Oorontsteking antibiotica geven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vrolijkheid, 6 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Mijn zoontje heeft in zijn leventje al een paar keer een oorontsteking gehad. Twee weken geleden begon er weer een cyclus: 3 dagen koorts en naar oortje grijpen. PM gegeven en het was weer over. 4 dagen vrolijk en het begon weer. Weer 4 dagen over en nu...wéér.

Dus voor de zoveelste keer naar de dokter gegaan. Ja hoor, dubbele oorontsteking! Zoonlief eet en drinkt goed, huilt niet overmatig behalve dat hij nu s nachts weer komt en af en toe ineens naar zijn oor grijpt en gaat krijsen wat begrijpelijk is. En verhoging/koorts. Slaapt overdag meer, wil wat meer bij mij zitten en is sowieso wat aanhankelijker maar dat kan ook een ''fase'' zijn. Maar verder vrolijk alert mannetje.

De dokter vertelde dat het sowieso het eerste jaar veel voorkomt. KNO arts geeft dit ook aan en is niet direct een voorstander van buisjes. Ik heb nu van de huisarts een recept voor antibiotica meegekregen maar met het verhaal erbij: het hóeft niet te werken en het heeft dit en dit aan bijwerkingen. Dus ik moest ''maar kijken'' of ik het wilde gebruiken. Het is aan ons. Ik heb nu geen idee wat te doen. Antibiotica geven?

Iemand toevallig ervaringen met kindjes met oorontstekingen?

2. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Toevallig heeft mijn dochter nu ab..eerst geprobeerd zonder maar na 2 weken op me slapen ipv liggend en niet meer willen spelen, eten (dochter weegt 6,5 kg bij 10 maanden dus eten is wel belangrijk) Ben ik het uiteindelijk nu wel aan het geven. Zou eerst proberen zonder maar als een kindje Echt pijn lijdt en paracetamol werkt niet afdoende zou ik het geven.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik zou persoonlijk wachten met ab. Bekend is dat artsen, maar ook ouders (te) snel naar ab grijpen. Probleem is dat je niet weet of het na de kuur niet weer terugkomt. Dan begin je in feite weer van voren af aan, ook met de opbouw van de weerstand en bovendien loop je de kans dat een volgende kuur niet (meer) werkt. Ik begrijp overigens wel je twijfel hoor, je probeert het liefst iets te geven wat je kindje beter kan maken. :)
    Hier werd ons destijds gezegd dat uitzieken toch het beste is... En als je kind verder niet echt heel ziek is, dan zou ik nog even afwachten.

4. Vrolijkheid

Thanks meiden! Ik ben zelf niet zo van de antibiotica dus vandaar ook mijn twijfel. De huisarts merkte dat dus vandaar dat ze het recept mee gaf zo van ''als het erger wordt''. Maar omdat ik niet weet of het werkt en het ook niet gezegd is dat het er minder snel weer van terug komt wil ik het ook niet zomaar geven. Ik vind PM al heel wat haha maar dat geef ik wel omdat hij zichtbaar pijn heeft. Maar het lijkt wel te werken. Ik vraag me alleen steeds af of ik niet te ''hard'' ben. Hij heeft toch pijn dus is een ab kuur dan niet handig? Dus vandaar inderdaad mijn vraag :)

5. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Mijn zoontje is al twee maanden aan het sukkelen met zijn oortjes. Eerst zoals jij omschrijft twee, drie dagen per week koorts, slecht(er) slapen, pijn en dan weer wat goede dagen. Ruim twee weken geleden een week lang hoge koorts en veel pijn. Hij kon nauwelijks nog slapen en eten en was echt ziek. Allebei zijn oren waren flink ontstoken en toen hebbben wij wel ab gegeven. Met name omdat hij slecht at en magerder werd en hij is al licht (8,5 kg). Na twee dagen had ik een ander kind. Maar het lijkt wel of hij nu weer oorpijn krijgt....dus tja....op lange termijn zijn er geen garanties natuurlijk

6. Vrolijkheid

Lastig he. Maar ik denk wel dat jij ook een goede reden had: dat hij zo slecht at! Mijn zoontje is ook 8,5 kilo bij 79 cm (wel maandje jonger) maar eet verder prima. En drinken ook. En slapen over het algemeen ook. Dus ik denk dat het ik het nog even aan kijk..

Maar wat zielig zoveel kindjes met oorontstekingen! is er nog iets tegen te doen? Om het te voorkomen? Vast niet he?

7. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bij kinderen is functioneert de buis van Eustachius nog niet optimaal, daarom zijn zij veel vatbaarder voor ontstekingen. En de weerstand is natuurlijk ook nog niet op het niveau van een volwassene.

8. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier nog 1. De jongste wordt morgen 7 mnd en is al ruim 2 mnd bezig met zijn oortjes. Eerste x, uitzieken geen ab, nog geen 2 weken later begin het weer. Gillen, krijsen wanneer ik buiten kwam en hele slechte nachten. Toen wel ab. Weer 2 weken later was het weer raak. Toen ben ik bij de ka geweest. Hij zei dat het een virusinfectie zal zijn omdat het anders niet zo snel terugkomt, dus uitzieken (zetpil en neusdruppels), 9 slechte nachten verder was het over. Nu heeft hij wel vocht achter zijn oren, maar geen ontsteking.

Ik zeg, 1x AB komt het te snel terug helaas uitzieken. Komt het echt pas na een mnd terug mss toch weer ab gebruiken??? En idd wanneer de kleine te slecht gaat eten. Heb nu van de ka meegekregen dat ik bij koorts naar de ha moet (hij is zelf op vakantie)...

Zo zielig die oortjes.

9. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik zou de antibiotica geven

Ben altijd bang dat de ontsteking gaatuitbereiden en dan meer kans op hersenvliesontsteking hebt

Heb bij mijn kids als ze het hadden ab gegeven gelukig ngeluk niet heel vaak

10. Vrolijkheid

Echt? is dat zo? :$

11. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Heb vaak gelezen dat bij elke ontsteking bv oor long etc er een kans is dat deze overslaar nAAR DE hersenen

En ik heb met mijn man meegemaakt na Jaren aanmodderen Dat de ontsteking het hersenvlies al had aangetast omdat ze hem steeds weg stuurden

Liever x te vaak de ab zo denk ik erover maar ieder zijn eigen mening

12. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat van de hersenvliesontsteking is voor mij ook nieuw.

13. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    #13 Roos12, 6 jul 2015
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
    Hier ook een ventje met veel oorontstekingen.
    Nu gelukkig een doorverwijzing naar de kno gehad.
    Hij heeft 1 keer een kuur gehad, toen had hij al een week neusspray gehad en er was bijna geen interval meer tussen de oorontstekingen.
    De verwekker is bijna altijd viraal, dus dan werkt ab niet. Ten einde raad toch gegeven, maar het heeft niet erg geholpen. Ik heb hem de hele kuur nog naar zijn oren zien grijpen. Het is net alsof het nooit helemaal weg is.

14. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Tja, het blijft een lastige keuze. Het kan op een bepaald moment ook zo zijn dat je immuun wordt voor ab en dat kan dus ook zijn op het moment dat je het het hardst nodig hebt.... Daarom wordt tegenwoordig juist die terughoudendheid geadviseerd. En verder is het inderdaad ookmerg lastig vast te stellen of iets viraal of bacterieel is. Bij een virus zal ab niet werken, maar tast je wel het immuunsysteem aan.

15. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Dat wist ik ook niet. Yinthe heeft nu 4 keer een ab gehad voor een oorontsteking. 2 kuren bij de geboorte omdat ze een infectie had opgelopen dus in totaal al 6 kuren.
    Het zal wel niet goed zijn, dat begrijp ik erg goed maar met zo'n krijsend meisje die niet kan slapen van de pijn moest ik wel. Als ze het nu weer krijgt ga ik naar de huisarts overleggen over buisjes

16. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Buisjes worden pas nadat ze 1 zijn gegeven, maar idd. Een krijsend kind....:(

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou het geven, ik laat mn kind geen onnodig pijn lijden terwijl
    Ik er iets voor in huis heb

18. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het hangt er van af of de ontsteking viraal of bacterieel is. Als het viraal is heeft antibiotica geven geen zin, virussen reageren niet op antibiotica. Misschien kan de HA een swabje nemen en op kweek (laten) zetten? Dan weet je iig zeker of het bacterieel is en of de AB zin heeft.
    Als het bacterieel is zou ik wel AB geven, goed opletten op de laatste dag van de kuur. Als het dan nog niet over is moet de kuur namelijk verlengd worden. Doe je dit niet werk je resistentie in de hand omdat er dan nog bacteriën over zijn die niet helemaal dood zijn gegaan van de kuur en dus wennen aan het middel.

19. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daarom zetten ze tegenwoordig veel vaker kweekjes in dan vroeger. Dit om zeker te weten dat het om een bacteriele infectie gaat.
    Jouw laatste zin snap ik niet, bedoel je dat AB je immuunsysteem aantast? Dat is je reinste onzin, AB werkt op bacteriën, zowel de goede (commensalen) als de slechte (pathogenen), maar absoluut niet op je witte bloedlichaampjes die verantwoordelijk zijn voor afweer.
    ik ben trouwens microbioloog, dus heb wel enige kennis ;)

20. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Mijn dochter van 3 heeft een dubbele oorontsteking en een keelontsteking en zij heeft gelijk een kuur gekregen omdat haar temperatuur 42,5 was en ze schrokken ervan en moest omlaag.
    Ook na een zetpil kwam hij niet lager dan 39,5.

Heb alleen een probleem.
    Ze vind de ammociciline met zoete smaak erg vies en spuugt het direct uit .

Nu maar extra vitamines geven.

Deel Deze Pagina