Net getest en zwanger, wanneer naar huisarts e.d?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Fnoepie, 30 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Oww...ben echt een leek op dit gebied joh...dus heb echt jullie hulp/tips nodig... :oops:
    Maar heb net positief getest (kan het eigenlijk nog niet goed bevatten hoor, zo onwerkelijk!), maar ben dus net 2 wkn zwanger!
    Wanneer ga je eigenlijk naar je huisarts e.d? En als je daarheen gaat wordt dan vanzelf vanalles in z'n werk gesteld? Zoals een verloskundige die je toegewezen krijgt (of mag je die zelf kiezen?). Geen idee hoe dit alles gaat?

2. miriam24

miriam24 Actief lid

16 nov 2008
    179
    0
    0
    overijssel
    ik heb toen ik positief getest had
    gelijk de verloskundige gebeld en niet de huisarts

de huisarts kan toch niet veel doen
    en de verloskundige maakt met je een afspraak pas met 9 weken zwangerschap als het goed is

omdat je eerder toch niets kan zien..

en je mag zelf weten welke verloskundige je belt zoek gewoon degene die het dichts bij je huis is

veel succes en geniet van je zwangerschap

liefs

3. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    gefeliciteerd!
    Idd, gewoon de dichtstbijzijnde vk bellen. Zij zullen je wel vertellen wanneer ze een afspraak met je kunnen maken.
    De ha hoef je alleen te bellen om het door te geven (tenzij je medicatie slikt oid.)

Overigens denk ik dat je banner niet goed staat. Je telt vanaf de eerste dag van je laatste ongi en krijgt dus de ongeveer eerste 2 weken voorafgaand aan je eisprong cadeau. ;)

Veel plezier in je zwangerschap! :D

4. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Waarschijnlijk ben je al 4 weken zwanger. Je rekent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie dus je krijgt als het ware 2 weken cadeau. Als je nu 2 weken zou zijn dan zou je nu ovuleren en nog niet positief kunnen testen.

Afijn, je HA kun je nu al bellen. Gewoon door geven dat je zwanger bent zodat ze dat in de computer kunnen zetten. De verloskundige kun je uiteraard bellen, maar vaak maken ze nog geen afspraak of pas een afspraak over een week of 4 omdat je nog zo kort zwanger bent. Kijk even of je vlos een website heeft. Daar staat het vaak wel op. Bij mijn vlos was het bellen voor intake vanaf 6 weken bijvoorbeeld.

Enne,,, gefeliciteerd me je zwangerschap!

5. valentijn14

valentijn14 Actief lid

8 jul 2008
    280
    0
    0
    Gefeliciteerd!
    Ik had ook de VK gebeld maar zij wilde een verwijs brief van de HA..
    Dus ik ben wel eerst naar de HA geweest.

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

echt? daar heb ik nog nooit van gehoord, wat omslachtig zeg :eek:
    moet je dan opnieuw testen bij de huisarts of gaat het alleen om het papiertje?

7. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    dat is je reinste geldklopperij. Da's medisch helemaal niet nodig.

8. Klasien1978

Klasien1978 Bekend lid

6 nov 2008
    576
    0
    0
    Docent
    Oslo, Noorwegen
    die ha moet die 3e auto ergens van betalen ;)

9. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Dat zeggen er meerderen ja, wat raar? Je kan toch niet bevrucht worden op de 1e dag van je ongesteldheid?
    Dus dan zou ik als ik uitga van 40 weken ook 2 wkn eerder uitgerekend zijn dan wat ik nu zelf uitgerekend heb?

10. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Die telling is gebaseerd op een middeleeuwse overtuiging. Destijds dachten ze dat je tijdens je menstruatie bevrucht werd. Tegenwoordig weten we beter, maar de teldatum blijft de eerste dag van de laatste ongi, omdat dat een van de weinige dingen is die je zeker weet. Een eisprong kan namelijk eerder of later komen. De ongi is niet te ontkennen :)

Maar ja, je bent inderdaad 40 weken na je laatste ongi uitgerekend, dus eigenlijk maar 38 weken zwanger. Scheelt weer meis, ben je verder dan je zelf gedacht had.

11. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Ah oké duidelijk, thanx! ;)
    Ik ga m'n banner meteen aanpassen!

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    ik ben helemaal niet bij de ha geweest...wist ook eigenlijk niet dat ik hun zelf moest bellen...dacht dat de vk dat doorgaf... :(

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Je telt inderdaad vanaf de eerste dag na je laatste menstruatie.
    En de ha hoef je niet te bellen hoor, gewoon gelijk de vk, die maakt een afspraak en legt alles uit :)

14. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    van de HA hoef je ook niet veel te verwachten. Die zetten het alleen maar in de computer zodat ze er rekening mee houden als ze je om een of andere reden medicijnen moeten voorschrijven. Misschien dat ze je nog feliciteren, maar dat was het dan ook wel zo'n beetje... Vaak is een belletje naar de assistente voldoende.

15. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Oké thanx meiden, ga van de week een verloskundige bellen dan maar! :D

16. christiane

12 nov 2008
    90
    0
    0
    studente
    schoonloo
    ik heb de verloskundige meteen gebeld zou 2 week terug erheen gaan maar hebben ze afgebeld omdat ze het heel druk hadden 3 bevallingen tegelijk geloof ik en nu krijgen we ze nie te pakken dus morgen ma weer bellen

ik heb wel de huisarts gebeld ma die heeft het alleeen in de pc gezet ben er niet langs geweest ofzo maar is altijd makkelijk als er wat gebeurd of je moet ergens voor heen weten ze het al wel meteen

17. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik had 17/10 mn 1e dag van de laatste menstruatie..
    Heb 1/11 veel last van mn ovulatie gehad, maar de avond ervoor en erna heel veel liefde van mn man :oops:
    zoveel dat ik de 15e een NOD had.. de 19e getest en positief..
    De huisarts gebeld ( wat in de handleiding van de test stond) maar de assistente verwees me door naar de verloskundigen praktijk.. Het nummer heb ik zelf op moeten zoeken.. had ze me wel even door kunnen geven vind ik .. maar ja..

15 december heb ik de eerste afspraak bij de vk.. spannend.. eigenlijk..

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

dat hoeft nu nog niet hoor; met 7/8 weken eens bellen. Normaal gesproken heb je de intake en de termijnecho met 12 weken. Tegenwoordig worden er al heel vroeg echo's gemaakt, terwijl er dan vaak nog niks te zien valt.

Die 40 weken hebben ze zo vastgesteld omdat niet iedereen een regelmatige cyclus heeft en de eisprong dus van dag 10 tot 15 kan vallen of nog afwijkender. Daarom rekenen ze vanaf de 1e dag laatste menstruatie.
    Die 40 weken is trouwens ook maar een gemiddelde. Niet veel bevallen er op de uitgerekende datum!

Om de termijn goed in te kunnen schatten is de termijnecho van 12 weken ook in het leven geroepen. Iedere embryos schijnt in het begin even hard te groeien, ze meten die dan op en kijken zo of de datum ongeveer klopt. Ik had een onregelmatige cyclus en ben 1 dag vooruit gezet.

19. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb ook net positief getest..

Ben verhuisd naar de andere kant van NL... heb hier nog geeneens een huisarts! :)
    Dus schrok wel even...

Maar hoe zit het eigenlijk met de verzekering?
    Moet je daarvoor nog iets gaan regelen?
    Ik heb een basispakket.. De zwangerschap is ongepland dus een verrassing.

20. Sam1986

Sam1986 Actief lid

6 jul 2008
    437
    0
    0
    Ik had nadat ik het wist de Verloskundige gebeld en de dag erop de Huisarts ingelicht over mijn zwangerschap. Ze doen er niet veel mee ze zetten het alleen in het systeem.

Volgende week heb ik mijn eerste afspraak en mijn termijnecho.

Deel Deze Pagina