School belt niet als kind er on gemeld niet is

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by DisneyMama, Jul 9, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

Nov 7, 2013
    819
    437
    63
    Hoi ouders,

Even een mening.
    Mijn zoon zit in groep 4 en wordt volgens de coronaregels verwacht om zelfstandig naar school te komen. Dit kan makkelijk want klein dorp. Zonder corona gaat hij ook zelf naar school, dus dat is geen issue voor ons.

Nu kregen we vanochtend een email van school dat de juf een pcr test had gehad en dat we om 10 uur hoorde of de uitslag er was zodat ze om half 11 naar school konden komen indien dit mogelijk was.
    Nu kregen we dus om 10 uur de mail, test negatief, kom maar naar school.
    Mijn zoon is niet gegaan want hij is gaan klussen met papa. Hij loopt ook ver voor dus onderwijs technisch niet nodig om te gaan voor die 4 uur.

Echter heb ik dat niet gemeld aan de school (niet netjes, maargoed). Nu is het twee uur later en de school heeft niet gebelt dat hij er niet is.
    Ik verwacht dit eigenlijk wel dat de school hier alert op is.

Als ik straks m'n jongste ga halen om twee uur zou ik dus pas opmerken dat hij niet op school is als hij wel was gegaan. Hij zou dan al 4 uur "vermist" zijn!

Zouden jullie de school daar op aanspreken?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik zou eerder even sorry zeggen dat je je zoon niet hebt afgemeld. Beetje omgekeerde wereld vind ik.

Mijn ex houdt m'n dochter te pas en te onpas thuis of is te laat op school en dat vind ik echt een grote no no. Mijn dochter loopt ook ver voor maar school is belangrijk.

Daarnaast is het denk ik even chaos op school met die testen en juffen die er even niet zijn.

3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

Dec 6, 2018
    3,897
    5,852
    113
    Female
    Je zegt zelf al dat het niet netjes is dat je hem niet afgemeld hebt. Zou eerst in de spiegel kijken voor je anderen iets verwijt

4. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,240
    28,245
    113
    Dit zou ik zeker melden want wat dus als hij wel was gegaan maar nooit was aangekomen? Dan wordt hij pas na uren als vermist opgegeven of zo?

Zonnestralen likes this.
  5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het is inderdaad helemaal niet netjes om niet te melden dat je zoon niet zou komen, maar de school moet toch ook opmerken dat jouw kind er niet is en jullie dan bellen. Dus ik zou de school er zeker op aanspreken, maar jezelf eerst excuseren dat je zelf niet hebt gemeld dat hij niet zou komen. Wat overigens niet eens mag volgens mij, want je zoon is leerplichtig.

6. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,845
    4,103
    113
    Jij meldt hem niet af en verwacht dat school jou wel belt?
    Ik denk dat school denkt, niet zo netjes van ons, maar goed....

Maar ik denk dat alles daar vandaag wat raar verloopt met wel/niet naar school kunnen en dat ze er van uit gaan dat als er iemand niet is, ze er vanuit gaan dat men dat bericht niet gezien heeft.

Zeebra likes this.
  7. Indiana

Indiana Fanatiek lid

May 3, 2015
    1,180
    1,365
    113
    Female
    Flevoland
    De verwachting dat je zoontje alleen naar school gaat, is dat een 'moeten' van school uit en word je daar op aangesproken als dat niet zo is?

Ik snap je gevoel, weg gelaten dat zoals je zelf al zegt het niet netjes is dat je hem niet afgemeld hebt. Maar als school verwacht dat alle kinderen alleen naar school komen, verwacht je idd van school uit wel dat er dan dus ook aandacht voor is als er iemand niet is...

Zonnestralen likes this.
  8. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

Oct 18, 2016
    2,476
    885
    113
    Hmm, lastig. School gaf aan dat ze om half 11 naar school konden komen indien dit mogelijk was, misschien is school ervan uit gegaan dat dat in jullie geval niet mogelijk was?

Zeebra and spruitje80 like this.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik zou me inderdaad eerst verontschuldigen dat ik hem zelf niet heb afgemeld, maar daarna - zonder verwijten - wel vragen wat het beleid is als een kind niet komt zonder afmelding, wanneer ze ouders bellen ed. Normaal en in situaties als deze. Misschien gingen ze er in deze situatie inderdaad vanuit dat het niet mogelijk was dat hij alsnog kwam en hebben ze daarom niet gebeld?

Hier moeten de kinderen overigens niet per sé zelfstandig naar school, zolang je als ouder maar bij het hek afscheid neemt. Bij groep 7 en 8 wordt wel verzocht ze zelfstandig te laten gaan, maar ook daar ligt niemand wakker als je ze brengt tot de parkeerplaats oid.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,928
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad beginnen met excuus voor het niet afmelden. Maar inderdaad ook vragen hoe dat dan normaal gesproken gaat.
    Wij bellen altijd wel. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het bij mij ook wel eens een uur kan duren voordat ik er achteraan kan bellen.

Share This Page