Bij mijn eerste bevalling kwam de placenta niet los. Ik was gelukkig al in het ziekenhuis, moest de OK in, heb flink wat bloed verloren en heb een bloedtransfusie gehad. De verloskundige vertelde mij toen, dat ik voortaan een indicatie heb om weer in het ziekenhuis te bevallen omdat het opnieuw kan gebeuren. Nu is mijn vraag: "Doen ze dan iets extra's in het ziekenhuis?" Ik heb begrepen dat ik gewoon weer poliklinisch onder begeleiding van de verloskundige mag bevallen. Ik heb vorige keer 2 prikken in mijn been gehad om de placenta alsnog te laten komen, en die hebben dus niet geholpen. Nu hoorde ik iets over een infuus? Natuurlijk ga ik hier nog uitgebreid met mijn verloskundige over praten, maar ik vroeg me af of er hier meiden zijn die ervaring hebben hiermee...
Ja klopt ... Ik heb gelijk na de bevalling een middeltje in mn infuus gehad en ook een prik in mijn been ... bij de eerste kon ik ook na de geboorte van onze dochter door naar de ok ... En met de jongste kwam de placenta na 7 minuten
Bij mijn 1e bevalling kwam mijn placenta ook niet volledig los. Met spoed naar OK, 3 liter bloed verloren en ook bloedtransfusie gehad. Ik was bang dat ik bij mijn 2e bevalling hetzelfde zou meemaken. Maar toen ik naar de verloskamer kon hadden ze meteen 3 zakjes infuus aangesloten en gelukkig kwam de placenta al binnen 7 minuten volledig los. Pff wat was dat een opluchting en maar 400 ml bloed verloren. In het zkh nemen ze meteen maatregelen om het te voorkomen. Dus dat is een geruststelling!!
hier zou ik ook een infuus krijgen. echter dit hebben ze niet gedaan. waarom is mij ook een raadsel. bij de 2e moest ik dus weer naar de ok om hem te laten verwijderen. met weer 1,5 liter bloed verlies.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vraag me dus af wanneer ze dat infuus aansluiten. Zetten ze 'm meteen aan als je de verloskamer binnen komt of pas na de bevalling om dan de placenta er snel achteraan te laten komen? Ik heb nl bij mijn 1e bevalling uuuuren onder de douche gestaan, en dat zou ik nu weer willen als ik daar behoefte aan heb. Maar als je aan een infuus met allerlei zakken "hangt", mag je vast de douche niet meer in.....
-Hier bij de eerste ook manuele placenta verwijdering en daarna bloed& plasma transfusies. Bij de tweede direkt na de bevalling prik in been en infuus met oxitocine en de placenta kwam toen vrij snel zonder problemen.
Ik kreeg bij mijn eerste bevalling (in het ziekenhuis), wel meteen een infuusnaald ingebracht toen ik naar de verloskamer ging, maar die werd pas aangesloten toen het ook echt nodig was. In mijn geval was dat voor de extra maatregelen vanwege een ruggenprik, maar dat even terzijde. Wellicht mag je met alleen zo'n infuusnaald wél onder de douche? Als je idd eenmaal aan allerlei slangetjes ligt aangesloten, wordt douchen wel wat lastig ja...
Ik heb beide keren last gehad van een placenta die niet loskwam. De eerste keer na 2 prikken en flink duwen enz....toch gelukkig losgekomen. En de tweede keer idd het infuus gehad na 2x een prik te hebben gehad....wel duurde het nog erg lang en ook weer flink duwen en persen....zo erg als je net bent bevallen he om dat weer te moeten persen...maar goed. Het was net op het nippertje anders moest de placenta ook verwijderd worden. Wat dat infuus nu precies was.....een soort van weeënopwekker....
Bij de eerste (was ook in het ziekenhuis) manuele placentaverwijdering en 2,5 liter bloed verloren. Bij de tweede ook bevallen in ziekenhuis. Bij de eerste weeen werd er direct een infuusnaald ingebracht. Na de bevalling werd het aangesloten zodat de vloeistof om de placenta los te krijgen gelijk kon beginnen. Helaas werkte dit niet en moest ik weer naar de OK. Nu ruim 4 liter bloed verloren en weer een OK met bloedtransfusie.
Meestal is het zo dat je inderdaad tijdens je weeën een infuusnaaldje krijgt ingebracht. Hierop is nog niks aangesloten zodat je gewoon lekker onder de douche/in bad kan etc. Wanneer blijkt dat de placenta er weer langer over gaat doen, of als je veel bloedverlies krijgt, dan pas worden er zakken vocht aan het infuus gekoppeld.