Planning avondeten, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Barocky, 4 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Ik lees regelmatig in berichtjes dat er rond 17u wordt gegeten. Dat zou hier heel erg fijn zijn maar bij ons lukt dat i.v.m. ons werk niet. Ik ben zelf op z'n vroegst om 17:30u thuis en ga dan echt meteen aan het eten beginnen. Het meisje heeft dan ondertussen ook wel al trek gekregen. Alleen het is meteen zo chaotisch als ik thuiskom. Meisje uit de creche, wil ik ook even aandacht geven, eten maken, man komt thuis en denkt 'doe eens relaxed' maar ik te lang wacht, dan is 't meisje moe en dan komt er van eten vaak niks meer terecht.

Hoe doen jullie dat en hoe kan ik het eetmoment wat minder hectisch maken?

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou taken verdelen. Wij eten ook tussen half 6 en 6, en dat is idd ook al vroeg voor sommigen. Misschien zou je per dag kunnen afspreken wie meteen aan het eten begint, en wie er even aandacht geeft aan je dochtertje. Wat Julia rond die tijd ook altijd even bezig houdt is een soepstengel. Dat vult niet zo, maar ze heeft wel lekker wat te knabbelen!

En niet te lang koken op die dagen ;) Misschien kun je de groente stomen of van te voren al koken, zodat ze al lekker een worteltje kan knabbelen oid??

3. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    wat ik zelf wel eens doe wanneer k weet dat ik de volgende dag weinig tijd heb wanneer ik thuis kom om nog eten te gaan koken is alvast de avond van te voren de aardappelen schillen en groentes in pan met water op het fornhuis klaarzetten, wanneer ik dan thuis kom hoeft alleen het vuur er nog onder en vlees te braden.

of een grote pan nassi maken zodat je dat alleen nog maar hoeft op te bakken...

4. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ik kom meestal rond 17.00 uur thuis. Maak het eten voor ons klaar en zet dit op. Als het kookt geef ik Ymke haar eten in de kinderstoel in de keuken.
    Ymke heeft het op, gaat naar bed en wij gaan zelf eten.

Toen ik langer werkte en later thuis kwam zorgde ik altijd dat ik de avond ervoor een pan met nasi/bami oid klaar had. Dit zette ik dan op en we konden binnen 10 minuten eten. En op vrijdag was het altijd patatdag.

Hebben jullie er ook moeite mee om het eten te plannen? Nu gaat Ymke meestal nog een uurtje slapen en kunnen wij eten maar als ze over een tijdje met de pot mee gaat eten kan dat ook weer niet.

5. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Ik zet vaak van te voren het eten klaar of maak inderdaad iets van te voren zoals nasi, macaroni, etc. Jasper heeft vaak rond 17u al trek en die krijgt dan een rijstewafel. Ik zet vaak de tv zodat ze even afleiding hebben, maar het gebeurt ook weleens dat daardoor 1 van de 2 in slaap valt op de bank.

Mijn man en ik werken nu voor onszelf en we sluiten om half 5 dus nu is het niet vaak stress meer, maar ik weet dat ik het helemaal niet fijn vond als ik "laat" thuis kwam. Het verliep allemaal zo chaotisch dat ik me ook weleens afvroeg hoe anderen dat deden. Het wordt makkelijker naarmate ze ouder worden, echt waar!

6. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Ik vind het wel belangrijk dat ze met ons mee eet, daarbij vind ik het ook gezellig omdat ze zelf al redelijk kan eten (bloemkool/aardappeltje zelf vasthouden en eraan knabbelen) dus wij hebben ook onze handen vrij en is het eet moment echt even gezellig met z'n 3-tjes. De aardappels en groente 's morgens klaarmaken en 's avonds alleen koken is wel een goed idee, dat scheelt allicht! Taken verdelen is ook wel slim, dan neem ik het koken voor mijn rekening en mijn man de 'entertainment' want snel eten klaarmaken... dat kan hij echt niet haha.

7. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij eten altijd om 17.30... maar ik ben dan ook gewoon thuis bij mn meiden dus dat kan dan prima... mijn zus werkt wel en zij maakt het eten een dag van te voren klaar en schuift het dan even in de magnetron zodat je snel aan tafel kan... is misschien ook een optie voor jou?? wel handig hoor....

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Zo doen wij het hier ook (alleen zijn wij pas 18.00 uur thuis)
    Mijn man werkt wisseldiensten en is er dus neit altijd met eten. In dat geval doet de tv wonderen

9. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik ben rond 18.00 bij het KDV, rond 18.15 thuis en dan moet er hier ook nog gekookt worden.

Meestal gaat eentje van ons koken en de andere houdt zich met de kleine bezig. Na het eten ruimt de ander vaak de tafel af en de vaatwasser in, dan kan de andere zich alvast bezig houden met de kleine. Daarna nog wat papa en mama tijd, douchen en naar bed.

