Enorme zuigbehoefte. Welke mogelijkheden bij borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door merah, 8 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze zoon is nu 5 dagen oud.
    Tot nu toe is het behoorlijk ellendig. De beste man wil het liefst de hele dag zuigen. Helaas is hij een erg slechte 'happer' en na twee dagen waren mijn tepels al kapot. Bij de meiden heb ik nooit ook maar 1 kloof gehad, dus die kon ik altijd zonder probleem wat laten sabbelen om aan hun zuigbehoefte te voldoen. Dit gaat deze keer dus niet.
    De kraamzorg begon al over 'dat ik vast snel aan de speen zou gaan'. Nu ben ik niet anti-speen (al heb ik liever van niet), maar ik heb altijd begrepen dat een speen in combi met borstvoeding niet zo'n goed idee is als ze zo jong zijn.
    Wie kan mij adviseren wat ik het beste kan doen?

2. soeee

soeee Niet meer actief

Geen advies, maar wel mijn ervaring.

Sara kreeg (en krijgt nog steeds) borstvoeding en had zo'n ontzettende zuigbehoefte. De eerste dagen zag ik constant met m'n pink in d'r mond. Hoor het me nog zeggen: 'Een speen komt er hier niet in hoor.' Nou, het was een verademing kan ik je vertellen haha! :p

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Hier nu met twee kindjes ervaring met bv zonder al te veel problemen.
    Oudste had een speen na een maandje, de jongste na een week.
    Heeft hier geen invloed gehad op de bv.
    Wel bij beide de combi speen (difrax) en geen dental, schijnt beter te zijn in combinatie met bv.

4. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Onze dochter had na een week of drie een speen (combispeen van Difrax), ging prima in combinatie met de borst.

5. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik heb t een week volgehouden zonder speen en met de pink.
    Daarna kreeg mn zoon een difrax speentje.
    Heeft geen invloed gehad op de bv bij mij, zorgde juist dat ik t vol kon houden.
    Wel alert blijven dat je je kindje met regelmaat blijft voeden.
    Haalde speen steeds weg als zoon sliep.

6. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier van ellende een speen gegeven. na 3 maanden vond ze het een vreselijk smerig vies ding en zodra ze hem zag ging ze keihard huilen. sindsdien gebruikt ze haar middel en ringvinger :)

7. Lalaatje90

Lalaatje90 VIP lid

15 jan 2014
    5.777
    2.874
    113
    Friesland
    Wij gebruiken alleen de speen als redmiddel voor krampjes. babys willen vaak de kramp wegzuigen. En als hij niet in slaap kan komen dan gebruiken we m ook ff, maar zodra hij slaapt gaat ie er weer uit. Maar zo gewoon moet ie de speen niet. Dan spuugt ie m weer uit.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hee van harte gefeliciteerd!

Kapotte tepels zijn meestal ofwel spruw, ofwel verkeerd aanhappen, of allebei.
    Ik zou eens heel kritisch kijken naar het aanhappen, en ook het mondje van je zoon eens goed bekijken i.v.m. lipbandje en tongriempje.

En als het zo blijft: lactatiekundige mee laten kijken.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel verhaal geschreven, maar dat is weg.
    Kapotte tepels komt van verkeerd aanhappen. Deze knul is gewoon niet zo'n vanzelfsprekende borstvoedingsbaby als m'n dochters. En ik heb hem te lang z'n gang laten gaan helaas.

Speen is dus wel een optie, begrijp ik. Ik hou het in m'n achterhoofd. De halve nacht met je pink in de mond is ook niet echt goed voor de nachtrust...

10. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had kapotte tepels, mijn zoontje hapte goed aan maar ging vervolgens veel te krampachtig drinken. Hij zuigt enorm krachtig en beet zich letterlijk ook vast. Ik heb uiteindelijk de eerste 6 weken bijna niet live gevoed. Elke voeding begon met aanhappen en een beetje drinken totdat het te veel pijn deed (soms meteen al) en dan ging ik over op een flesje gekolfde melk met een Medela Calma speen. Uiteindelijk ging het stilaan beter en kon ik een volledige voeding zelf geven.

Wij zijn met een week of 4 ook overstag gegaan met speentjes omdat hij begon te duimen. Nu spuugt hij steeds vaker het speentje uit. Overigens zuigt hij nog steeds enorm hard, een papspeen is met een week of 3 al doorgescheurd!

Edit: Ik had het idd ook te lang laten duren maar op een gegeven moment moet je toch jezelf in bescherming nemen! Bij mij was die Calma echt een uitkomst want ik merkte al heel snel dat hij een betere drinktechniek kreeg. Misschien heeft het niets met de speen te maken en had hij gewoon wat meer tijd nodig...

11. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Hier precies hetzelfde als bovenstaande! Toen hij zo'n 3 maanden was en de krampjes er niet meer waren hoefde hij de speen niet meer.
    Ik wilde ook niet aan de speen, maar t was een verademing zoals sommigen hier al zeggen;) Anders zit je steeds met je pink idd!

Deel Deze Pagina