankomen? Wie heeft ervaring hiermee?
Geen ervaring want mijn dochter is pas 7 maanden maar als ze gewoon groeit op haar lijn zou ik niks anders gaan geven indd. Sowieso belachelijk idd al die suikers, zou ik ook nooit doen. Mijn dochter is 7 maanden en nog geen 6 (5,7 geloof ik nu) kilo. Ze was wel ernstig dysmatuur bij geboorte. Bij het cb is mijn dochter een soort van bekendheid omdat ze zoooooo klein is. Terwijl de kinderarts een prachtige groeicurve ziet (weliswaar onder elke lijn die bestaat). Ik maak me niet meer druk en ben zeker niet van plan om sap of andere dikmakers te geven aan mijn dochter. Ze ontwikkelt zich prima daar gaat het om.
Ze is klein van stuk waarom moet ze aankomen? Ik zou het niet weten waarom. Mijn dochter word over 4 maanden 4 ze is 91 cm en 11,8 kilo ik kan me er niet druk over maken. Ze volgt haar eigen Lijn ze valt niet af. Ja haar grote broer is juist groot van stuk 128 cm en 27 kilo met zijn net 6 jaar. Mijn jongste zoon is 11 kilo bij 86 cm.
De dochter van een vriendin is ook zo fijn gebouwd. Zij geven haar, net als jij al doet, volle zuivel en gewoon, gezond eten. Zij stoppen hun dochter ook niet vol met suikers om haar maar aan te laten komen. Gelukkig is hun cb arts een stuk relaxter, die gaf aan dat kindjes verschillen van bouw en dat daardoor een gemiddelde ontstaat. Dat betekent dat er kindjes zwaarder zijn en andere weer lichter. Zo lang ze zich goed ontwikkelt, lekker zo laten!
Sap geven om dikker te worden lijkt me inderdaad nergens voor nodig als ze gewoon gezond is. Dik worden om het dik worden? Ik zou eerder evt eens naar de kinderarts gaan om te kijken of er echt niets aan de hand is, maar alleen als je dat nodig vindt. Cb weet hier niets van.
ik schrik er toch wel van hoor dat ze zeggen dat je sap moet geven. het lijkt me inderdaad niet hetzelfde als gezond aankomen. en als ze nou eenmaal klein van stuk is? onze dochter was met 11mnd inderdaad 78.5 en 9.3 kilo dus dat is vergelijkbaar, ze lijkt me prima in verhouding toch?
Ik zou geen gekke dingen geven. Mijne van 4 is 12 kilo. Iets lichter dan de onderste lijn maar een stuiterbal die gewoon veel energie heeft en goed eet.
Ik zou ook echt niet beginnen met suikers als dikmaker hoor. Zolang jij je goed voelt bij hoe je dochter groeit en je je geen zorgen maakt zou ik er niets mee doen. Zoonlief is nu 16 maanden en nu 9070 gram en 77 cm. Als ik de omgeving hier mag geloven is hij ook enorm klein. Tsja hij eet goed en doet het verder ook goed dus maak me ook geen zorgen. Mijn vriend overigens (komt uit België) die vond dat in Nederland er nog al vreemd wordt gedaan als je geen, zoals hij dat noemt, obesitas baby hebt. Als het geen dik hollands welvaren is is er volgens de omgeving al snel wat aan de hand, terwijl in België onze zoon een volledig perfect gemiddelde heeft.
Hier ook een kleine meid. Ze is nu 31 maanden en weegt 11,5 kg. Ik zou echt niet met suikers etc gaan beginnen hoor. Gewoon gezonde vetten, griekse yoghurt, volle producten, roomboter en sommige mensen zijn toch gewoon slanker dan anderen?
Onze jongste was voor het eerst voorbij de 10 kilo toen ze bijna 2 was, ruim 23,5 maand. Bij de oudste was dat met 18 maanden.
O, en idd geen suikers geven om maar dikker te worden. Kijk naar de verhoudingen van je dochter: is lengte redelijk in verhouding met gewicht? Oudste was met 10 kilo 81 cm, jongste zelfs 85 cm, dus in verhouding nog een flink stuk tengerder dan jouw dochter. CB-arts haalde daar idd nogal de wenkbrauwen over op, terwijl kinderarts zei: niks aan doen, slanke kinderen moeten er ook zijn om de gemiddelde waardes te krijgen, ze is prima in verhouding En ik vond dat zelf dus ook, heb haar nooit mager gevonden, wel tenger en fijn van stuk.
Onze zoon zit met 3,5 eindelijk op de middellijn. Geen zorgen maken en zeker niet zomaar doen wat cb zegt. Het is een gemiddelde!!
Zo lang ze op haar eigen lijn blijft groeien is het prima toch? Onze dochter is nu een jaar. 68cm en 7.5 kilo tsja een kleintje maar dit is al zo vanaf het begin. Hier bij CB vinden ze het prima zo omdat ze gewoon prima in verhouding ia en netjes haar lijn blijft volgen
Hier een meisje van 81,2 cm en 10,5 kilo. Pas sinds een maandje de 10 kilo gepasseerd en over 4 weken ook 2. Volgens de kinderarts prima zo! Wij geven haar niks om te spekken gewoon wat elk ander kind ook krijgt!
zeker geen sap als dikmaker geven hoor, vind het maar een apart advies. Onze dochter was te licht als je keek naar lengte en gewicht (96 cm met 12,5 kilo) en ik kreeg als advies van de huisarts (kregen het over gewicht, ging heen voor wat anders) om haar meer tussendoortjes aan te bieden, maar dan wel gezonde tussendoortjes) en volle melkprodukten. zou dat dan eerder doen dan sap..