Hi, Onze dreumes van bijna 18 maanden loopt nog niet. Wel met een kar, ook aan de handjes, maar geen centimeter los. Nu zit hij op het kdv in een babygroep waar hij de laatste is een een rij met kindjes. Daaronder zit een groot leeftijdsgat (de groep zat tijdelijk vol) en vervolgens alleen maar baby's. Nu gaan alle oudere kindjes over naar de volgende groep. Volgende maand gaat de laatste. Onze kleine kerel kan echter niet over omdat hij nog niet loopt..... Ik ben nu bang dat hij het straks niet meer zo naar zijn zin gaat hebben. Thuis speelt hij nl de hele dag buiten (in de zandbak etc). De babygroep komt echter nauwelijks buiten. Hij is hartstikke lief voor de baby's, maar uitgedaagd wordt hij dan natuurlijk minder (helemaal om te lopen ) Heeft iemand hier ervaringen mee of ideeen over? (grrrrr.... soms wil ik hem wel aan het lopen "kijken", maar ik weet dat geen zin heeft en dat ze toch hun eigen moment kiezen)
Ik begrijp je. Zou je dit kunnen bespreken met het kdv? Ik vind het namelijk heel logisch dat je wil dat hij overgaat naar een groep waar hij meer gestimuleerd en ook met zijn leeftijdsgenootjes kan spelen, lopend of zittend. Ik zou het echt bespreken! Betreft het lopen, ineens zal hij opstaan en gaan lopen, dat komt echt goed! Succes!
Ja, dat lijkt me idd ook vervelend. Je zoontje zal zich misschien idd wat gaan vervelen dan! Zoals hiervoor al werd gezegd....gewoon bespreken met het kdv. Moet toch wel te regelen zijn, lijkt mij! En over dat lopen........geniet er nog lekker van, want ze lopen heel hun leven nog!!
haha, dat lopen komt inderdaad vast wel. Het is meer mijn ongeduld dan dat van hem En soms word ik gek van al die mensen: "loopt ie nog niet, hij is al zo groot?" Ik zal het inderdaad nog eens bespreken. Ik probeerde laatst al eens subtiel te infomeren of echt alle oudere kindjes al overgingen en dat onze kerel dan alleen bleef, maar dat werd niet echt opgepakt. Nog maar eens explicieter proberen dan...
misschien juist als hij ook over gaat, wordt hij misschien meer gestimuleerd, omdat dan iedereen loopt en speelt,(soms werkt het) kwa uitdaging zou hij ook gewoon over moeten, babygroep is totaal geen uitdaging voor hem, helemaal als hij het liefst de hele tijd lekker in de zandbak speelt ook kwa leeftijd
bij ons heb ik dat ook eens gezien, het kindje ging uiteindelijk toch door, maar nog wel was er overleg met de babygroep en al liep hij niet, hij ging toch gewoon mee naar buiten. Maar dat is natuurlijk wat je ziet van afstand. Ik weet niet wat er besproken is. Maar ik zou even kijken of hij tóch niet mee over kan. Ik weet nog goed dat dat kindje ineens buiten liep en een schep als steun gebruikte -dat was het begin, kort daarna liep hij ook, met 19 maanden ofzo.
Is het niet een idee om hem over te zetten in een verticale groep, van tot 4 jaar? daar horen namelijk ook kleintjes die niet lopen, maar er zitten ook grotere kindjes t/m 4 jaar, en daar kan ie ook blijven tot de schooltijd.
Eigenlijk vind ik het een beetje raar dat je kindje niet naar de volgende groep mag! Tim is nu bijna 16 maanden loopt ook nog niet maar zit gewoon bij de dreumessen. Hij is de enige die nog niet kan lopen maar dat is geen probleem hij kruipt wel! zou idd het gesprek aangaan....
wij hebben op mn vorige werk ook al eens een kindje overgedaan naar de dreumes/peutergroep wat nog niet kon lopen en doordat het kindje daar veel meer gestimuleerd werd door wat de oudere kids deden en die liep binnen no-time. Ik zou het wel raar vinden als hij echt niet over mag, ik zou nog maar eens een gesprek aanvragen. Ze moeten dan misschien wat meer moeite doen met bv een buggy naar buiten, maar het gaat toch om de kindjes lijkt mij??
Ik vnd het een beetje vreemd dat ze qua ontwikkeling alleen naar het lopen kijken. kun je het niet bespreekbaar maken dat hij alsnog over gaat naar de vlg groep? ik bedoel, het zal ook geen half jaar meer duren voor hij gaat lopen dus of hij nu gaat of over 2 maanden...? Hij kan toch ook mee naar buiten (wel zo leuk met komende zomer?) zonder te moeten lopen? Buiten het lopen vind hij toch ook meer aansluiting bij de volgden groep dan tussen de baby's? Misschien kun je het over die boeg gooien. Kan me voorstellen dat je het vervelend vind!
