Enorme twijfel

Discussion in 'Weer aan het werk' started by love22, Aug 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. love22

love22 Lid

Apr 18, 2007
    44
    2
    8
    Ik heb een redelijk leuke baan voor 26 uur per week maar manlief is vaak op reis.

Ben nu zwanger van mijn derde kindje en denk erover om (tijdelijk) te stoppen met werken. Ben wel hoogopgeleid en degenen met wie ik het erover heb begrijpen het niet. Financieel is het niet zo'n probleem als ik zou stoppen, we kunnen rondkomen van één salaris. Want ik ben het eigenlijk best wel zat om altijd maar te rennen en te vliegen van kinderdagverblijf, TSO, BSO naar de opa's en oma's met alle gevolgen van dien. Minder werken is helaas geen optie bij mijn baas.

Ervaringen/advies? En stel dat ik stop wat moet er dan allemaal geregeld worden. Voor welke extra kosten kom ik dan te staan? (Denk aan duurdere ziektekostenverzekering etc)

Help help wat is dit moeilijk
    Mijn prioriteit ligt momenteel bij mijn kindjes.

2. souries

souries Fanatiek lid

Sep 5, 2011
    2,578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je eigenlijk met de laatste zin zelf je eigen antwoord al geeft ;)

3. Hogelinda

Hogelinda Actief lid

Apr 12, 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als jullie rond kunnen komen van 1 salaris en jij wil graag bij je kinderen zijn, moet je dat doen toch?
    Ik ben bewust thuismama en kan het iedereen (die die mogelijkheid heeft!) aanraden. Moet er niet aan denken om mijn kinderen altijd maar te moeten "dumpen".

(Voor de mensen die zich snel aangevallen voelen. Dit is dus een persoonlijke mening he... Ik val niemand aan...!)

4. Clapat

Clapat Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    1,059
    17
    38
    Duitsland
    Je kan het ook schrijven als volgt:
    "Moet er niet aan denken om mijn kinderen altijd maar bij anderen onder te brengen" ;)
    Staat iets netter omschreven... ik gooi mijn kind niet in de vuilbak, maar breng ze bij een dagouder onder ;)

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Ik voel me niet snel aangevallen.Tis alleen niet zo leuk om te zeggen en het klopt ook niet.
    Mijn gastouder is een geweldige vrouw, de kindjes gaan er met veel plezier naar toe. Ik ben een blije mama als ik op mijn werk ben, EN een blije mama als ik ze ophaal. Laten we elkaar niet veroordelen.

Ts als het kan financieel en jij wil het: doen :)

6. Clapat

Clapat Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    1,059
    17
    38
    Duitsland
    Zoe, iedereen heeft daar zijn eigen mening over, het gaat enkel over de kwestie, hoe iemand het verwoord.
    Daar heb ik haar al over aangesproken ;)

7. love22

love22 Lid

Apr 18, 2007
    44
    2
    8
    Ik wou er eigenlijk geen discussie over maken ben meer benieuwd naar ervaringen en dingen waar ik aan moet denken.
    Thx

8. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik zou er niet aan moeten denken om de hele dag thuis te zijn. T verlof begint me al aardig de strot uit te hangen. Ven blij als ik ook weer eens normaal kan functioneren ipv op babymodus. Zou er misschien ook meer moeite mee hebben als ik mijn kinderen ergens zou moeten "dumpen" maar heb de luxe van opa's en oma's die oppassen. Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Zie eigenlijk niet wat er zou veranderen als je zou stoppen met werken. Als he t met 1 salaris red en je staat er achter dan is er verder geen reden om t niet te doen. Snap alleen hogere ziektekosten niet echt?! Tenzij je in een collectief can je werk zit masr dan scherlt t hooguit een paar euro.
    Zou eerdere denken dat je op meer recht hebt bijv kindgebonden budget etc omdat je inkomen daalt. Afhankelijk natuurlijk van wst jullie verdienen.

9. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

Jan 24, 2009
    1,522
    0
    0
    Flevoland
    Misschien kun je iets anders gaan doen? Wat minder uren? Ik zou zelf niet fulltime mama willen zijn. Had eerst een baan van 32 uur miimaal. Vond dat helemaal niets! Nu 20 uur een andere baan met een leuke uitdaging!