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Op de dagen dat we allebei werken en kinderen naderhand nog opgehaald moeten worden, kook ik al vantevoren. Dan hoef ik het alleen nog maar op te warmen als we thuiskomen en zitten we nog rond kwart over 6 aan tafel. Wij hebben ook de taken verdeeld, de een haalt de kinderen op, de ander zet het eten vast klaar.
    Gelukkig is er doordeweeks 3 dagen een van ons wel vroeg thuis, zodat we dan op ons gemakje vers kunnen koken en relaxed kunnen eten.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij aten ook altijd rond half 6, soms rond 6 uur. Ging wel goed meestal. Soms als ik wist dat we echt voorbij 6 gingen, dan kreeg ons jochie om 5 uur een partje appel, hapje paprika, of iets om te kluiven. Om net even dat stuk te overbruggen

Hier hadden we een soort stilzwijgende afspraak, dat degene die niet kookte, even aandacht aan de kleine gaf. En dan na het eten ruimt diegene ook op. En kan de andere aandacht geven.

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

wij eten rond 18.00 ik ben op zn vroegst 17.00 thuis.
    als jongetje uit de creche komt dan krijgt hij of aandacht van mij en dan gaat papa koken of andersom. als een van ons niet thuis is op dat moment dan zetten we jongetje in zijn eetstoel in de keuken met wat speelgoed en dan vermaakt hij zich wel terwijl je aan het koken bent of we laten hem gewoon rondkruipen, vindt hij nog veel leuker.

dus tijdens het koken zet je je meissie gewoon in de eetstoel en laat je haar spelen met whatever ze leuk vindt. ze vermaken zich heus wel zolang mama of papa in de buurt is. ons zoontje vind het ook erg leuk als we gan zingen tijdens het koken of de koelkast deur open en dicht doen de hele tijd.

13. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Zo doen wij het ook! Jara heeft het vaak ook wel 'gehad' tegen de tijd dat ze thuis komt uit het KDV. Dan gaat één van ons met haar spelen, gek doen, knuffelen tot het eten klaar is (gekookt door de ander). En na het eten draaien we het om! Wij eten op de dagen dat we allebei werken altijd super-snel-klaar-gerechten, zoals een pan pasta, gebakken aardappeltjes, burgertje en sla, chili con carne, etc.

14. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Haha, ik weet wel wat het gespreksonderwerp gaat worden aan tafel vanavond. Schat, jij bent vanaf vandaag gebombardeerd tot entertainman! Oh, en tot opruimman, ik vind het een prima tip. Bedankt!

15. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Hahaha, ik zie me al staan zwaaien met de koelkastdeur! :D

Als ik alleen ben zet ik Jara inderdaad ook vaak in de kinderstoel in de keuken. Soms met een soepstengeltje, maar soms ook gewoon zo. Dan kan ze lekker kijken!

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben dit 'probleem' maar twee dagen in de week: maandag en dinsdag. We eten op deze dagen dus iets gemakkelijks wat heel snel klaar is of ons zoontje eet eerst en wij eten op ons gemak nadat de kindjes naar bed zijn. Ik doe er niet zo moeilijk over maar dat komt natuurlijk ook omdat het maar 2 x per week is. De overige dagen is een van ons thuis zodat we rustig aan kunnen doen.

Ik haal de kindjes op voor 17:30, zijn dan een kwartier later thuis en voor 18:30 zitten we aan tafel.

17. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Om 17.00 eten! (Of 17.30!):$
    Dan zijn wij meestal nog buiten. Wij eten pas ergens tussen 18.45 en 19.30, als manlief thuiskomt.
    Dan moet je al ergens rond een uur of 16.30 beginnen met eten koken. Dan is de dag toch nog maar half voorbij?
    Hoe krijgen jullie het voor elkaar:(

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind om 18:00 eten al erg vroeg voor mezelf maar mijn zoontje moet echt rond 19:00 in bed liggen. We eten een aantal keren per week echt samen en als mijn man en ik samen eten eten we vaak pas rond 20:00.
    Ik moet er niet aan denken om om 17:00 te eten.. Is geloof ik wel erg Nederlands zo vroeg eten. Het hangt natuurlijk ook erg af van hoe laat je dag begint!

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Cygnet, volgens mij is het idd een Nederlandse gewoonte. Ik ben met een buitenlander getrouwd en woon in Duitsland en zelfs hier wordt niet zo vroeg 's avonds gegeten.
    In het land van mijn man wordt pas ergens rond 20.30 gegeten en spelen de kinderen tot 23.00 op straat. Wat een contrast.
    Maar mijn zoontje gaat ook pas ergens tussen 20.30 en 21.00 naar bed. Kan zijn dat het bij nr. 2 natuurlijk allemaal anders wordt, maar voorlopig is dit voor ons ideaal. Zo vroeg naar bed is volgens mij ook echt Nederlands.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou dat vroege naar bed gaan heeft natuurlijk ook met schooltijden en het ontbreken van siësta te maken maar vooral met het feit dat familie in Nederland een andere definitie heeft dan in de Mediterane landen. In Nederland doe je het vaak met zijn tweeën en wordt er veel waarde gehecht aan ook even samen tijd kunnen doorbrengen zonder kinderen. In warme landen wordt vaak samen (maar dan ook in een groter familieverband) voor kinderen gezorgd en is eten ook een andere happening. Het hangt trouwens erg af waar je woont.. in Israel waar het ook warm is wordt bijvoorbeeld geen siësta gehouden en gaan kinderen ook tijdig naar bed. (wel iets later ivm de warmte).

Ik zie trouwens wel dat veel kindjes in Spanje, Italië e.d. 's avonds laat nog op zijn maar eigenlijk beter in hun bedje zouden kunnen liggen.... ;)

Deel Deze Pagina