vraagje aan de Franse Zwangerschapspagina.nl dames

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Setnil, 3 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Setnil

Setnil Lid

24 jan 2014
    40
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,
    Even een vraagje voor mijn zus. Zij woont al een hele tijd in Parijs en is nu ook in blijde verwachting.
    Nu weten we dat we in NL de kazen met daarop vermeld au lait cru beter kunnen laten staan in de zwangerschap.
    Nu verkopen ze in Frankrijk kaas Comte en Emmental. Daarop staat vermeld lait cru. Dit zijn wel kazen met een harde korst en hier in nl kan je Emmental wel gewoon eten toch? Weet iemand hoe dit zit en of het dan ook voor de geraspte kaas geldt?
    Alvast bedankt.

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ik weet dat comte hier in NL niet mag... Emmentaler weet ik zo niet. Maar ik zou t risico niet nemen.

3. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Lait cru mag sowieso niet, in welke vorm dan ook (hard, zacht, geraspt, etc). Heel veel kazen in FR zijn van rauwe melk dus toch maar goed opletten.

4. Lexi

Lexi Actief lid

24 dec 2014
    253
    7
    18
    Als je twijfelt gewoon vermijden. Woon zelf in Frankrijk en staat altijd duidelijk aangegeven. Voor zover bij mij bekend mag je alle harde kazen en (zachte) kazen uit gepasteuriseerde melk eten. Parmezaanse kaas is bijv ook vaak uit lait cru gemaakt maar mag je wel hebben.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Harde rauwmelkse kazen mogen wel.

6. Bloemetje26

Bloemetje26 Actief lid

14 mei 2015
    133
    12
    18
    Kazen als comté, emmentaler en beaufort zijn kazen 'au lait cru' maar 'à pâte cuite'. Ze zijn dus verhit. Ik lees op veel sites dat je de kazen daarom dus kunt eten tijdens de zwangerschap. Ik ken veel vrouwen die het gewoon zonder problemen eten tijdens de zwangerschap. Je moet wel goed de korst verwijderen.

Op weer andere sites lees je dat de kazen zijn verhit tot 55 graden en dat dit niet 100% van de bacteriën dood maakt. Voor de zekerheid heb ik dus besloten om het niet te eten :)
    Maar misschien ben ik over-voorzichtig ;)

Volgens mij heb je trouwens wel ook emmentaler van gepasteuriseerde melk.

7. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Harde kaas en kaas die is gemaakt uit gepasteuriseerde melk kan tijdens de zwangerschap zonder problemen worden gegeten. Het is echter beter zachte schimmelkazen van rauwe melk te vermijden omdat deze besmet kunnen zijn met de listeria-bacterie. Listeria kan schadelijk zijn voor het kind en zelfs een miskraam tot gevolg hebben. In de praktijk is de kans op een listeriabesmetting, vrij klein. Daarom is er geen reden voor paniek als er per ongeluk een ‘fout’ kaasje is gegeten.
    Het gaat dus vooral om Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola. Daar moet je mee opletten als ze gemaakt zijn 'au lait cru'.
    Emilie

8. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.029
    3.287
    113
    Harde kazen van rauwe melk (lait cru) mogen wel. De listeriabacterie heeft vocht nodig om te overleven, in harde kazen zit niet genoeg vocht. Je kan als stelregel nemen dat kaas die je met een kaasschaaf zou kunnen schaven altijd veilig is of hij nu van rauwe of gepasteuriseerde melk gemaakt is.

Deel Deze Pagina