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik ben tot mijn dochter 4 werd, thuis geweest.
    De eerste 1-1,5 jaar bewust (al ben ik door mijn zwangerschap wel mijn baan kwijtgeraakt), daarna kon ik lang niet werken vanwege mijn gezondheid. Laatste jaar niet gewerkt, omdat het qua opbrengsten/kosten niet handig was.

De laatste 1-1,5 jaar kwam het fulltime moederen echt mijn neus uit, maar zeker het eerste jaar, wilde ik niet anders. Ik vond het heerlijk.

Ik denk dat je moet doen, wat je hart zegt.. Zeker als het financieel geen probleem is.
    Qua ziektekosten, ben ik niet meer gaan betalen.. (ja, wel meer kosten gemaakt, maar niet aan de verzekering ;))

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Praktisch: Qua ziektekosten zelf zul je niet meer gaan betalen. Misschien zul je wel (meer) toeslagen krijgen, ook voor je ziektekosten. Dus wat je het handigst kunt doen is op de site van de belastingdienst een proefberekening maken voor welke toeslagen je zult krijgen als je alleen het salaris van je man hebt. Dat zal het verschil zijn. Je hebt dan geen kosten voor kinderopvang meer, geen KOT, geen salaris van jezelf. Maar wel het salaris van je man, en eventuele (hogere) toeslagen. Daarmee kun je gewoon je nieuwe maandsituatie berekenen. Voor de rest verandert er niet veel, behalve dat je misschien heel iets hogere kosten voor gas hebt omdat je de hele dag thuis bent en dus het huis moet verwarmen.

12. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    als je het graag wilt en je hebt de mogelijkheid zou ik het gewoon doen.
    een reden om toch te blijven werken kan zijn doordat je anders na x aantal jaar moeilijk aan een baan komt. je hebt er dan tenslotte een tijdje "uit geleden".
    maar misschien valt dit ook mee als je hoogopgeleid bent :)
    bedenk gewoon goed wat jij graag wilt, wat je gevoel je zegt :)
    en als jij het niet erg vind als je er straks bijv een jaar langer over doet om weer een baan te vinden als je daar weer aan toe bent zie ik sowieso het probleem niet :)

(en mbt zekerheden....als ik de mogelijkheid zou hebben weet ik niet of ik het zou durven met de crisis...een vast contract bied ook geen zekerheid tegenwoordig)

hoe t zit met eventuele extra kosten geen idee :)

13. Precies wat BabyFG hiervoor zegt: Het grootste minpunt is om "later" weer een baan te vinden. De banen liggen nu niet voor het opgrapen. Werk je in een sector waar wel nog veel banen zijn, dan is het risico iets lager, maar toch denk ik dat het moeilijk zal zijn om weer te beginnen.
    En wanneer zou dat zijn? Mijn zus, waarvan de oudste 14 is en de jongst 10, zegt dat ze het nog steeds erg druk heeft met de kinderen. Ze werkt nu wel 32 uur, maar toch. Ook als ze straks naar school gaan zal het druk zijn met ophalen en brengen enzo.
    Nu is het wel zo dat carriere mij ook niet echt meer interesseert, maar de hele week thuiszitten met de kinderen is ook niks voor mij. Zou prima zijn als de kinderen dan tenminste 1 dag niet thuis zouden zijn zodat ik iets voor mezelf kan doen / ongestoord iets thuis kan doen, maar ja, dat is dan wel weer erg veel luxe.

14. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou beginnen met op je gemak het koste plaatje uit te rekenen. Dan heb je daarvan een beeld. Verder qua toekomst misschien minder kans op terugkeer maar als je daar niet bang voor bent.....ookmwel blijven werken geeft natuurlijk nooit garanties. Ik denk dat je je gevoel moet volgen. Deze tijd komt immers nooit meer terug. En evt minder uur werken?

Zelf zie ik wel op tegen de logistiek die er straks aan komt. Maar ik vind mijn werk erg leuk dus wil echt niet stoppen, moeten maar zien hoe het uit pakt.....

Succes met je keuze!

15. beccie7

beccie7 Niet meer actief

Meid, ik ben jaloers op je positie (die van niet persé hoeven te werken) haha...

STOPPEN! en lekker volledig gaan genieten van je moederschap!

Je zult misschien iets meer op de centen moeten gaan letten, maar met een beetje creativiteit moet dit zeker gaan lukken!

suc6 met wat je ook moge besluiten!

X Beccie

16. beccie7

beccie7 Niet meer actief

Enne ik begrijp de reacties over "kom je dan straks wel weer aan een baan?"