Heel vreemd dat hij niet over mag omdat hij nog niet loopt!!! Iris heeft nooit echt gekropen, wel billengeschoven en ze zorgden er gewoon voor dat ze buiten 'uit de voeten kon'. Ze zat wel in een verticale groep maar ze was dus iets beperkter buiten dan de kruipende kindjes.
rayn is 15 maanden loopt ook nog niet en zit ook nog bij de babygroep. Volgens mij is hij ook de oudste van de groep . Hij vind het heerlijk om buiten in de zandbak te spelen dus gaat 2x perdag de leiding met hem naar buiten ! of hij mag met de andere kindjes mee naar buiten , hij gaat toch zijn eigen weg en vermaakt zich wel . Idd gewoon eventjes bespreken met de leiding zoals al vaker is gezegd. succes !
Hi, Dank voor jullie reacties! Helaas hebben ze op ons KDV geen verticale groepen. Ik denk eerlijk gezegd dat hij zich ook wel zou redden in een oudere groep. Vrienden van ons hebben een kindje dat 3 maanden ouder is (maar al met 9 maanden liep!) en die twee zijn echt dikke maatjes. Hij redt zich op zijn knieetjes prima en ravot net zo hard mee. Qua taalontwikkeling is hij ook zeker zo ver als zij. Zou ook jammer zijn als hij daar op de babygroep nu minder stimulans in krijgt. Ik zal het maandag eens bespreken en misschien een soort als-dan scenario bespreken. Ik vind het niet zo erg als hij nu nog even op de babygroep zit, maar als dat laatste andere kindje over gaat moet hij misschien ook wel over kunnen (ook als hij dan nog niet loopt). Hebben wij dan zo'n star KDV of is dat wel de gebruikelijke "regel"?
Maar ik denk niet dat ze star zijn, maar dat ze niet weten wat er bij jou speelt en wat jou wensen zijn. Misschien zijn er ook andere redenen waarom je ventje (nog) niet over is. maar zien het niet als falen van hem hoor! Ik zou het maandag meteen even bespreken en vertellen wat denkt/voelt en vraag waarom hij nog niet over is. Bij ons hebben ze ook gewacht met Dean om hem te verplaatsten naar de verticale groep, omdat ze hem samen met zijn vriendje wilde overplaatsen. Dus hij is met 16 maanden overgegaan. Zijn vriendje is zelfs twee maanden ouder. Het kan allemaal.. Laat je weten hoe het is afgelopen? Succes alvast!
Ik zou het inderdaad ook even bespreken Bovendien is de kans natuurlijk erg groot dat hij over een maand wel al loopt. Mijn zoontje van bijna 16 maanden loopt trouwens ook nog niet los. Ik wacht er al maanden op aangezien ie al maanden achter de loopkar etc. loopt, maar nee hoor, nog geen stap!
het is niet zo zeer dat ze star zijn denk ik. Bij de meeste horizontale kdv's is de regel dat ze over mogen als ze lopen. Vaak ook als dat eerder is dan bv 1 of 1 1/2, ze vinden het namelijk dan gevaarlijk worden voor de baby's (wat mi onzin is, want op een verticale groep gaat het immers ook goed.) Lopen is dan vaak een criterium, daarom zullen ze dat in eerste instantie ook tegen jou gezegd hebben. Maar als jij uitlegd hoe jij het ziet, dan denk ik dat een flexibel denkend kdv daar genoeg reden voor ziet om je mannetje toch door te laten gaan. Op die leeftijd is hij er denk verstandelijk ook aan toe om over te gaan. Hij begrijpt over een tijdje heel goed dat hij tussen allemaal baby's zit.
wat gaan de kindjes vroeg over, wat soort groepen hebben jullie dan? Hier is een babygroep van 4 maanden - 2 jaar en een peutergroep van 2 - 4 jaar. Tegen het 2de jaar (rond de 23e maand) gaan ze wennen.. Ik zou jouw wensen goed kenbaar maken en kijken of er niets te regelen valt.
Bij ons hebben ze 3 groepen, 0 tot 1,5 jaar babygroep 1,5 jaar tot 2,5 jaar dreumesgroep 2,5 tot 4 jaar peutergroep
Oh die hoor je niet vaak meer dreumesgroepen, dan moeten ze dus in 4 jaar tijd 2 x aan een nieuwe omgeving wennen . Ik ben blij dat Kirsten op een verticale groep zit..