Ik heb een schat van een meid van bijna 2 en een half jaar, alleen haar eetpatroon begint mij en mijn partner echt te verontrusten.. We bieden meerdere eetmomenten aan, de standaard ontbijt, lunch, avondeten, en tussen de middag extra fruit en een extra broodje. Als ze ziek is veranderd fruit naar extra toetjes of vla om makkelijker weg te krijgen. Ze eet de afgelopen paar maanden echt niks.. as in.. van iedere maaltijd eet ze een hap. Als we geluk hebben 2. Een keer in de week kan ze dan in een keer heel veel eten dat we er van versteld staan.. en de rest niks.. Aantal gerechten weigert ze te eten, voorheen at ze altijd vlees en aardappelen maar nu raakt ze geen vlees aan.. groente doet ze ook moeilijk over. Ze begint nu zelfs een klein beetje of af te vallen of helemaal niet meer aan te komen. Want het zat vlakbij de 13kg en nu weer terug op 12,5. Ze is wel klein voor haar leeftijd (84cm) Wat kunnen we doen om te zorgen dat ze meer eten? Het is niet altijd een kwestie van het niet lekker vinden, want het kan zijn dat als we frietjes eten dat ze hier ook niks van eet..
Is een bekend probleem. Wat drinkt ze? Als ze veel sap, limonade, melk etc drinkt kan het zijn dat ze daardoor niet veel eet. Dan zou ik dat vervangen door water. Verder kun je weinig doen, blijven aanbieden en op die leeftijd moest mijn oudste van mij in ieder geval overal een hapje van proeven. Over haar gewicht zou ik me geen zorgen maken, mijn oudste is 12.5 kilo bij 91 cm maar absoluut niet mager.
Niet druk om maken. Gewoon aanbieden als het etenstijd is. Eet ze niet, dan niet. Geen extra tussendoortjes geven en idd niet teveel zoete drankjes. Thee of water is beter. Ze eet zoveel als ze nodig heeft. Onze kleine meid heeft ook zo'n tijd gehad, gaat vanzelf weer over. Haha, maar ik snap wel dat je je zorgen maakt hoor. Toen onze kleine meid bij a niks at heb ik heel internet afgestruind naar tips.
Ze is nu op een leeftijd dat ze goed door krijgt dat ze ook ergens zelf iets over te zeggen heeft.......wel of niet eten! Geen dwang en strijd, blijven aanbieden! Duurt vast een poos maar het gaat echt weer beter worden.
Daar heb ik iets leuks op gevonden. Mijn kids denken dat het een echt spelletje is maar ok. Komt ie Ken je schalen met van die aparte vakjes.. Meestal Als je visite krijgt doe je in elk vakje iets lekkers Nou zo een schaal dus en in elk vakje ( papa en of mama moeten wel mee doen) doe je iets. Ik doe iets gezonds ( komkommer tomaat enz) en iets lekker ( broodje hagelslag in stukjes gesneden ontbijtkoek enz) om beurten pakken jullie er steeds iets uit. Dus eerst iets gezonds en de volgende ronde mag dan iets lekkers zijn. Mijn kinderen aten hun lunch en ontbijt erg slecht maar sinds een week heeeel erg goed. Ze vragen zelf om het iets gezonds en iets lekkers spelletje Het is het proberen waard
Tja, er zijn 3 dingen waar je echt een strijd om kunt krijgen met je kind. Eten, slapen en zindelijk worden. Als je er zelf geen probleem van maakt, zal het vanzelf weer beter gaan. Dochter heeft hier ook wel eens periodes gehad dat ze bijna niet wilde eten. Of alleen de aardappelen/pasta/rijst, of alleen vlees, of alleen een paar stukjes groente.
Hier al bijna 5 jaar een meisje wat amper eet, niet de strijd aan gaan, is nutteloos. Succes ermee het is super frustrerend!
Hier hebben we ook zulke periodes. Ik maak er geen drama van. Ik zet het bordje voor haar neer (ze mag zelf kiezen wat ze bijv op haar brood wil, wat voor fruit etc) en ze mag zelf bepalen hoeveel ze ervan eet. Vaak vertel ik er wel iets leuks bij, dat ze van eten heeeel groot wordt, en dan bij de bel kan komen. Of we lezen een boek tijdens het eten (bij de lunch), dan hapt ze ongemerkt lekker door.
Pfff... zit met hetzelfde probleem! Kind heeft vandaag 2 stukjes brood en 3 rozijntjes op, meer niet! Hij loopt wel te zeuren om koek maar dat krijgt hij dus niet! Avondeten heeft hij weer op de grond gesmeten! Dit is nu al 1,5 week en ben er een beetje klaar mee! Vandaag hebben man en ik een toetje gegeten waar hij bij zat, hopelijk leert hij het dan wel!
Hier is het herkenbaar, meeste dagen wordt hier de laatste tijd ook amper iets gegeten. Ik maak me er niet druk om (helaas pusht mijn man hem nog te veel) maar hier was hij ook aardig aan de stevige kant volgens het CB (12,3 kg bij 82,5 cm met 1,5 jaar), en nu maar 500 gram aangekomen (cm weet in niet) dus CB zal wel bij zijn. Maar helaas, ik begin me ook druk te maken, niet vanwege de vermagering, maar vanwege het mogelijke vitaminetekort.