verwachten van de MMM, wat kan je verwachten??

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door jamejozie85, 20 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jamejozie85

jamejozie85 Niet meer actief

hoi,

omdat ik ondertussen er over denk om toch de stap te gaan zetten, willen we toch eerst eens wachten wat we kunnen verwachten.
    stel ik ga naar de HA en dan, wat gebeurd er dan, wat voor onderzoeken testen etc etc kunnen wij dan gaan verwachten???

groetjes jamejozie

2. Shantii

Shantii Bekend lid

30 jan 2010
    893
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat jullie dan eerst het zaad van je vriend/man moet laten testen. Dat is meestal de eerste stap die ze nemen. En als dit allemaal oke is dan krijg je bloedonderzoeken naar hormoonwaardes enz en word je door gestuurd naar een gyn voor onderzoeken. En dan hoor je vaak wel wat er precies is, en welk traject je moet gaan volgen of wat er verder gebeurd.

Heel erg veel succes want het is allemaal niet niks!

3. Nati

Nati Niet meer actief

Hoi hoi,

volgens mij gaat het bij iedereen anders, maar hier even hoe het bij mij ging en nu nog gaat:

Na bijna een jaar proberen zijn wij bij de huisarts geweest en die heeft een zaadtest gedaan en bij mij bloed geprikt. Bloed was in orde, uitslag zaadtest helaas niet (veel te weinig goede zwemmers). Toen zijn wij doorverwezen naar de gyn in het ziekenhuis.
    De gyb heeft een tweede zaadtest gedaan en ik moest temperaturen. De temperatuurkaarten zagen er uit volgens het boekje, maar de tweede zaadtest was helaas weer slecht.
    Toen hebben ze bij mijn vriend een echo gedaan om te kijken of er iets is, dat zijn zaadproductie blokkeert, maar er was niets.
    Daarna kwam een samenlevingstest, dus dan moet je op de dag van je eisprong komen en een paar uurtjes daarvoor seks gehad hebben, zodat ze kunnen kijken wat het zaad doet in je lichaam en of er problemen zijn met het slijm of zo. Ook dat was prima bij ons, maar weer bijna geen zwemmers gevonden...
    Daarna heb ik een HSG onderzoek gehad. Daarbij spuiten ze vloeistof in je baarmoeder en worden er roentgen foto's gemaakt om te kijken of alles doorgankelijk is. Ook dat zag er bij mij goed uit.
    Daarna werd bepaald wat de beste behandelmethode was voor ons. Dat was voor ons IUI (kunstmatige inseminatie) en mocht dat na een paar keer niet lukken gaan we over op IVF ('reageerbuisbevruchting').
    Het hele traject heeft zo'n 10 maanden geduurd, dus van het eerste huisartsbezoek tot de eerste IUI. Dat klinkt misschien niet zo lang, maar gevoelsmatig duurde het heel erg lang, omdat ik overal maar op moest wachten (afspraken, uitslagen, behandelingen enz.). Nu is bijv. de fertiliteitafdeling in mijn ziekenhuis dicht (zomervakantie) en ben ik dus gedwongen tot september te wachten met de volgende IUI...

Maar iedereen beleeft dat weer anders, hoor, en bij iedereen loopt het ook weer anders. Het hangt er ook maar net van af of ze iets vinden en wat dat dan is.

Ik wens je in elk geval heel veel sterkte en wijsheid toe met je beslissing. Je moet er zelf wel echt aan toe zijn, want er komt veel op je af als je de mmm in stapt. Ik heb er geen spijt van, want ik heb nu het gevoel geholpen te worden en daardoor wellicht ooit mijn droom te kunnen verwezenlijken, maar het is niet niks.

Heel veel sterkte en succes, meid!

4. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    Hoi Jamejozie,

Zoals al is aangegeven, loopt de medische molen bij ieder stel weer wat anders. Soms doet de huisarts eerst zelf wat onderzoekjes (zoals zaadonderzoek, bloedonderzoek, temperatuurcurves bekijken), maar soms word je ook meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog. Als ik de onregelmatigheid in jouw cyclus zie (hoewel het de laatste tijd zo te zien wat regelmatiger wordt) en ook hoe lang jullie het al proberen, zou ik me kunnen voorstellen dat je gelijk wordt doorgestuurd. Heb je wel al een paar maanden getemperatuurd? Dat kan wel nuttig zijn, om een indruk te krijgen van je cyclus.

De gynaecoloog zal waarschijnlijk met behulp van inwendige echo's en bloedonderzoek je cyclus in kaart gaan brengen. Ze gaan dan bekijken of alles er normaal uitziet van binnen en of er een normale eirijping plaatsvindt. Zo'n echo doet overigens geen pijn. In het begin is het een beetje raar om daar zo met je benen wijd te gaan liggen, maar geloof me, dat went heel snel ! Trek gewoon een rokje of een langer shirt of tuniek aan, dan voel je je wat minder bloot. Afhankelijk van deze onderzoeken wordt het verdere plan uitgestippeld. Het kan zijn dat je een hormoonbehandeling krijgt, maar sommige stellen gaan ook meteen door voor IUI, IVF of ICSI. Dat hangt helemaal van de situatie af. Er zijn ook nog andere opties, zoals een baarmoederfoto, kijkoperatie of verder onderzoek bij je man. Maar zoals gezegd, is dat per situatie verschillend.

Zelf houd ik me maar steeds voor dat ik op elk moment kan kiezen om ermee te stoppen. Ik ben niet verplicht om door te gaan met de medische molen, het is onze eigen keuze. Dus ook al besluit je om naar de huisarts te gaan, daarmee heb je nog niets besloten over vervolgstappen. Misschien helpt dat om stapje voor stapje te ondergaan en te overwegen of je verder wilt. Er is niets verplicht !

Het is een zwaar en vooral onzeker traject, maar spijt heb ik er tot nu toe zeker niet van! Het is goed om uiteindelijk zekerheid te krijgen over je situatie en die krijg je alleen door de medische molen te doorlopen, hoe vervelend dat ook is.

5. jamejozie85

jamejozie85 Niet meer actief

dames bedankt voor de informatie, het is inderdaad niet iets wat je zo maar even doet... dan heb je het er wel eens over en tja geen idee wat het kan inhouden, nu weten we een beetje meer, dus heel erg bedankt

6. Nati

Nati Niet meer actief

Heel veel succes, meid, en ik hoop dat je het uiteindelijk allemaal niet nodig zult hebben!! ;)

Deel Deze Pagina