Maar ik denk zo: je kinders worden maar één keer groot.
    zeker als ze hun papa al vaak moeten missen zal het fijn voor ze zijn dat jij er altijd bent om ze van school op te kunnen halen e.d.

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Misschien is het idee om eens te denken aan ander werk, dat je wel in deeltijd kan doen? Of je kinderen maar 1 of 2 dagen wegbrengen en dan iets voor jezelf gaan doen (andere opleiding, thuis werken, eigen bedrijfje?). Zo heb je veel meer tijd voor je kinderen, maar ben je niet alleen thuismoeder.

En kan je man minder gaan werken? Ik merk dat als we beiden 4 dagen werken, we maar 3 van 7 dagen in de week oppas nodig hebben en het allemaal een stuk minder hectisch wordt. Met mijn ouderschapsverlof afgelopen jaar was dat nog lekkerder. Ouderschapsverlof mag je werkgever (en dat van je man!) niet weigeren trouwens!

18. Kipje1983

Kipje1983 Actief lid

Oct 3, 2012
    263
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 2 maanden geleden bevallen van de derde en ik zie er ook zo tegen op om straks weer te moeten beginnen :( ik heb nog tot oktober verlof en wil aan de ene kant eens uitzoeken hoe onze financiele situatie zal zijn als ik stop en aan de andere kant heb ik zoiets van "gewoon gaan werken, mss is het wel lekker en valt het reuze mee"

Ik werk 20 uur en de kinderen gaan 2 dagen (de overige 4 uur werk ik vanaf thuis) naar kdv en BSO. Mijn man brengt de oudste naar school en haalt 'm bij de BSO op vanuit werk en ik moet dan de 2 kleinste naar kdv brengen en weer halen. Dus ergens denk ik; dat valt wel mee toch... Maar als je thuis komt zijn ze vaak moe, je moet nog koken en eten, ze moeten in bad, het is zoveel rustiger op de dagen dat ik niet werk...

Denk jij, dat je je werk zult missen? Dat je het zult missen om even wat anders te doen dan thuis bij de kindjes zijn? Ik zou me niet zo druk maken over of je wel weer aan het werk komt, in de huidige situatie kun je ook maar zo ontslag krijgen en dan weet je ook niet wat de toekomst brengt, of je weer makkelijk aan werk komt.

Wat mij ook een beetje tegen houdt tot nu toe; de kinderen vinden BSO en kdv GEWELDIG!! Ik zou het in eerste instantie een beetje zielig vinden om ze daar weg te halen. Ze zitten op zo'n geweldig verblijf en doen zulke leuke dingen, ze vermaken zich daar kostelijk met vriendjes en vriendinnetjes...

Dus over dumpen van je kinderen gesproken Hogelinda ;) Ik voel me niet snel aangevallen, nu dus ook niet maar je woordkeuze vind ik niet zo netjes! Dumpen klinkt nogal negatief en je zegt het zelf op een zeer veroordelende toon!

19. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Meid ik zou geen seconde twijfelen ;)
    Lekker thuis blijven!

Als ik de mogelijkheid had zou ik van mijn 20 uur nachtdiensten in gehandicaptenzorg, of 1 nachtje in de week willen doen of helemaal thuis blijven.

Wil zo graag alles meekrijgen van mijn kids, die staan op 1. Daarbij is het hartstikke druk, vooral omdat mijn oudste veel medische en psygische problemen heeft.

20. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    #20 Smile, Aug 28, 2013
    Last edited: Aug 28, 2013
    Hoe zijn je vorige zwangerschapsverlof periodes bevallen? Kon je je draai vinden thuis? Als dat zo is zou ik ook voor thuis blijven kiezen. Zelf heb ik die tijd als leuk ervaren...maar was blij dat ik weer naar het werk kon. Even er uit, contact met collega's, andere verantwoordelijkheden. En de kids heerlijk naar de oppas ipv 'gedumpt' te worden...alleen het woord al!

En waarom een duurdere ziektekosten verzekering? Dat heeft toch niets met wel of geen werk te maken? Of zie ik iets over het hoofd?

En heb je al gedacht aan ouderschapsverlof? Is dat geen optie?

En als je stopt zou je kunnen kijken voor welke extra toeslagen je eventueel in aanmerking komt. Via de site van de belastingdienst.

Share This Page