Kans op vroeggeboorte door korte cervix

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MrsSunshine, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsSunshine

30 aug 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik zwanger van een tweeling en heb ik al een aantal weken bedrust wegens een verkorte cervix. Toen ik met 22.5 de gynaecoloog belde dat ik wat last had van harde buiken terwijl ik stil op een stoel zat wilde hij mij diezelfde dag nog zien. Hij heeft toen een cervix meting gedaan en wat bleek, die was nog maar 1 cm terwijl deze met 19.4 nog 4 cm was. Ziekenhuisopname met gevolg want het was nog veelste vroeg voor de kindjes om te komen en we moesten de bevalling proberen uit te stellen tot 24 weken minimaal *Slik*.

Inmiddels zijn we 4 weken verder, waarvan ik er nu eentje met bedrust thuis ben. Mn cervix is overigens na die eerste meting nog 3x gemeten, met 24 weken was deze 1,9 en met 25 weken 1,8. Gisteren weer controle gehad en toen bleek hij 1,5 te zijn. Enorm balen dat hij weer korter is geworden maar volgens de artsen stabiel genoeg om thuis te blijven. Met de kindjes is overigens alles goed, dat zijn 2 gezonde en grote jongens van ongeveer 1277 gr en 1137 gr (en dat met 26.4 weken).

Ondanks dat gisteren alles goed was ben ik niet helemaal gerustgesteld en hopelijk weet hier iemand hoe dit zit! Ben namelijk ontzettend verkouden geworden en al een paar dagen ontzettend aan het hoesten en niezen maar kan dit geen kwaad voor die cervix?? Ben namelijk als de dood dat er hierdoor alsnog dingen gebeuren.

Liefs MrsSunshine

2. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Heb je geen arabin pessarium gekregen? Ik heb er met 22 weken 1 gekregen omdat mijn cervix verkort is naar 2,6 cm maar hij was lastig te meten en dus waarschijnlijk nog korter.

Ik maak me hier ook heel veel zorgen over want het advies 'rust' heb ik niet meegekregen en werk dan ook nog volledig terwijl dat echt zwaarder begint te worden. Ziekenhuis gebeld en advies gekregen 'je kunt rustig blijven werken of je moet de ziektewet maar in'

Mijn leidinggevende is nog een week op vakantie en die moet een afspraak bij de arbodienst voor mij maken, dus ik ben sowieso nog een week aan het werk terwijl mijn zwangerschap me echt behoorlijk zwaar begint te vallen. Zowel lichamelijk als emotioneel door de zorgen om 1 van mijn boefjes.

3. annebon1986

annebon1986 Actief lid

22 jul 2014
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pfff.. spannende periode! Ik had met 28 weken een dreigende vroeggeboorte en een verkorte cervix. Na weeen remmers bleef hij gelukkig hetzelfde. Maar op de afdeling waar ik lag waren ook meiden waarbij bijv. de vliezen al waren gebroken met 22 weken of de cervix al helemaal verstreken was. Natuurlijk heb je meer risico dat het toch nog vroeger op gang komt, maar dat hoeft niet. Zolang je geen ontsluiting hebt en de harde buiken niet meer met regelmaat komen..
    Of hoesten/niezen kwaad kan weet ik niet, ik kreeg als tip om opzij te niezen, met je hoofd naar de zijkant zeg maar. Dan krijg je schijnbaar minder druk op je onderkant. :p

4. MrsSunshine

30 aug 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt annebon1986! Baat het niet dan schaadt het niet, dus laten we dat maar gaan proberen. Je hoort inderdaad echt de meest nare verhalen in het ziekenhuis dus wat dat betreft komen wij er nog goed vanaf. Ben jij inmiddels nog in verwachting?

Nee, heb geen pessarium gekregen Seepje. Had gelezen dat ze dit doen tot 22 weken dus heb het daar bij gelaten. Heb ontzettend veel artsen gesproken de afgelopen weken maar niemand is daarover begonnen. Ik heb me laten vertellen dat 2.6 erg kort is maar wel veilig dus misschien dat dit iets helpt! Kan me helemaal voorstellen dat je je zorgen maakt. Doe niets wat niet goed voelt zou ik zeggen. Ik deed ook alles nog tot mn bezoekje aan de arts en lig nu tot het einde plat (wat ik er heel graag voor over heb!). Als je het een dagje zwaar hebt, dan zou ik me ziek melden. Je krijgt dan sowieso te maken met het uwv wegens je zwangerschap dus wellicht dat zij ook wat druk achter de arboarts kunnen zetten?! Je zal iig niet de eerste zijn, dus leg de lat niet te hoog voor jezelf.

5. MrsSunshine

30 aug 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie nu in je banner dat je nog in verwachting bent Annebon1986, nog steeds spannend! Succes nog even met de laatste 9 weken :)

6. Woppi

Woppi Lid

8 mei 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo mrs Sunshine,

Wat een spannende weken heb je achter de rug!

