Wie heeft hier verstand van hypotheken?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanmimi, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    We hebben vandaag een offerte gekregen voor het aflopen van onze huidige hypotheek. Tenminste de rentevaste periode loopt af en daar is de offerte voor.
    Omdat wij met verschillende andere financiele zaken zitten als een lening, zitten wij te denken wat voor ons slim zou zijn, ook met eventueel overstappen van hypotheekverstrekker in ons achterhoofd. Nou heeft mijn vriend de voorwaarden van onze levensverzekerings erbij gepakt, die aan onze hypotheek gekoppeld is en daarin staat dat er niet overgestapt mag worden? Ik dacht dat dat altijd kon als de rentevaste periode afliep....
    Nu zit vooral mijn vriend flink te stressen zo het weekend in... Ik ben wat nuchterder en denk we maken een afspraak bij de bank danwel hypotheekadviseur....
    Het is ons nu dus niet helemaal duidelijk meer hoe het zit. Helukkig hebben we nog tot december maar ja die tijd is ook snelller om dan we denken:)

Ik merk dat ik het moeilijk vind om duidelijk te omschrijven wat nou onduidelijk is maar ik hoop dat het voor iemand hoer wel duidelijk is....
    Alvast dank!

2. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Het overstappen is alleen tussentijds (binnen de rentevaste periode) niet toegestaan. Dus niet druk maken! Komt goed.

3. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Dus als de rentevaste periode is afgelopen kun je altijd overstappen van hypotheekverstrekker ook als er staat dat die levensverzekering gekoppeld is aan de hypotheek en dat het slechts met toestemming van de geldverstrekker kan??
    Werk jij toevallig bij de bank dat je dit zo zeker weet:D

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Het zou goed kunnen dat je inderdaad niet mag overstappen vanwege die verzekering. Wellicht dat die wel af te kopen is en in te brengen is bij een andere maatschappij. Maar is het aanbod van je huidige hypotheker zo slecht dat je eventueel wilt overstappen? Bij overstappen moet je namelijk ook rekening houden met de notariskosten.

5. koala28

koala28 Niet meer actief

#5 koala28, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2014
    Het kan best zijn dat je niet zomaar weg kan bij je huidige hypotheekverstrekker. Ligt helemaal aan de voorwaarden van je hypotheek.

Heb je het trouwens over een kapitaalverzekering of een overlijdensrisicoverzekering? Ik denk namelijk over een kapitaalverzekering. De meeste kapitaalverzekering kunnen voortgezet worden in een andere kapitaalverzekering of bankspaarrekening bij een andere verstrekker. Maar dit geldt in sommige gevallen niet. Dan is het beter om het zo te laten. Maar dit kan echt het beste door een financieel adviseur uitgezocht worden.

Let wel op bij oversluiten naar een andere verstrekker dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen (GHF norm maximaal 50% aflossingsvrij <hier kan soms van afgeweken worden bij oversluiten maar dit gebeurt niet veel>, maximaal 104% verstrekking en je woning moet geen onderwaarde hebben bij oversluiten). En dat je advies- en afsluitkosten, notariskosten en meestal taxatiekosten moet betalen. Er moet dus een goede berekening gemaakt worden of het voordelig is om over te sluiten naar een andere verstrekker.

Deel Deze Pagina