Hier ook een verkorte cervix die ontdekt werd toen ik net 24 weken zwanger was. De aanleiding was een bloeding en toen ze mijn cervix nakeken bleek deze verkort. Een week later was hij nog meer verkort en ben ik opgenomen geweest.
    Na een week was er weer een cm bijgekomen en mocht ik naar huis.
    Ik ben inmiddels ruim 28 weken en mijn cervix blijft nu stabiel.

Ik herken de onzekerheid die je voelt en de vragen die je hebt over wat wel en niet van invloed kan zijn op de cervix en het verkorten daarvan. Mij hebben ze verteld dat er geen bewijs is dat rust een verkorting tegen zou gaan. Ook weten ze niet goed wat dan wel zorgt voor het afnemen van de lengte. Ik heb zelf ervaren dat ik toen ik geen volledige rust nam ik wederom een bloeding kreeg en mijn cervix afnam. Toen ik daadwerkelijk niks meer deed, nam hij wat in lengte toe. Vandaar dat ik nu zo weinig mogelijk doe.

Verder is mij ook bijgebleven dat de gynaecoloog vertelde dat ook al neemt je cervix af en krijg je zelfs al ontsluiting, dit ook lang niet alles zegt. Er zijn vrouwen die zelfs dan de zwangerschap nog uitlopen. Een verkorting is een indicatie/ risicofactor voor een vroeggeboorte maar geen garantie. Waarom de ene vrouw wel te vroeg bevalt met een verkorte cervix en de ander niet blijft onduidelijk.

Het enige wat je kunt doen is je rustig houden en goed in de gaten houden of je buik rustig blijft. Zo niet, aan de bel trekken.

Ik vond en vind het ook een slopende tijd!

Sterkte

Woppi

7. MrsSunshine

30 aug 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je verhaal Woppie! Voor jou net zo'n spannende tijd als voor mij dus. Juist omdat alles zo onduidelijk is roept dat nog meer vragen op?! Heb jij dat niet? Ik hou me maar een beetje aan het indicatie/ geen garantie vast. En wat je zegt het zegt allemaal nog niks maar slopend is het zeker!

Jij ook sterkte gewenst!

8. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

He meid wat een spannende weken heb je achter de rug zeg en nog in het vooruitzicht...fijn dat je ventjes het zo goed doen en lekker flink zijn! Niet verkeerd om wat reserves te hebben straks!

Ik zou zeker even bellen en het over zo een bandje hebben. Iemand die ik ken heeft m nog met 27 weken gehad dus dat is zeker mogelijk. Bedrust kan ook zeker positief helpen, maar dat bandje kan net het extra zetje geven om ze nog iets langer bij je te houden!

9. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    jeetje zeg ik snap je angst!
    heel veel succes er mee!
    zal voor je duimen dat ze nog lekker een paar weekjes in je buik kunnen blijven zitten :D

10. Storm1

Storm1 Actief lid

19 mei 2014
    208
    0
    0
    Hier ook, maar dan een cervix van 0,7 mm... En al ruim 2-3 cm ontsluiting. Begon de hele molen toen ik 26 wkn en 3 dgn was, dacht gewoon rugpijn ge hebben, maar dit bleken rugweeën. Toen was m'n cervix nog 1,7, hebben ze een pessarium geplaatst, deze was er binnen no time uit, omdat mijn baarmoeder erg gevoelig blijkt voor dit soort dingen en kreeg weer volop weeën (schijnt uitzonderlijk te zijn)... Maar het is absoluut nog mogelijk op dit termijn hoor!

Daarnaast ik ben morgen 34 weken en dit hadden ze echt niet verwacht dat ik dat zou halen.... En ik zelf stiekem ook niet..
    Maar wat ik wel heb geleerd; luister naar je lichaam!! Die geeft niet voor niks signalen af...

Wat betreft het pessarium, ik zou nog is even goed navragen!! :)

11. MrsSunshine

30 aug 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Moet iedere week voor controle komen dus zal het de van de week wel even vragen!

Jeetje Storm1, dat zal ook wel een chaos aan emoties enzo geweest zijn de afgelopen weken, gelukkig zit je nu al op 34 weken! Geeft mij ook weer een beetje extra hoop ;)

Vooralsnog is alles rustig gelukkig. Wel heb ik enorm last van mn ribben en rug te hoogte van mn ribben. Het ene kindje ligt rechts onder mn ribben met zn kontje en de ander links tussen de ribben met zn hoofd dus denk dat het daar aan ligt hihi :)

12. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Ik heb het nagevraagd en pessarium kan alleen nog gezet worden als er genoeg cm is om hem omheen te schuiven…

Inmiddels heb ik gisteren ook in het ziekenhuis gezeten de hele middag wegens aanhoudende harde buiken…

13. MrsSunshine

30 aug 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Seepje! Misschien dat dat de reden is. Zal het zelf ook nog even navragen, is overal toch wel even anders merk ik al!

Pff.. Niet leuk! Hoe gaat het nu?

Deel Deze Pagina